Gallring

Alstor 850H med Keto Forst Eco rullmatat skördaraggregat

42 inlägg 7393 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Alstor 850H med Keto Forst Eco rullmatat skördaraggregat

Ryds Gård  
#896198På Elmia i somras presenterade Alstor sin rullmatade version av 850H helhydrauliska skördare.
Jag har haft en stegmatad 840H i tre år, men väntar nu på min rullmatade version. Hade beställt en 850H, stegmatad, men slantade på stående fot upp mellanskillnaden till rullmatat för det var exakt vad jag drömt om.

Finns det några åsikter eller kommenterar där ute? Bra eller dåligt? Dräpare gentemot exempelvis Kranman?
Ser fram emot en öppen dialog.

Mvh Martin

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Alstor 850H med Keto Forst Eco rullmatat skördaraggregat

Vedproducent  
#896200Det är ju otroligt mycket mer fart på Jobos aggregat med rullar som Kranman kör med. Samma aggregat verkar dock inte alls fungera på samma sätt på Alstorn av dom som provat. Då har du också steget till dom besvärliga träden. Jag tror det blir svårt att bli helt nöjd med enbart rullar med en motoreffekt på 25 hk. Men ligger lite klipp i gruppen i vi som kör miniskotare på Facebook där det körs med Kranman med rullar och steg då.. En helt annan fart jämfört med Ketot på Alstorn. Men det är ju intressant att det provas i alla fall men personligen tror jag inte riktigt på det med motoreffekt på 25 hk. Men det är ju bra att dom triggar varandra i utvecklingen Kranman och Alstor. En utveckling som nog fortgår.

Användarvisningsbild

Ryds Gård  
#896236Jag förstår ditt resonemang, men jag tycker att Ketoaggregatet ser otroligt mycket proffsigare ut än Jobo ST50 Combi. Och synbarligen har Alstor fått till det hela.
Jag hoppas kunna få upp kvistningen från stegmatarens 0.5m/s till 2m/s. Det hade varit mycket tid vunnet. Sedan att kapmotorn är 10cc istället för 5cc, det ser jag också fram emot. Om bara Alstor går hela vägen så kan man sannolikt trycka på/hålla in en knapp och sedan matar och apterar Ketot hela trädet utan avbrott.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Ryds Gård skrev:Jag förstår ditt resonemang, men jag tycker att Ketoaggregatet ser otroligt mycket proffsigare ut än Jobo ST50 Combi. Och synbarligen har Alstor fått till det hela.
Jag hoppas kunna få upp kvistningen från stegmatarens 0.5m/s till 2m/s. Det hade varit mycket tid vunnet. Sedan att kapmotorn är 10cc istället för 5cc, det ser jag också fram emot. Om bara Alstor går hela vägen så kan man sannolikt trycka på/hålla in en knapp och sedan matar och apterar Ketot hela trädet utan avbrott.

Jo men det ska bli intressant att se. Lättkvistad gran och tall går säkert utmärkt. Annars skulle Alstor själva givetvis inte släppt ut det alls. Det är klart att det måste fungera tillfredsställande. Vet dock att det är farten man lever på och då är inte 2 meter i sekunden mycket så när det blir lite rejälare kvistar tror jag det blir problem. Men jag hoppas det fungerar för dig och aggregatet i sig är säkert utmärkt. Det är mer att det inte går att trolla när effekten ska vara begränsad till 25 hk.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#896260Det är ofta sparsamt med filmmaterial från Alstor så inte mycket man fått se med ketoaggregatet. Kranman släppte en film i eftermiddags med Jobos aggregat med rullar och steg. Så lägger in den här.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#896275850H har uppenbarligen godkänd enligt utsläppskravet under 25hk, och därför står siffran på teknisk data också. 😀
3 cyl Kubota, dubbelt mer flöd som på skotare med kugghjulpump och Keto Forst. 45hk är tydligen närmare sanningen?
Eller så levereras maskinen verkligen som begränsat till 25hk, men medvetna att alla kommer att skruva effekten (tillbaks) förran kör maskinen ut till skogen.

Grattis på köpet. Tur det var inte för sent att uppdatera beställningen med Keto. 👍 Följer med intresse, Ryds Gård.

Användarvisningsbild

svampbob  
#896285Det ska bli intressant att se. Jag har haft tre generationer vimek 404 T6, 7 och 8 och det känns som att det är först med åttan som kraften ut till aggregatet är tillräckligt.

Användarvisningsbild

paavo25  
#896393Hur lösa deta att ett keto agregat som värst behöver dittåt hundra L/min och kvistigt krokikigt hälst mer än 200bar, Som värst måste dessa finnas, och detta kräver hästar. Tunnare klenkvistade, kan man ju kopromissa från ovan nämda. Då om trimma befintilga motor för att klara 200bar/100l/min pluss att kranen skall därpå ha sitt utöver detta.

Jobos combi agregat var första för ett år sedan i Finland redan. Kranman själv har ku videon på med stegmatare över hundra stammar på en timme.
Nära vareviga videon på 620 på tuben i kommentarera varför ej keto. Där då priset stiger rätt snabt då när klimat motor krävs.

Hur månne om en kund köper en std 620 tackar och planterar en äldre typ hundra hästars och hänger en keto på.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#896398Basmaskinen är i varje fall för liten och lätt att klara av kvistiga 30cm trän även om motoreffekten vore den rekommenderad 60hk.
45hk, 175bar och 80l/min räcker väl de mesta stammarna i första gallringsvändan, om nu vargtallarna måste kvistas med motorsag.
Med tung aggregat, tung träd och kort kran går det alltid lite bökigt, för att rörelse energin kan inte utnyttjas vid fällning.
Oftast är det klockt att lämna svåra trän, skota bort virket och återkomma då det finns mer utrymme och maskinen placeras optimalt.
😉 Ett par kråkiga träd är ju aldrig så jobbiga att hantera än ett par tusen raka.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:Det är ju otroligt mycket mer fart på Jobos aggregat med rullar som Kranman kör med. Samma aggregat verkar dock inte alls fungera på samma sätt på Alstorn av dom som provat. Då har du också steget till dom besvärliga träden. Jag tror det blir svårt att bli helt nöjd med enbart rullar med en motoreffekt på 25 hk. Men ligger lite klipp i gruppen i vi som kör miniskotare på Facebook där det körs med Kranman med rullar och steg då.. En helt annan fart jämfört med Ketot på Alstorn. Men det är ju intressant att det provas i alla fall men personligen tror jag inte riktigt på det med motoreffekt på 25 hk. Men det är ju bra att dom triggar varandra i utvecklingen Kranman och Alstor. En utveckling som nog fortgår.

Den Alstor 850H som går med Jobo ST50 Combi byggdes om av kund på eget initiativ, utan att först rådfråga Alstor AB
Tyvärr fick de inte till installationen riktigt så bland annat går inte kranpumpen på full kapacitet vid rullmatning, vilket du tycks ha noterat.
Vi har kontaktat kund med instruktioner om hur systemet behöver modifieras för att få ut full kapacitet ur pumpen, men jag vet inte om detta har gjorts än.

Vad gäller Keto-aggregatet så är det riktat mot heltids-proffs och första-gallring.
Det är heltids-proffsen som efterfrågat ett band/rullmatat aggregat och vi gjorde en marknadsundersökning där resultatet var att proffsen vill:
1. Ha ett beprövat aggregat. Jobo-aggregatet anses av dom inte tillräckligt välbeprövat och det är lite oklart bland annat om mätsystemet lever upp till förväntningarna dessa kunder har.
2. Inte ha stegmatning alls, det är bara extra vikt och extra saker som kan krångla säger dom.
3. Köra första-gallring med maskinen, de anser att en maskin i denna storleken oavsett aggregat blir ineffektiv i grövre skog. Det är låg investeringskostnad, litet avtryck i skogen och låga driftskostnader i klenare gallring som lockar med Alstor.

Jag tror att de flesta hade förväntat sig att det skulle behövas större pump och motor, men det visade sig gå anmärkningsvärt bra med 25 hästar, så bra att den omedelbara reaktionen bland proffsen var att: "Det där vill vi ha istället för Tapio".

Under sensommaren har vi gjort klart hårdvaran så att allt är anpassat för serieproduktion.
Just nu håller vi på att optimera det sista på programvaran vad gäller automatik-funktioner, mätsystem, skärm-layout och annat.
Detta tar en hel del tid, därav dåligt med video-material.

Keto-aggregatet utesluter såklart inte andra saker i framtiden, men vi började i vanlig ordning med det kunderna efterfrågade mest.

1760869894_1000008598.jpg

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Anders Olsson skrev:
Vedproducent skrev:Det är ju otroligt mycket mer fart på Jobos aggregat med rullar som Kranman kör med. Samma aggregat verkar dock inte alls fungera på samma sätt på Alstorn av dom som provat. Då har du också steget till dom besvärliga träden. Jag tror det blir svårt att bli helt nöjd med enbart rullar med en motoreffekt på 25 hk. Men ligger lite klipp i gruppen i vi som kör miniskotare på Facebook där det körs med Kranman med rullar och steg då.. En helt annan fart jämfört med Ketot på Alstorn. Men det är ju intressant att det provas i alla fall men personligen tror jag inte riktigt på det med motoreffekt på 25 hk. Men det är ju bra att dom triggar varandra i utvecklingen Kranman och Alstor. En utveckling som nog fortgår.

Den Alstor 850H som går med Jobo ST50 Combi byggdes om av kund på eget initiativ, utan att först rådfråga Alstor AB
Tyvärr fick de inte till installationen riktigt så bland annat går inte kranpumpen på full kapacitet vid rullmatning, vilket du tycks ha noterat.
Vi har kontaktat kund med instruktioner om hur systemet behöver modifieras för att få ut full kapacitet ur pumpen, men jag vet inte om detta har gjorts än.

Vad gäller Keto-aggregatet så är det riktat mot heltids-proffs och första-gallring.
Det är heltids-proffsen som efterfrågat ett band/rullmatat aggregat och vi gjorde en marknadsundersökning där resultatet var att proffsen vill:
1. Ha ett beprövat aggregat. Jobo-aggregatet anses av dom inte tillräckligt välbeprövat och det är lite oklart bland annat om mätsystemet lever upp till förväntningarna dessa kunder har.
2. Inte ha stegmatning alls, det är bara extra vikt och extra saker som kan krångla säger dom.
3. Köra första-gallring med maskinen, de anser att en maskin i denna storleken oavsett aggregat blir ineffektiv i grövre skog. Det är låg investeringskostnad, litet avtryck i skogen och låga driftskostnader i klenare gallring som lockar med Alstor.

Jag tror att de flesta hade förväntat sig att det skulle behövas större pump och motor, men det visade sig gå anmärkningsvärt bra med 25 hästar, så bra att den omedelbara reaktionen bland proffsen var att: "Det där vill vi ha istället för Tapio".

Under sensommaren har vi gjort klart hårdvaran så att allt är anpassat för serieproduktion.
Just nu håller vi på att optimera det sista på programvaran vad gäller automatik-funktioner, mätsystem, skärm-layout och annat.
Detta tar en hel del tid, därav dåligt med video-material.

Keto-aggregatet utesluter såklart inte andra saker i framtiden, men vi började i vanlig ordning med det kunderna efterfrågade mest.

1760869894_1000008598.jpg

Tack Anders. Det är jättebra att du från Alstors sida fyller i. Jo jag har förstått att Alstormaskinen med Joboaggregatet inte är något ni sålt direkt. Man kan tyda en del svar och diskussioner som varit på andra ställen att ni borde pratat mer med varandra. Men vad det handlar om vill jag inte veta. Det bör ni reda ut själva och det kanske ni gjort nu. Men tror som dig att Alstormaskinen med Ketoaggregatet nog ska hålla sig till enbart 1:a gallringar. Det ska i alla fall bli intressant att följa och alla förändringar leder ju till utveckling framåt. Det är ni duktiga på både från Alstor och Kranmans sida.

#896554Vad jag vet så har kunderna helt enkelt inte efterfrågat Jobo-aggregat efter att de provkört Tapio eller Keto.
Det finns ingen konflikt mellan Alstor och Jobo vad jag känner till.
Däremot kan sägas att Jobos aggregat är mer komplexa att styra än alternativen, så ska man ha det så lättanvänt och optimerat mot basmaskinen som möjligt så är arbetsinsatsen mindre med alternativen.

Keto är helt brutalt på att dra stora träd genom aggregatet, så det är inga problem att fälla och mata fram träd i andragallrings-storlek.
Men har du kraftiga grenar så kan aggregatet får backa en del och man får vara med och öppna kvistknivarna för att det ska slinka igenom.

Så det går absolut att ta större träd om det behövs, men jag tror spontant inte att entreprenörer kommer köra maskiner i denna storleken i grövre bestånd.
Det finns ju andra faktorer att ta hänsyn till i grövre skog också som virkesvärde (värdeaptering), sågeffekt (kapsprickor), etc.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#896558Tänkte mer på kunden som har Alstorn med Joboaggregatet. Inte att Alstor och Jobo har någon konflikt om du tolkade det så. Menar ju inte heller att ni har en konflikt med kunden men du vet ju själv vad som skrivits och jag tycker det är en sak mellan er som ingen annan behöver lägga sig i. Alstor tycker tapio passar bäst på Alstor och det kan vara helt rätt på den maskinen. Speciellt när ni/du ju jobbar extra med just programvara till det aggregatet. Precis som Kranman och deras kunder tycker att Jobo är överlägset på den maskinen. Så jag ser bara fram emot att få se lite mera nu när ketoaggregatet ska börja köras lite mera. Det är bara intressant att se hur det kommer fungera. Så uppdatera gärna när ni får lite tid med lite filmklipp och så.

#896562Aha, nu förstår jag.
Nej, det finns ingen konflikt där heller vad jag vet.
Vi har erbjudit oss att hjälpa till och skickat instruktioner om vad vi tror behöver göras.

Ja, Keto-aggregatet är väldigt trevligt att jobba med, så vi måste försöka få ut lite video-material nu när hårdvaran är i ordning och programvaran börjar bli färdig.

Användarvisningsbild

Ryds Gård  
#900292Idag körde jag mina första tre timmar med Alstorn och Keto aggregatet. Första intryck.... Dra åt faen vilken kapacitet!
Inte lätt att filma, men här kommer i alla fall en 22 cm gran som fick plikta med livet...
Slurpade i mig 9 fub på tre timmar. De största var 31 cm och det gick förvånansvärt bra 💪
Kan säga att jag fick bete mig rejält offensivt för att maskinen skulle kännas lätt eller trött. Kapsågen är en best på 10cc som inte heller den gjorde mig besviken.
Sååå nöjd. Fler filmer lär komma..

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).