Gallring

Rotstop vid motormanuell gallring?

42 inlägg 47647 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotstop vid motormanuell gallring?

boksson  
#89343 Jag undrar om det är någon av er som gallrar/röjer motormanuellt som oxå behandlar stubbarna med rotstop mot rotröta?

Är det någon som bara tycker att det bara är trams det här med att behandla stubbarna?

Det är så att jag ska ut och röja/gallra i lärk-gran planteringar och undrar lite hur ni arbetar rent praktiskt, ex sågar ned ett träd sedan behandlar stubben direkt eller såga ned flera träd och behandla flera stubbar åt gången?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Robertberg  
#89390 Det mest tidseffektiva torde väl vara att fälla ett gäng träd för att sedan behandla dem?
Blir ju ett väldans hattande fram och tillbaka annars..

Har ingen som helst erfarenhat av denna behandling, men så säger mitt förnuft jallafall!

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89392 Blomspruta i bältet?

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

boksson  
#89503 Mangan, jag har skaffat en "avfettningspruta" från mekonomen med vilken man pumpar upp ett övertryck så man slipper pumpa varje gång den används.

Hur håller man reda på vilka stubbar som är behandlade och inte?

Är det verkligen ingen som behandlar stubbarna vid gallring, och hur små stubbar är vettigt att behandla ?

Jag har för mig att jag har läst att offentliga skogsägare i England har betydligt mindre rotröta i sina skogsbestånd jämfört med privatägda skogar. Förklaringen som gavs var att de offentligt ägda skogarna var mer konsekventa i att behandla stubbar mot rotröta än privatisterna.

Det är väl inte omöjligt att det kommer vara en prisskillnad vid fastighetsförsäljningar i framtiden pga rotröta, eller vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

boksson  
#89517 Här i Skåne ska visst rotröta även gå på björk, någon som behandlar björkstubbar med rotstop?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Robertberg  
#89524 För att hålla reda på de bahandlade stubbarna kanske man kan färga medlet man sprayar på?
Karamell färg, vattenfärg, eller någon annan självklar färg som jag inte kommer på..

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

alias  
#89532
obantteg skrev:För att hålla reda på de bahandlade stubbarna kanske man kan färga medlet man sprayar på?
Karamell färg, vattenfärg, eller någon annan självklar färg som jag inte kommer på..


När jag sprutar PW Viltskydd så brukar jag ha i vanlig flouroserande märkfärg för att hålla reda på vilka plantor som är sprutade. Detta kanske går att blanda i?

Lite OT: Ska visst underlätta att hålla jämnt förband när man planterar omarkberett, även gran, men framför allt lärk om man sprejar toppen med orange eller blå sprayfärg så det blir lite mer kontrast mot omgivningen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89539
boksson skrev:Mangan, jag har skaffat en "avfettningspruta" från mekonomen med vilken man pumpar upp ett övertryck så man slipper pumpa varje gång den används.

Hur håller man reda på vilka stubbar som är behandlade och inte?

Är det verkligen ingen som behandlar stubbarna vid gallring, och hur små stubbar är vettigt att behandla ?

Jag har för mig att jag har läst att offentliga skogsägare i England har betydligt mindre rotröta i sina skogsbestånd jämfört med privatägda skogar. Förklaringen som gavs var att de offentligt ägda skogarna var mer konsekventa i att behandla stubbar mot rotröta än privatisterna.

Det är väl inte omöjligt att det kommer vara en prisskillnad vid fastighetsförsäljningar i framtiden pga rotröta, eller vad tror ni?


Man brukar få med färgtabletter att blanda i när man köper rotstop så man ser hur bra täckning av stubben man har.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90094 Jag såg den här flaskan i en butik. Satt fast med en ett snöre som rullades in (likt dammsugarens elkabel).
Priset? Nätta 550 kr!

//.D

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Pidden  
#90130 Flaskan som "Sundhult" länkade upp hade jag och gubbarna när jag var på Sveaskog och gick och fällde ut mittzoner! Rätt så enkelt och behändigt. Så det är nåt jag kan rekommendera :D :-bd

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

boksson  
#90154 Ser bra ut. vet du vad den heter så man kan bæstella den øver nætet? eller vilken affær fanns den i? (ær i Norge før tillfællet så det ær dærfør det ser ut som det gør).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Pidden  
#90157 Det bör ju kunna gå att beställa från "DROPPEN" eller så bör man ju kunna hitta det i välsorterade skogsaffärer. :)

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266163
Sundhult skrev:Jag såg den här flaskan i en butik. Satt fast med en ett snöre som rullades in (likt dammsugarens elkabel).
Priset? Nätta 550 kr!

//.D


Vad är det för munstycke på den? Ser lite special ut.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

towes  
#266179 Såg denna tråd först idag. Tips om inköpsställe finns här, om det ännu är aktuellt:
viewtopic.php?f=2&t=17039#p229508

Vad gäller iden att fälla ett antal stammar och sedan behandla så ska man minnas att "infektionsrisken" avklingar med tiden. Den är störst direkt efter fällning och en infektion kan ske på minuten när, så gör man sig besväret att behandla så bör man nog göra det bums.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#266192 Jag testade på de få granar jag hade i rågången jag högg i fjol, med att behandla mot rotröta.
Jag använde Adblue som går att handla på vilken Statoil mack som helst och en blomspruta. Adblue har ju 30% urea i sig så den är klar för användning och är inte lika känslig som Rotstop. Får man något adblue över så är det ju bara kvävegödsel och kan användas som sådant. Man skall behandla flödigt.
Jag behandlade varje stubbe direkt efter fällning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).