Grävmaskiner

Gräva kanal meterpris

29 inlägg 10181 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Gräva kanal meterpris

anersimyra  
busholle skrev:Certifierat skogsbruk kräver blått kort för grävarbete i vatten.

Typ denna utbildningen: https://uven.skogsstyrelsen.se/event/ub926-syn-skyddsdikning-dikesrensning-grund-5203/register

Måntro om denna ”blåa” utbildning även krävs för arbeten som syftar till att dämma upp skogsmark genom att dämma manuellt i befintliga diken..🤔

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#862363Skogsbruket binder nog ris åt egen rygg om det verkställer de teoretiska kraven hårt i praktiken. Vad händer till exempel om man vill hjälpa en granne. Vart dras gränsen? Är en huggarvagn och traktor certifieringskrävande? Angående blått kort skulle jag säga att det borde räcka att en i beställningskedjan har blått kort. Tex inköparen/inspektorn, maskinisten eller entreprenören. Måste alla tre ha både grönt och blått kort? Om en beställning inkommer från tex södra på en dikesrensning så utför man väl den enligt önskemålen i traktdirektivet? Eller ska hela ansvaret läggas på föraren att hela jobbet blir helt korrekt utfört utan att någon instruktion behöver formuleras av beställaren? Det tycker jag är att göra det enkelt för sig. Kunskapen går dessutom att besitta utan färgglada kort som måste uppdateras.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#898131Hej,
Jag nu anmält dikesresning av gamla diken till skogsstyrelsen efter att ha hittat en granne som kan ta sig an jobbet med sin 8 tons grävmaskin. Han tar timpris och nu undrar jag ungefär hur långt man brukar hinna dikesrensa per timme så att jag kan göra en uppskattning av priset? Jag har totalt ca 5km gamla diken, men det får fixas etappvis. Vissa delar är i yngre gallringskog där det troligtvis inte är lönt att hugga upp längs dikena för att grävmaskinen ska komma åt. Anmälde hur som helst alla gamla diken till skogsstyrelsen så att jag inte behöver fundera på det efteråt. 18 dec kan han sätta igång 😀 om skogsstyrelsen inte har några invändingar och då har det kanske hunnit frysa på lite vilket vore bra för framkomligheten.

jannee  
#898132Garanterat BÄST du direkt frågar maskinisten som ska göra jobbet.
Ni måste i vilket fall som helst diskutera HUR du vill ha arbetet utfört.
Vanlig skopa eller profilskopa, ska massorna spridas ut eller bara läggas i högar invid diket, är diket tidigare grävt med maskin eller är det handgrävna diken ?
Hur djupa är dikena - hur breda är de ?
Är det mossmark/myrmark eller morän/berg/stenigt ?
Många frågor som endast du och maskinstyng har att diskutera.
Egentligen får man INTE fördjupa, men oftast är man tvingad om avvattningen över huvud taget ska kunna fungera.
Med en så pass liten maskin får du också räkna med att det tar TID - egentligen ska man nyttja en 30 tons grävare om det verkligen ska hända något, blir/meter också billigast.
Allra billigast blir om du själv pallrar dig dit och handrensar med spade/skyffel 😀 😀

Användarvisningsbild

Lappskog  
#898134Han var lite svävande och ville inte svara när jag frågade 😀 det är i princip bara moss/myrmarker. De flesta dikena är smala och troligtvis handgrävda. Nåja, jag får väl se efter hand när han väl har satt igång med jobbet om skogsstyrelsen inte sätter stopp för det hela.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#898135Tänk på att samråd är tidsbegränsade, vanligen 2-3 år så dröjer det längre så behöver du troligen anmäla igen.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#898138Jo, jag har gjort en priolista och markerat på kartan så att han vet i vilken ordning jobbet ska göras. Även om inte allt blir gjort skulle jag bli glad om delar blev rensat.

alias  
busholle skrev:Tänk på att samråd är tidsbegränsade, vanligen 2-3 år så dröjer det längre så behöver du troligen anmäla igen.

Eftersom en avverkningsanmälan är giltig i fem år och räknas som/likställs med ett 12:6-samråd så bör väl rimligen ett vanligt 12:6-samråd för andra åtgärder gälla minst lika länge.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
busholle skrev:Tänk på att samråd är tidsbegränsade, vanligen 2-3 år så dröjer det längre så behöver du troligen anmäla igen.

Eftersom en avverkningsanmälan är giltig i fem år och räknas som/likställs med ett 12:6-samråd så bör väl rimligen ett vanligt 12:6-samråd för andra åtgärder gälla minst lika länge.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tyvärr är det ofta kortare tid för vattenarbeten åtminstone de jag kommer i kontakt med via jobbet men det kan ju också bero på att sökanden heller inte begär mer tid.

alias  
busholle skrev:
alias skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tyvärr är det ofta kortare tid för vattenarbeten åtminstone de jag kommer i kontakt med via jobbet men det kan ju också bero på att sökanden heller inte begär mer tid.

Hade gissat på optimistiska sökanden i dina fall.

Kollade på Länsstyrelsernas E-tjänstportal och där står det under rubriken "Uppgifter som du behöver för att anmäla samråd" bl.a. "beräknat start- och slutdatum för åtgärden eller verksamheten".

Har jag skrivit i en avverkningsanmälan att jag ämnar rensa befintliga diken på området eller skyddsdika så förutsätter jag att jag har minst fem år på mig att utföra dessa åtgärder som ju normalt sett utförs efter själva avverkningen (som jag har fem år på mig att genomföra).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#898154Behövs det verkligen något samråd för att RENSA ett befintligt dike på egen mark ?
Rensning som ändock räknas som ett löpande underhåll - ELLER ?

alias  
jannee skrev:Behövs det verkligen något samråd för att RENSA ett befintligt dike på egen mark ?
Rensning som ändock räknas som ett löpande underhåll - ELLER ?

Vilka skogsbruksåtgärder som i dagsläget berörs av 12:6-samråd framgår av Skogsstyrelsen författningssamling "SKSFS 2013:3".

MVH
Alias

källefall8  
jannee skrev:Garanterat BÄST du direkt frågar maskinisten som ska göra jobbet.
Vanlig skopa eller profilskopa, ska massorna spridas ut eller bara läggas i högar invid diket, är diket tidigare grävt med maskin eller är det handgrävna diken ?
Egentligen får man INTE fördjupa, men oftast är man tvingad om avvattningen över huvud taget ska kunna fungera.
Med en så pass liten maskin får du också räkna med att det tar TID - egentligen ska man nyttja en 30 tons grävare om det verkligen ska hända något, blir/meter också billigast.
Allra billigast blir om du själv pallrar dig dit och handrensar med spade/skyffel 😀 😀

30t maskin för å rensa diken på mossmark? Vad skulle det va bra för?? Tar mer plats, högre timpenning och framför allt bärighet, en 8t med 600mm larver är em optimal maskin för såna förhållanden går enkelt fram bara det är lite vegetation som binder ihop ytan. Kör du fast en 30t i mossen så blir det inte roligt.

Bryta skogsväg, ja då är 30t+ bra men på en mosse/myr, nja😊

alias  
källefall8 skrev:
jannee skrev:Garanterat BÄST du direkt frågar maskinisten som ska göra jobbet.

30t maskin för å rensa diken på mossmark? Vad skulle det va bra för?? Tar mer plats, högre timpenning och framför allt bärighet, en 8t med 600mm larver är em optimal maskin för såna förhållanden går enkelt fram bara det är lite vegetation som binder ihop ytan. Kör du fast en 30t i mossen så blir det inte roligt.

Bryta skogsväg, ja då är 30t+ bra men på en mosse/myr, nja😊

Instämmer till fullo.

Om det är normalstora skogsdiken och inte riktiga krondiken/kanaler och man inte endast har hyggen intill diket så hade jag föredragit en 5-10 tons maskin med zerotail framför en större/äldre maskin utan zerotail.

Att hugga upp en gata i gallringsskog utmed diket som gör att t.ex. en gammal H14 får plats med motvikten vore inte så lockande för egen del.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).