Föryngring

Vilka delar av landet ger (vårt)björk av bra kvalité?

28 inlägg 5658 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: Vilka delar av landet ger (vårt)björk av bra kvalité?

Fred86  
jessica80 skrev:
1756383536_20230622_065319_-_skarp.jpg
Jag har själv varit där - öster om Volga och blivit gråtfärdig av lycka när man sett 30 m höga, spikraka och kvistrena, enkubiksträd, avverkas till golvparkett. Detta i helt oskötta, men virkesrika bestånd![/i][/b]

Kunde du även uppskatta ungefärligt antal stammar/ha för några av dessa yngre/äldre bestånd?

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#894513Det går att få till fin Vårtbjörk ganska långt upp o väster ut i landet.

80-90  
Älgfoderodlare skrev:Det går att få till fin Vårtbjörk ganska långt upp o väster ut i landet.

Men de såg krokiga ut ??

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
80-90 skrev:
Älgfoderodlare skrev:Det går att få till fin Vårtbjörk ganska långt upp o väster ut i landet.

Men de såg krokiga ut ??

Om det är bild nr. 2 du refererar till, så; - Ja, men den var ju också bara för att visa VOLYM tillväxt, inte övriga preferenser !

Användarvisningsbild

Fred86  

Hur tätt bestånd ungefärligt är det på de spikraka 35bhd -delarna? Samt vad är det för ålder och bördighet?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Fred86 skrev:Hur tätt bestånd ungefärligt är det på de spikraka 35bhd -delarna? Samt vad är det för ålder och bördighet?

Nu tänker ju inte jag på Björkarna i första hand o heller inte på mallar eller GY. Jag har anlagt skärmarna för att nå en utveckling av fler arter där dom blir / tjänar mest som "verktyg" i denna utveckling.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#895010Det ligger ju en del arbete bakom att skapa en fin utveckling på träd. Har man dessutom tillräckligt många av dom för att kunna kalla det för skog; - Vet inte om jag idag kan ha en bättre känsla för något annat !

80-90  
Älgfoderodlare skrev:
80-90 skrev:

Men de såg krokiga ut ??

Om det är bild nr. 2 du refererar till, så; - Ja, men den var ju också bara för att visa VOLYM tillväxt, inte övriga preferenser !

👍👍👍

Användarvisningsbild

skogshare  
Älgfoderodlare skrev:Det ligger ju en del arbete bakom att skapa en fin utveckling på träd. Har man dessutom tillräckligt många av dom för att kunna kalla det för skog; - Vet inte om jag idag kan ha en bättre känsla för något annat !

Mumma alltihopa!!

Som vad och till vem kan du idag sälja din finaste och grövsta björk och eventuellt annat löv i samma klass?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
skogshare skrev:Mumma alltihopa!!
Som vad och till vem kan du idag sälja din finaste och grövsta björk och eventuellt annat löv i samma klass?

Jag har inte börjat tänka i dom banorna än. Den utveckling jag har / skapat, ger ju möjlighet att i flera omgångar kunna ta ut Björk o andra grova lövträd i omgångar. För genom att volymen / träd blir rel. stor, behövs ju inget större antal för att ändå nå bra tot. volym vid en ev. avverkning. O jag har inte bara Björk i bra grovlek. Rönn, Sälg o Asp som också är stamkvistade finns.
På den inhemska marknaden är nog tyvärr intresset rätt svalt. Men då jag har tid på mig o inga färska planer om nån övrig åtgärd än att fortsätta "vårda" dom, så vill / hoppas jag på en ökad handel från en mer internationell marknad. För den behöver vi skogsägare för att kunna gynna oss själva mer ! Träd i den här storleken, med för andra mer intressant förädling av lövarter, ska inte gå till massa eller bioenergi.

80-90  
Älgfoderodlare skrev:

Jag har inte börjat tänka i dom banorna än. Den utveckling jag har / skapat, ger ju möjlighet att i flera omgångar kunna ta ut Björk o andra grova lövträd i omgångar. För genom att volymen / träd blir rel. stor, behövs ju inget större antal för att ändå nå bra tot. volym vid en ev. avverkning. O jag har inte bara Björk i bra grovlek. Rönn, Sälg o Asp som också är stamkvistade finns.
På den inhemska marknaden är nog tyvärr intresset rätt svalt. Men då jag har tid på mig o inga färska planer om nån övrig åtgärd än att fortsätta "vårda" dom, så vill / hoppas jag på en ökad handel från en mer internationell marknad. För den behöver vi skogsägare för att kunna gynna oss själva mer ! Träd i den här storleken, med för andra mer intressant förädling av lövarter, ska inte gå till massa eller bioenergi.

Tycker det är väldigt kul å se dina bilder 👍riktigt häftigt. Men jag bara undrar en ting ? Hur gör du när du hugger ?? Hur får du ut trädet?? Hugger du hela bestånd stort som smått ??

Användarvisningsbild

skogshare  
Älgfoderodlare skrev:

Borde ju rimligtvis finnas stort intresse från den internationella miljörörelsen att, i  samarbete med framsynta delar av skogsbruket, bidra till att propagera för ökad användning av hela paletten, ståndortsanpassade lövträdslag liksom av virket från dessa i olika långlivade produkter. För både klimatet och den biologiska mångfalden. Vem tar initiativet?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
80-90 skrev: Tycker det är väldigt kul å se dina bilder 👍riktigt häftigt. Men jag bara undrar en ting ? Hur gör du när du hugger ?? Hur får du ut trädet?? Hugger du hela bestånd stort som smått ??

Då mitt främsta mål är att kunna nå så hög volym / träd, hos så många som möjligt innan jag kommer så långt att jag börjat fundera på avverkning i nån mer / större omfattning. Så låggallrar jag främst / mest ut det som riskerar att annars självgallra. Volym tar tid att bygga !
Jag tog upp en lucka för några år sedan för att kunna förhoppningsvis få ett ökat rotuppslag av Asp. Då var ju det bra planering om vart jag skulle börja som blev det viktigaste. Valde det centrumträd som blev enklast att fälla med minimala skador på övrig skog. Luckan som då först skapades, gav utrymme att fälla övriga in mot denna mitt för att på så sätt ha / få så små skador som möjligt.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).