Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Sampo Rosenlew blir turkiskt

2 inlägg 1157 visningar Svara, dela mm...  
Olofsfors
Användarvisningsbild

Sampo Rosenlew blir turkiskt

Torbjörn Johnsen  
#895482Den finska tillverkaren av skogsmaskiner och skördetröskor Sampo-Rosenlew blir nu turkiskt enligt ett presmeddelande från Sampo. De nuvarande ägarna, indiska Mahindra, har bestämt sig för att avyttra hela dotterbolaget Sampo-Rosenlew till den turkiska lantbruksmaskintillverkaren Tera Yatirim Teknoloji Holding Anonim Sirketi.

Det framgår inte om tillverkningen av skogsmaskiner kommer att fortsätta som vanligt eller om det väntar något annat öde för denna verksamhet. Sampos verksamhet har länge brottats med ekonomika svårigheter på grund av en svag marknad för framför allt Sampos storlekssegment av skördetröskor. Hur det ser ut specifikt för skogsmaskinerna är svårt att utröna men jag har inte uppfattat att Sampo har haft speciellt mycket styrfart på marknaden de senaste åren. Sampo-Ronsenlew har skogsmaskiner i intressanta storleksklasser som dessutom ligger mer i tiden än på länge så vi håller tummarna för att denna verksamhet fortsätter och kan få lite ny energi på ett eller annat sätt.
Här kan ni läsa hela pressmeddelandet (på engelska):
https://www.sampo-rosenlew.fi/uutisia/m ... senlew-oy/

TS
Skogsband från Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: Sampo Rosenlew blir turkiskt

Torbjörn Johnsen  
#895535Jag ställde en fråga till nya, turkiska ägarna om hur de tänker kring Sampos skogsmaskiner. Enligt svar från Corporate Finance and Investor Relations Group Director, Alper Gür så vill de fortsätta att driva både tillverkning och utveckling av Sampos skogsmaskiner i Björneborg i Finland. Läs hela svaret här (på engelska):

Thank you for your interest in TERA Group’s acquisition of Sampo Rosenlew Oy.
TERA plans to continue and further develop the production of forest machines in Pori, Finland, building upon Sampo Rosenlew’s long-standing engineering expertise and reputation for quality. The company’s forest machinery division is an integral part of Sampo’s operations and will remain within the Group as we invest in innovation and global competitiveness.
Our focus is on preserving Sampo’s industrial heritage while expanding its reach and capabilities in both agricultural and forestry equipment through sustainable, long-term growth.
Kind regards,
Alper Gür

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).