Skördare

Test av Iggesund BlueLine QFN – nu med utbytbart noshjul

8 inlägg 1408 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Test av Iggesund BlueLine QFN – nu med utbytbart noshjul

Fredrik Reuter  
#896951Iggesund Forest har lanserat ett nytt skördarsvärd under namnet BlueLine QFN. Förkortningen står för Quick Fit Nose – nu kan man alltså byta noshjulet på ett BlueLine. Att byta noshjul är faktiskt ganska vanligt i dag och ger bättre ekonomi, eftersom det oftast är just noshjulet som havererar först. Vanligast är att entreprenören skickar in sina svärd för renovering och byte av noshjul. Det kanske förklarar det smått humoristiska i videon nedan – ingen av oss hade gjort detta tidigare. Men vi vill hålla det autentiskt, helt enkelt för att om våra fel och blunders inte hjälper någon, så roar de i alla fall någon.

För att se hur systemet fungerar i praktiken testade vi två svärd i ren slutavverkning tillsammans med Daniel Dahlström på ELK Skogsentreprenad och hans Logset 12H. Under sommaren körde Daniel med svärden tills de helt enkelt inte orkade mer. När de kom tillbaka till verkstaden i höst hade vi fått nya noshjul och nitar från Iggesund – och passade på att rikta och byta komponenter för att göra svärden redo för skogen igen.

1500 kubikmeter och 21 000 kap
Det svärd som gick längst – alltså det som inte böjdes (vilket inte var Iggesunds fel) – höll ungefär 1 500 m³fub innan noshjulet gav upp. Med ett estimerat genomsnittligt träd på 0,35 m³fub och cirka fem kap per träd blir det drygt 21 000 kap under ett svärds liv.
Ett kap tar ungefär en sekund, och med en kedjehastighet på upp till 45 meter per sekund innebär det att kedjan totalt rört sig nästan 100 mil under dessa timmar i skogen.

Det motsvarar ungefär en miljon varv runt svärdet och över 94 miljoner drivlänkar som passerat noshjulet – på bara sex timmars effektiv sågtid. Det säger något om vilka krafter svärden faktiskt utsätts för.

Riktning i pressen – hårt att pressa
Ett av svärden var krokigt när det kom in. Det hade tagit i ett rotben och var böjt på två ställen, nästan som ett Z. Iggesunds BlueLine är kända för att vara “hårda” svärd, och det märktes direkt. Daniel riggade upp det i verkstadens press, men det krävdes ordentligt tryck innan stålet började ge sig.

Vi testade oss fram – fem ton, sex, sju – och landade till slut i att sju ton tryck var lagom för att få svärdet rakt igen. Stålet höll formen väl och svärdet blev - förutom färgen - nästan som nytt igen. När det väl blev rakt var det “spikrakt”, och diskussionen i verkstaden handlade mest om att inte överböja och behöva börja om åt andra hållet.

Första försöket med Quick Fit Nose
Nästa steg var att byta noshjulet – något vi aldrig gjort tidigare. Det visade sig snabbt att “Quick” inte nödvändigtvis betyder snabbt första gången. Vi slipade bort nitar, bankade, pressade och till slut borrade innan den första niten gav sig. Men när vi väl fått bort den och renslipat fästet gick det bättre. Nya nitar och hjul på plats, och vi provade både att pressa och att slå fast dem. Sju ton i pressen visade sig fungera utmärkt – resultatet såg ut som nytt.

Vid nästa svärd gick det ännu smidigare. Fyra rejäla slag per nit med hammare, och allt satt perfekt. Totalt bytte vi två noshjul och lärde oss en hel del på vägen.

Sammanfattning – robust stål och fungerande lösning
Överlag är Daniel nöjd med svärden. BlueLine har, som väntat, ett hårt stål som kräver lite mer vid riktning, men som också håller formen längre. Quick Fit Nose-lösningen fungerar som tänkt när man väl förstått processen. Att kunna byta noshjul själv gör att svärden kan leva längre – och i Daniels fall kan det handla om drygt 50 svärd per år, så varje förlängd livslängd är värd något.

Rapporten från skogen visade att svärden gick alldeles utmärkt. Tyvärr fick jag fel vid importen av just dessa klipp i skogen men vi ska filma snart igen så håll utkik!

Nedan finns en video från testet, med inslag av en hel del humor...

TS

Re: Test av Iggesund BlueLine QFN – nu med utbytbart noshjul

Tralsmo  
#896956Intressant vore ju att veta vad noshjulet kostar å va svärdet kostar på dom här iggesund?

Vi har kört me iggesund men föredrar Oregon.
Då har de ju varit vanliga noshjul.

Har provat me titan svärd (osäker på om dom hette så men snarlikt). Där är de lika som presenteras här.

Iggesund är som nämnt väldigt hårda å för våran del har de flisat ur i stålet. Den saken är vi inte nöjda me.

Ja renovera svärden själv å slipar förövrigt kedjorna ochså.

Vi gör ju av me kanske 10 svärd på ett år å några byter ja noshjul på (vanliga).
Noshjulen är ju ganska dyra å enligt min erfarenhet så är ju svärden ganska slitna när noshjulet ryker.
Men sant är att om man byter hela nosen (som presenteras här) så fräschar man ju upp de ordentligt.

Ja riktar ju svärden me den här mojängen enligt bilder.
Funkar utomordentligt å snabbt. Tar kanske några minuter men då får de ju inte va för krokigt.
Är de för krokigt så får man hyfsat de i en press först.

alias  
#896983Ska man verkligen behöva noshjul öht?
Kedjan vill ju rimligen fortsätta i tangentens riktining.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#896998Jag har inga prisuppgifter tyvärr, men kan försöka få fram i alla fall riktpriser. Jag tror också det sker en konstant utveckling hos tillverkarna när det kommer till val av stål. De svarta Iggesund-svärden jag var van för drygt 10 år sedan var hårda och chippade ur flisor ibland men har för mig att vi testade andra svärd som vi tyckte var för mjuka och gröpte ur vid noshjulet så kedjan hoppade lättare också. Inte lätt att hitta en medelväg kanske. Svärden vi testade ovan hade inte chippat ur vad jag såg. Kanske har de blivit bättre.

Snygg lösning för riktning!

Alias: Ja, man måste ha noshjul, det avlastar toppen och gör att kedjan inte fullt ut "går" på toppens material utan på hjulet. Detta är kullagrat och smörjs av kedjesmörjningen. Det har testats utan noshjul, mig själv inkluderad. Ett par kap så svetsar du ihop kedja med svärd...

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#897009En kalkyl på tio svärd per år borde ju inte vara så svår att göra?
Om ett byte tar en halvtimme och man ska ha 300kr/h för sitt arbete så blir arbetskostnaden 1500kr och
besparingen per svärd blir några hundra så är det ju nära noll i besparing om man inte jobbar gratis?

Användarvisningsbild

Temlav  
#897015Hehe, jo man börjar ju undra om filmen spelades in sent en fredagkväll??
Det brukar låta/se ut så när jag och grannen får nån ”bra” idé som ska testas i samband med intagande av en (ibland en till) kall garageöl…
Men den visar som sagt både vad som funkar och inte 👍

Tralsmo  
#897028Angående slipning av kedjor å renovering av svärd:

Sist ja köpte noshjul (dom vanliga)till Oregon på Swedol så gav ja 250kr st. De är nog inte optimalt å köpa där gissar jag.

Ja köpte ochså svärd till c93 nyss men minns inte va dom kostar. Får kolla de.
Ja handlar ju numera alltid av servicelämnaren.
De är smidigt eftersom vi ofta har andra ärenden dit.
De är Oregon men de står ju Komatsu på dom.
Noshjul tillhandahåller dom tyvärr inte. Inte heller nitar till kedjor, dom handlar ja ochså på Swedol.

Just dom svarta Iggesund tyckte ja va helt kass, tyvärr sviker minnet för de va länge sen.
Men de kan nog va så att man helt enkelt bara tycker olika.

Att ja slipar kedjor å renoverar svärd beror på att ja tycker de är kul å känner att de är avkopplande sysselsättning.
Om man tittar på kostnaden å tid för renovering av svärd så hinner man ju många svärd under tiden man håller slipmaskinen igång (helautomatisk).
Sen har man ju koll på allt själv å kan ha mindre antal kedjor i omlopp.

Den där svärdsriktaren har ja nog visat på bild förut här på forumet.
Synnerligen effektiv grej.
Den fick ja med när ja köpte min första skördare för länge länge sen.
Men den måste monteras på en stabil punkt å i rätt höjd.

Tralsmo  
#897032Ja lägger upp några bilder på svärd som ska justeras.

Färgerna blir ju helt galna me mobilkameran.

Den första bilden är på ett sånt här titanium me utbytbart spets ordentligt slitet så får se om ja kan göra nåt på de.

Sen är de en lös spets som ja hittade nu.
De är en Oregon å nu minns ja att vi provat dom ochså.

2 av dom här svärden behöver nytt noshjul.
Krokig heten tar bara några minuter å fixa me min suveräna riktare
De är så här dom brukar se ut när dom kommer in.

2 av svärden är ju stubbsvärd å därmed avsevärt mycket dyrare så de kan absolut va värd å lägga lite tid på dom.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).