Vedmaskiner, flishuggar

vedmaskin för ca 30.000 kr

23 inlägg 23160 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedmaskin för ca 30.000 kr

mattehow  
#89396 Har ett skogstorp där vi vartannat år får kapa och klyva veden, har nu funderat på att köpa vedmaskin, och kan tänka mig att lägga ut ca 30.000 kr, veden är mestadels björk max 30 cm ca, har tittat på nätet hos Lövångermaskin, på en Kellfri vedkombi för 29,000 kr och en demokörd balagri 320 för ca 38,000 kr, hittade även en beg bergabo vedmaskin på blocket för 8000 krhttp://www.blocket.se/jamtland/Vedmas ... m?ca=4&w=2
vill ha tips och råd, vill ha en fungerande bra maskin.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

totte  
#89414 Standardsvar om Kellfri: Skriv in "Kellfri" i sökrutan högst upp på sidan och sök så får du en del garanterat intressant läsning.

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

axwell  
#89419
totte skrev:Standardsvar om Kellfri: Skriv in "Kellfri" i


Men Totte då, jag som nästan trodde att vi fortsättningen skulle vara mer seriösa.
Betr. min Kellfriklyv:
De rostfläckar som syntes vid leveransen var ytliga och trots utomhusförvaring ingen ny rost.

Är det någon som vet hur man gör 777:an enspaksmanövrerad?

Sänd PM om du inte vill skriva det här.

Användarvisningsbild

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

totte  
#89422 Tycker nog det är seriöst nog att rekommendera en sökning på Kellfri, det plockar ju fram vad som skrivits om det här, positivt och negativt. Sen är det upp till läsaren att värdera det. Och intressant läsning finns det förvisso i trådarna.

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#89536 Köppte nyligen en japa 300 för dessa pengar (NY)
Helt ok, dock lite justering innan den blev som den skulle.

+
Billig


-
Kort transportör
Ingen matning på bordet att mata in med
kräver rätt mycket flöde

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

Henrik Petersen  
#89558 Om du har köpt en Japa 300 ny for 30tkr får man gratulera, listpris for billigaste modell är väl 56500+m. Kräver mycket flöde??, alla Japa 300 har väl egen pump eller har jag fel???

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#89582 Hm, ja, jag har för mig att det blev ganska nära 30 000 + - (3000€, Åland)

Notera dock att detta är en traktor driven, dvs INTE med separat hydraulik! utan man kör den på traktorns hydraulik (inte PTO).

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

Henrik Petersen  
#89591 jaha, tror inte den model finns i Sverige. Standard frågan:får vi se en bild på den??

Henrik

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#89605 Det skall jag fixa i helgen...

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89656 Köpte min från Finland. En hakki pilke 2X för 33000:- ink frakt. Den var ca 10 år gammal så den hade mindre skydd än idag, på gott o ont. Ska man va ärlig finns inga skydd på den så man bör vara nykter då man kör den :lol:

Kolla typ på mascus under finska delen.

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#89854
Bild


Bild


Bild


Mycket bra bilder må jag säga... :) om de e nån som undrar någe specifikt så kan jag ta en bild på de.

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

Henrik Petersen  
#89857 Hej jonko

Ja jag undrar om du är nöjd med maskinen. Har den bra kapacitet o verker det som bra kvalitet?. Jag har själva beställt en likadan bara EL driven och med hjul.

Henrik

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89913 kollade för jag är intresserad av en sån med, listpris han sa till mig över telefon var 58´+moms... låter som de finns lite prutmån där då... :)

Användarvisningsbild

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

Torparn79  
#89915
jonko skrev:Hm, ja, jag har för mig att det blev ganska nära 30 000 + - (3000€, Åland)

Notera dock att detta är en traktor driven, dvs INTE med separat hydraulik! utan man kör den på traktorns hydraulik (inte PTO).

är det någon som vet vad som gäller om man får för sig att göra en tur med färjan över och köper en sån maskin..
eftersom dom inte finns i Sverige så får man väl göra en tripp..

tull, moms, försäkringar CE-märkning, hur är det med allt sånt??

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#89925 Ärligt talta så vet jag inte riktigt hur "bra" den är ännu... den har inte gått många pinnar ännu!

Kortfattat skulle jag vilja säga att priset avspeglar sig rätt bra! det är inget monster! långt ifrån, det är ju manuell inmatning av virke vilket är måttligt lattjo!

Det som är en rätt grov miss enligt mig är att när man kör max (nästan max) längd så trillar den nykapade stocken/pinnen/virket/bränbara material ner på den ända som inte kolven tryckte igenom klyven så att säga... och då blir det lattjo!

så om klyvkolven var längre skulle jag vara gladare! men man anpassar sig ju efter var det fungerar bäst. om det blir 10cm kortare än vad man önskar... ja, i slutändan så e de ju nästan skit samma! man får gå å hiva in ved lite oftare bara... typ, 30 minuter tidigare eller någe (!)

Jag skall ta reda på vad den kosta mera på riktigt, jag ahr för mig att farsgubben sade 3000€ ganska exakt, men det var även andra saker som köpptes samtidigt så det kan ju haft en inverkan oxo...

Ps, om du skall fara "utomlands" och köpa en själv, Välj Åland då det är betydligt kortare dit... och om du inte har möjlighet att dra av moms och tulla å grejja... kör igenom tullen och se glad ut! vad är det? 22% på Åland? så... Det är ju givetvis olagligt... så jag rekomenderar det ju då givetvis inte... men man kan... typ... om man vill... så går det rätt bra...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).