Arbetskläder för skogen
Huggarkängor
tis 07 jan 2025, 11:03#867044@Maly, jag hittar ingen 360⁰ graders vy över kängorna. Har de blixtlås på insidan av skaftet eller är det en enbart snörning?
tis 07 jan 2025, 12:54#867047
Det är enbart snörning.
Jag är inne på mitt andra par nu. Största nackdelen med dem är väl att de inte är de mest slitstarka kängor man kan hitta, plantering på småländska grusåsar tycker de inte om.
Någon undrade hur de är i kyla, ner till -16 fungerar de utmärkt. Eftersom det i grunden är brandkårskängor så är de ganska väl isolerade, så man blir inte iskall direkt.
Sammanfattningsvis så är det ett utmärkt val för oss som har breda fötter.
Ent skrev:@Maly, jag hittar ingen 360⁰ graders vy över kängorna. Har de blixtlås på insidan av skaftet eller är det en enbart snörning?
Det är enbart snörning.
Jag är inne på mitt andra par nu. Största nackdelen med dem är väl att de inte är de mest slitstarka kängor man kan hitta, plantering på småländska grusåsar tycker de inte om.
Någon undrade hur de är i kyla, ner till -16 fungerar de utmärkt. Eftersom det i grunden är brandkårskängor så är de ganska väl isolerade, så man blir inte iskall direkt.
Sammanfattningsvis så är det ett utmärkt val för oss som har breda fötter.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
mån 25 aug 2025, 14:24#891873Har fram till nu använt mina Jörnkängor men söker nu något med stålhätta i alla fall.
Finns det inga höga sågskydds/stålhätteskor? Alla sågskyddskängor är ju bara just så pass högre än tennisskor, och tillgången på höga "vanliga" skyddskängor är inte just mycket bättre. (Jörnkängornas skaft är ju i kortaste laget!)
Jag vill kunna trampa ner i ett blöthål dolt under granris utan att det rinner över skaften direkt och när byxorna hasar upp på grund av att jag kliver ner i knädjup snö ska jag inte få skoskaften fulla direkt heller.
Snörningen behöver inte nödvändigtvis gå hela vägen upp men skaften ska gärna räcka till en dm under knävecket i alla fall och plösen ska naturligtvis vara tät ända upp. Mätt från backen blir det ungefär 35-40cm på en vuxen karl, finns det någon liknande överhuvudtaget att få tag på?
Finns det inga höga sågskydds/stålhätteskor? Alla sågskyddskängor är ju bara just så pass högre än tennisskor, och tillgången på höga "vanliga" skyddskängor är inte just mycket bättre. (Jörnkängornas skaft är ju i kortaste laget!)
Jag vill kunna trampa ner i ett blöthål dolt under granris utan att det rinner över skaften direkt och när byxorna hasar upp på grund av att jag kliver ner i knädjup snö ska jag inte få skoskaften fulla direkt heller.
Snörningen behöver inte nödvändigtvis gå hela vägen upp men skaften ska gärna räcka till en dm under knävecket i alla fall och plösen ska naturligtvis vara tät ända upp. Mätt från backen blir det ungefär 35-40cm på en vuxen karl, finns det någon liknande överhuvudtaget att få tag på?
mån 25 aug 2025, 15:16#891889Inte det du efterfrågar, men som nödlösning?
https://www.engelsons.se/artikel/damask ... OYQAvD_BwE
https://www.engelsons.se/artikel/damask ... OYQAvD_BwE
ons 22 okt 2025, 20:22#896798Jag upplever inte att Harzkängan är kallare än andra märken..🤔 däremot börjar sulorna gå sönder efter ett par månader, och när de är runt halvåret gamla så är sulan såpass slut att hårda pinnar går rakt igenom sulorna. Men de är såpass sköna att jag möjligen beställer mig ett fjärde par om mina nu ca fem år gamla Haix Alpina hinner gå sönder inom fyra år då jag definitivt slutar arbeta..🙂
ons 22 okt 2025, 20:25#896799Om du gillar befintliga kängor kanske eluppvärmda sulor kan vara något? Tex dessa:
https://pnjakt.se/products/varmesula-med-fjarrkontroll
https://pnjakt.se/products/varmesula-med-fjarrkontroll
ons 22 okt 2025, 20:51#896802Skulle rekommendera att titta på ett par "arbortec scafell" kängor.
Riktigt bra kängor med lång livslängd.
https://www.arboristbutiken.se/product/scafell-lite
Riktigt bra kängor med lång livslängd.
https://www.arboristbutiken.se/product/scafell-lite
ons 22 okt 2025, 21:05#896804Jag antar att det inte finns någon nutida motsvarighet till de Husqvarna-kängor som fanns för +10 år sedan? Alltså de i svart läder där gummit gick runt om på sidorna, liknande som Graninge-kängor. De såldes dessförinnan även som Sievi eller Jalas genom Granngården. Det är makalöst stabila kängor, i det närmaste outslitliga men domens dag kommer förstås förr eller senare, jag gruvar mig...
Eller lever modellen fortfarande under annat namn?
Eller lever modellen fortfarande under annat namn?
ons 22 okt 2025, 21:25#896806Strauss säljer inte Harz-kängan längre. Jag drog på mig en förfrysningsskada av fotsulan när man inte visste bättre i yngre år och gick med sneakers vintertid och det där kommer aldrig att gå till sig. Själva kängan behöver inte vara speciellt varm, men sulan behöver vara det eller åtminstone tjock så att den inte släpper igenom kyla. Jag kör med värmesockar när man sitter på pass och kommer nog att komplettera med en värmesula för det, men när man går och röjer eller gör annat i skogen så känns det som en känga med tjock sula och ullstrumpor och kanske en ullsula är ett bättre val. Inte ens jaktkängorna (Crispi Titan GTX) har en tillräckligt varm sula för vinterbruk.
ons 22 okt 2025, 21:52#896807Jag har Sievis huggarkängor och eftersom dessa i grunden år brandkårskängor så isolerar de ganska väl mot både värme och kyla. I alla fall tills man blir blöt men då kan en uppsättning torra strumpor göra underverk.
ons 22 okt 2025, 22:40#896811
Nej, inget blixtlås.
Ent skrev:Spanade just på Sievi AL GT Timber XL+ S3 HRO, de med orange sula. Man ser dem bara från ena sidan på alla bilder, är skaften försedda med blixtlås på insidan?
Nej, inget blixtlås.
tor 23 okt 2025, 06:40#896817. Här ser ni hur Harzsulan blir redan inom kort..😬 De ca fem år gamla Haix alpina förutsätter jag bör hålla i fyra år till..🙂
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar