Traktorn i skogen

Brytblock från Eia

9 inlägg 1040 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin

Brytblock från Eia

simon.91  
#896771Hej, jag har ett brytblock från Edsbyn som någon fler kanske känner igen?

1761145159_img_6413.jpg

Men jag begriper inte vad den egentligen är tänkt till och vad finessen med den långa armen är?

Kroken sitter alltså ihop med armen och är ledad kring bulten igenom blocket. I andra ändan av blocket sitter ett linhjul.

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Brytblock från Eia

Bax  
#896787Kan det vara någon form av utlösningsmekanism så du ska slippa gå bort till vinkeln och haka av vajern?

Användarvisningsbild

Nyborg  
simon.91 skrev:Hej, jag har ett brytblock från Edsbyn som någon fler kanske känner igen?

1761145159_img_6413.jpg

Men jag begriper inte vad den egentligen är tänkt till och vad finessen med den långa armen är?

Kroken sitter alltså ihop med armen och är ledad kring bulten igenom blocket. I andra ändan av blocket sitter ett linhjul.

Har också ett sånt, men mitt är hopsatt i andra änden. Har inte funderat på varför. /Johan

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896820Frågan är om det verkligen är ett konventionellt brytblock eller om det inte är en sådan löpkrok som sitter i änden på vinschlinor?
https://sonnys.se/produkter/lopkrok/

simon.91  
#896850Bax, har tänkt på det, men ser inte hur det skulle gå till. Fast med en lina till armen kanske man kan lösa ut den manuellt🤔

Nyborg, då finns det åtminstone två 👍 Du menar alltså att armens ände sitter i blocket, ist för som min där man fäst genom kroken så att säga? Tror min är som den var från fabriken då man missat lite där det varit dolt i blocket när man målade den.

Busholle, så är det kanske, men tycker att min är för stor och klumpig för det?

Plockade isär den i båda ändar nu. Båda hålen i armen har samma dia. Både linhjulet och armen är lagrade med en mässingbussning.

1761212044_img_6417.jpg

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#896855Vore det en löpkrok tycker jag armen skulle haka i marken, stubbar eller nåt och lösa ut allt (?)
Kan man tänka sig att vajern går genom löphjulet och tillbaka till vinschen (är dubbelslagen eller vad det heter), lasten fästs i kroken och att man går med lasten hållandes ett rep som är fäst i öglan på armen. Så kan man själv lösa ut kroken genom att släppa repet. Det låter fruktansvärt omständigt.
En sak är säker, grejen blev ingen hit för då skulle det finnas många därute och fler skulle veta vad det är.

alias  
#896856Om inte annat så borde patentverket ha dokument på prylen ifråga. Tyckte att det stod "EIA Patent" på vikten på armen med kroken.

Känns som att behovet av självutlösande brytblock minskat med "Skogskompis" och hydraulvinschar med fjärrkontroll. Stroppen som man fäster brytblocket med i t.ex. ett annat träd får man ju ändå gå och hämta vad det lider...

Funderar på om krokens rundning i kombination med vikterna på hävarmen är tänkt att utlösa brytblockets förankring från stroppen runt trädet om man vinschar med lite fart så att stockänden slår till änden på hävarmen med lite kraft?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

simon.91  
#896861Så förstod jag Bax första förslag, så att man kan vinscha runt ett ”hörn” utan att knata ut och koppla loss ankringspunkten.

Det känns som att linhjulets diameter är för liten för att vända vajern 180 grader tillbaka, beror ju på vajern förvisso.

Snålt av dom att inte stansa in patentnumret 😤

TS

Brorsan  
#896863Är det inte en lyftkrok.
Wire med ögla genom blocket åt höger. Runt stammen häkta i kroken och lyft.
Då hänger den med rullen uppåt och kroken nedåt. När du ska lossa drar du i en lina som är fäst i armen. Kroken åker in i blocket och drar ur wireöglan. Klart

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).