lör 04 okt 2025, 09:43#895302Jag har börjat på ett program som simulerar aptering av ett träd mot en prislista, programmet finns här: https://iennbaure.github.io/AptsimPub/. Programmet körs helt i Webbläsaren så inget behöver installeras (Det kan gå lite segt med beräkningen i webbläsaren för riktigt långa träd). För ett träd anges diameter under bark i brösthöjd och höjd på trädet sedan räknar programmet ut optimal aptering mot prislistan. Vid automatisk aptering används alltid klass 3 för Tall och klass 1 för Gran. Det går även att aptera manuellt och där kan man byta klass på stocken. Prislistan går att ändra, genom att klicka på Prislista och mata in nya värden. Har använt rapporten "Funktioner och tabeller för bestämning av avsmalning och formkvot under bark" av Edgren och Nylinder för beräkning av avsmalning. Rapporten innehåller många tabeller och har fått använda AI för att läsa in dessa, har sett att detta har blivit fel ibland. Det kan finnas fel kvar, så se programmet som en beta version. Hoppas det kan ge lite stöd för andra självverksamma.
Virkesmätning och Matrisfub
Apterings simulering
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar