Badger skrev:Varje plats har sina förutsättningar. Om det inte finns några träd att fröa av sig av den sorten man vill ha så blir man tvungen att plantera. Så kan det vara. Om man inte vill vara så extrem att man även litar på självgallring så kostar så klart röjning och gallring lika mycket oavsett hur plantorna kommit på plats.
Har du några tankar om varför du inte har något övrigt löv på din mark?
Ja håller me dig i denna kommentar badger.
Att ja inte har övrigt löv på dom flesta ställen beror på att de nog har sanerats bort. Då pratar ja långt tillbaka.
De är gran som prioriterats. Lövet har blivit ved.
Däremot ser ja ju att på den igenväxta jordbrukade marken (100 år tillbaka) finns de ju stora ekar å där kommer de lite men blir betat så de alldrig blir nåt av.
Rönn har de ju kommit lite här å var. Men de blir heller aldrig nåt av de på grund av betning.
På många ställen kommer de ju en uppsjö av björk å de är på frisk mark åt de fuktiga hållet. Där låter ja de komma med granundervaxt senare, självföryngring å oftast ingen markberedning.
Ja markbereder ju själv me tandskopa på större grävare å de funkar jättebra även om de tar sin lilla tid å göra.
Ja försöker å bara sprida riset å tar väldigt tunnt skikt i beredningen.
Där gräsväxten inte tar överhand snabbt kommer de ordentligt me björk. Där planterar ja gran å låter björken komma.
Ja har ju mycket tallmark, t24 t26. Tallen funkar bra å betningen är inga problem me tanke på hur täta bestånden är men björken förstör tallen om man inte sanerar.
Det här stora hygget på 9ha å som är självföryngrat var skogen runt 100- 120 år när ja avverkade.
En stor del av lämnade frötallar (som ska avverkas i rappet) är runt 140 150 år nu.
Där va de ömsom plockhugget å ruthugget va de verkar.
Mycket under kommande gran som växte dåligt å me mycket röta.
Helt värdelöst me plockhugg utifrån mitt perspektiv å va ja sett i egen skog.
Ja har några ställen till där ja inbillar mig att de plockhuggits å bara blivit chit.
Dom ställen där ja ser dom stora volymerna å hyfsad kvalite är där de gjorts seriösa föryngringar efter kallhuggning. Plantering eller självföryngring kvittar.
Allt ja planterat på min tid (övervägande markberedning) har visat sig funka utomordentligt bra med nästan inget extra planterat alls.
Hur de kommer å stå sig inför framtiden kan nog bara framtiden säga.