Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Aktiv Skotten 758

16 inlägg 3458 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Aktiv Skotten 758

AKTIV SKOTTEN 758 M  
#894783Hej alla skogsbröder. Jag hade en Aktiv Scotts 758-maskin förut, jag lämnade den vidare, men mina känslor för den är blandade. Är det någon som känner till historien bakom dessa Aktiv-maskiner? Jag vet bara att den togs över av Kockums.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Aktiv Skotten 758

Bjänndal  
#894863Nu får man leta långt bak i minnet. Vi är nog på 1980-talet, eller möjligen tidigt 90? Jag vet att jag sett skotaren på bild. Kan inte varit många som tillverkades?
Aktiv som företag har gamla anor, men gjorde jordbruksmaskiner. Men under den här tiden var Jämtlands stora industriman Sven O Persson och hans koncern Persson Invest inblandade. Sven O började att handla med hästar. Men utvidgade sin verksamhet med bilar, skog och sågverk. Ganska näraliggande.
Annars är mitt minne av Aktiv tillverkning av snöskotrar och bilsläpvagnar. Snöskotrar slutade tillverkas tidigt 90tal. Men man gjorde även annat. Bl a snövesslor. Under samma tid ägde koncernen flera spånskiveindustrier.
Idag äger Persson Invest mycket skog i Jämtland och Värmland. Och även viss bilförsäljning, samt fastigheter finns i verksamheten.
Men jag kan inte bidra med några fakta kring skogsmaskintillverkningen.

Användarvisningsbild

machonisti  
#894966Farsan hade en Aktiv Skotten köpt -80. Körde den en vecka på en praktikvecka från högstadiet. Antagligen runt -85. Den såldes -90 och en Valmet 828 blev inköpt.
1759259806_aktiv_skotten_2.jpg
1759259797_aktiv_skotten.jpg

Användarvisningsbild

AKTIV SKOTTEN 758 M  
#895079Tack allihopa för ert snabba svar på mitt inlägg. Intressant historia om industrimannen Sven O'Persson. Jag såg även dessa jordbruksmaskiner och snöskotrar från Aktiv, riktigt bra jobbat.

TS
Användarvisningsbild

AKTIV SKOTTEN 758 M  
#895080Vi hade också en fin Aktiv 747 till salu för ett tag sedan. Jag hade redan en Aktiv 758 så jag var inte så intresserad av den, men jag undrade alltid om drivkedjorna i barnvagnarna höll måttet

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#895104Barnvagnarna?? Nåt rättstavningsprogram som korrigerat?

Användarvisningsbild

Williamm  
#895113Gissar han menar boggilådor men översättningen klarar nog inte alla facktermer.

tallen100  
#895115Det var nog bättre på den tiden när något ord blev felstavat ibland, det störde iof vissa men de flesta förstod vad som menades.
Men numera blir det oftast rättstavat men helt fel ord istället🤣

Användarvisningsbild

machonisti  
#895171Som jag minns det hade vi nåt problem med kedjorna. En bekant till oss hade en likadan under samma tid och samma problem. Men väldigt lätt vagn då kuggdrev var ersatt med kedja.

Användarvisningsbild

AKTIV SKOTTEN 758 M  
#895172Jag vet att det är svårt, allihopa, jag är från Polen och använder Google Translate, så ibland är det förmodligen inte tydligt vad jag menar, men min vän "MACHONISTI" listade ut det, tack för det och jag ber om ursäkt till de andra för att jag skapade ett problem.

TS
Användarvisningsbild

AKTIV SKOTTEN 758 M  
#895173Tack alla och bästa hälsningar

TS

AKKAMAAN  
#895920Jag tror jag kan fylla i vissa hål i historien om Aktiv Skotten 758 (och 747)

Varumärket Aktiv kommer från en tillverkare av skördetröskor i Morgongåva 40 km västnordväst om Uppsala, ett företag som Person Invest,PI, förvärvade i början av 1970-talet. Och under företagsnamnet Aktiv byggdes dessa maskiner. Parallelt med Aktiv förvärvet så hade PI utvecklat företaget Maskin&Motor AB som blev generalagent för Hemek skogsmaskiner. Det var den orange målade Hemek 650 som Hemek lanserade 1971.

Under samma tidsperiod utvecklades det ett revolutionerande processor aggregat i Umeå av Umeå Mekaniska Verkstad AB, aggregatet beänämndes Tviggen för sin slanka smidighet. Tviggen kunde monteras på en vanlig skotare och drevs av en intern dieselmotor. Det enda som behövdes kopplas till skotaren var den elektriska styrningen. Maskin&Motor fick genast generalagenturen för Tviggen och började montera dessa på Hemek 650 maskiner. De gick åt som smör i solsken. Alla som tidigt köpte Tviggen blev miljonärer inom några år.
1973-1974 separerade BM Volvo från ÖSA och behövde en ersättare för bl a BM SM 868 som ÖSA tillverkat. BM Volvo bytte företagsnamn till Volvo BM och lyckades få åt sig generalagenturen för Hemek 650. Rikstäckande Svenska Lantmännen blev Volvo BM officiella försäljnings och service organistion. I det skedet hade "Aktiv/Maskin&Motor redan börjat utveckla en "riktig" skotare modernt byggd utan jordbrukstraktor chassi och transmission. Det var Aktiv Skotten 758.

Volvo BM vilade inte på hanen, och lyckades också kapa åt sig generalagenturen för Tviggen (som senare Volvo BM använde för sin tvågreppsskördare BM SM 985).
När Aktiv/Maskin&Motor förlorade även denna generalagentur men fick behålla ett visst serviceansvar och tillgång till reservdelar. Det var ett stort tapp för Aktiv och man beslöt utveckla en egen tvigg. Sålunda i all hemlighet och hyss hyss tog man in ett splitter nyt Tviggagregat och placerade det I Sven O Persson´s garage i Odensala några km söder om Maskin&Motor´s tillhåll i Odenskog. Stig Jacobson , en ung energisk mekaniker som servat och reparerat Tviggar de senaste 3 åren blev ansvarig för att plocka isär aggregatet och en föredetta kollega till mig, ingenjören Uno Nordin, RIP, blev den somskulle mäta upp alla delar och gör tillverkningsritningar.
Men under våren 1975 fick Umeå Mekaniska nys om det hemliga projektet, man frös ut Stig Jacobsson från alla möten i Umeå, samt att man inte längre lät Maskin&Motor köpa reservdelar så de kunde stötta de som tidigare köpt Tviggen.
Under 1974 monterdes det ett flertal Tvigg aggregat på Aktiv Skotten 758. Det sålde ganska bra. 758 var en stabil maskin med sin pendelaxel och klarade av en större/längre inmatningskran.

Under mitten av 1970 talet förvärvade PI maskintillverkaren Doroverken i Dorotea. Deras bakgrund var bland annat planteringsmaskinen Doroplanter.

För att komplettera sitt maskinutbud med en mindre gallringsskottare så utvecklades Aktiv 747 "Lill-Skotten" som lanserades 1978.

1979 gick hela skogsmaskinsindustrin in i en enorm lågkonjunktur, Försäljning av skogsmaskiner avstannade nästa helt. Alla stora aktörer som Volvo BM (skogsmaskindivisionen) .Kockums, ÖSA fick stora ekonomiska problem. Volvo BM hade många andra ben att stå på och efter ett misslyckats försök att få till stånd en sammanslagning med ÖSA avslutsde man egen tillverkning (971 och 969),, man avbröt samarbetet med Hemek vars skotare Hemek 650 redan 1974 marknadsfördes som BM SM 758, 758E, 9110, 9111, 9111P, och 9111T vilket var den sista Hemeken som tillverkades för Volvo BM. I stället lierade sig Volvo BM med Valmet i Umeå. Man hade redan förvärvat Umeå Mekaniska, och Volvo BM marknadsförde Valmets produkter (tillsammans med Lantmännen) fram till ca 1986. Från det året hade Volvo BM inget att göra med skogsmaskiner.

Kockums som var delvis statsägt kom lindrigt ut ur den finansiella krisen men det gjorde inte Aktiv och Maskin&Motor, som tidigt 1980 tal sålde Aktiv 747 projektet till Kockums som började marknadsföra den som Kockums 83-35. För Aktiv Skotten 758 avslutades tillverkningen ungefär samtidigt.
Det ska tilläggas att Aktiv efter att ha förlorat Tvigg agenturen och misslyckats med kopieringen sökte en ny samarbetspartner med Finska Marttini och lanserades runt 1978 Aktiv 758 som bärare av detta aggregat men det dog ut av den finansiella krisen. Man försökte sig även på att lansera Aktiv 758 som engreppsprocessor med SkogsJan aggregatet. Men SkogsJan hamnade snabbt hos Volvo BM/Valmet

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#895986Yngre läsare av skogsforum känner nog inte till Twiggy, en fotomodell från 60talets Swinging London. Men väldigt inne och känd. Kroppsform som en 2tum4, två häftstift som tuttar. Oj, nu bröt jag nog mot nån uppförandekod….

AKKAMAAN  
#895992Twiggy upptäcktes som 16 åring år 1966, hennes födelsenamn var Lesley Hornby
Bild

Användarvisningsbild

Gustav51  
AKTIV SKOTTEN 758 M skrev:Hej alla skogsbröder. Jag hade en Aktiv Scotts 758-maskin förut, jag lämnade den vidare, men mina känslor för den är blandade. Är det någon som känner till historien bakom dessa Aktiv-maskiner? Jag vet bara att den togs över av Kockums.
.
Kockums övertog försäljningsrätten av AKTIV 747 - som blev 8335, 758 modellen lades nr då den direkt konkurrerade med Kockums maskiner i samma storlek

Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).