tor 11 sep 2025, 18:26#893446Halloj, alla..🙂👍
Nu har fordskrället börjat strula på liknande sätt som min tidigare ägandes Suzuki samuraj, made in spain..😖
Precis som var fallet med suzukin har det plötsligt uppstått ett fel under tiden bilen stått parkerad. I dag ville kupéfläkten nämligen inte ställa upp på tjänstgöring! Den startar alltså inte när man vrider på vredet. Men, startar jag dieselvärmaren så går fläkten igång och går att reglera med vredet!.🤔 Jag lurar alltså på om vredet har en on/off funktion i själva vredet som felar då fläkten och regleringen fungerar som normalt när värmaren körs?
Bilar
Kupéfläkt Ford Ranger.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 11 sep 2025, 19:27#893449Kontaktfel vid eller i vredet eller kommer det ingen ström fram till vredet = kontrollera detta !
tor 11 sep 2025, 19:44#893451
Ström fram till vredet är det i vart fall när man startar fläkten via dieselvärmaren. Dessvärre går man nog bet på att komma åt baksidan av vredet såvida man inte river hela panelen då allt tycks sitta samman i ett enda stort stycke.
jannee skrev:Kontaktfel vid eller i vredet eller kommer det ingen ström fram till vredet = kontrollera detta !
Ström fram till vredet är det i vart fall när man startar fläkten via dieselvärmaren. Dessvärre går man nog bet på att komma åt baksidan av vredet såvida man inte river hela panelen då allt tycks sitta samman i ett enda stort stycke.
TS
tor 11 sep 2025, 19:55#893453Det var tusan, jag hittade en film på youtube som visar hur man kommer åt vredet på ett ganska enkelt sätt.
TS
tor 11 sep 2025, 20:21#893462
Som det ser ut på filmen så utgör vredet en enskild komponent i ett system som styr både temperatur och luftsystemet. Man åker säkert på att byta en hel svindyr modul då jag har svårt att tänka mig att en verkstad gör sig omaket att reparera en enskild komponent i ett sådant system.😳
hfab skrev:Jag skulle nog tro att det är fläktmotståndet som behöver bytas.
Men jag är ju inte bilmekaniker (längre)
Som det ser ut på filmen så utgör vredet en enskild komponent i ett system som styr både temperatur och luftsystemet. Man åker säkert på att byta en hel svindyr modul då jag har svårt att tänka mig att en verkstad gör sig omaket att reparera en enskild komponent i ett sådant system.😳
TS
fre 12 sep 2025, 11:38#893504Fläktmotstånd kostar några hundralappar.
Brukar sitta lättåtkomlig på eller nära fläktmotorn.
Förmodligen den vanligaste felkällan.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
fre 12 sep 2025, 23:28#893546
Vad som kanske krånglar till det hela är att fläkten fungerar normalt när den startas via dieselvärmaren. Jag pratade i dag med verkstaden (som såklart inte längre skruvar Ford) och de kände igen att en annan fordägare haft ett liknande problem. Felet kunde bero på ett relä som skulle återfinnas bakom handskfacket. Där fanns förstås inget relä, och i tillägg till det uppkomna felet så startar plötsligt inte värmaren..😖
hfab skrev:Fläktmotstånd kostar några hundralappar.
Vad som kanske krånglar till det hela är att fläkten fungerar normalt när den startas via dieselvärmaren. Jag pratade i dag med verkstaden (som såklart inte längre skruvar Ford) och de kände igen att en annan fordägare haft ett liknande problem. Felet kunde bero på ett relä som skulle återfinnas bakom handskfacket. Där fanns förstås inget relä, och i tillägg till det uppkomna felet så startar plötsligt inte värmaren..😖
TS
Re: Kupéfläkt Ford Ranger.
lör 13 sep 2025, 06:57#893550Befinner tydligen en relä någonstans, annars skulle ju dieselvämaren koppla strömmen på förbi tändlåset, eller?
Någon säkert vet om relän sitter vid säkringsdosa eller är den möjligtvis inbyggd på dieselvärmaren.
Någon säkert vet om relän sitter vid säkringsdosa eller är den möjligtvis inbyggd på dieselvärmaren.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
lör 13 sep 2025, 08:19#893555Nu har jag aldrig pysslat me värmare på bil men väl på skogsmaskiner.
Angående att värmaren helt plötsligt inte startar på @anersimyras bil:
För ett antal år sen upptäckte jag att de fanns 2 säkringar till värmaren.
En va ju huvudsäkring å den andra hade nåt me hopkopplingen med värmepaketet å göra (om ja nu minns rätt vill säga).
Är alla säkringar kollade?
En va ju huvudsäkring å den andra hade nåt me hopkopplingen med värmepaketet å göra (om ja nu minns rätt vill säga).
lör 13 sep 2025, 14:20#893570
Ja, det är tre säkringar och ett relä i motorrummet. Säkringarna är alla hela men om relät är helt ok kan jag inte säga. Jag hörde i övrigt att det ”klickade till” någonstans i närheten av värmaren men den tänder inte. Det gjorde den för övrigt inte på hela vintern, Jag beställde tid för översyn av värmaren, men då den plötsligt fungerade när jag knappade på panelen så blev det inget av med den saken. Panelen för värmaren har ström och den tycks fungera som den ska. Batteriet är nytt så där torde felet inte kunna återfinnas..🤔 När värmaren väl startar så har den uppenbarligen kontakt med vredet då detta då fungerar som normalt. Kikar jag in bakom panelen via handskfacket så ser komponenterna ut att tillhöra ett rymdskepp. Allt styrs via kablar och kretskort och ser skräckinjagande kostsamt ut. 😮
Tralsmo skrev:Nu har jag aldrig pysslat me värmare på bil men väl på skogsmaskiner.
Ja, det är tre säkringar och ett relä i motorrummet. Säkringarna är alla hela men om relät är helt ok kan jag inte säga. Jag hörde i övrigt att det ”klickade till” någonstans i närheten av värmaren men den tänder inte. Det gjorde den för övrigt inte på hela vintern, Jag beställde tid för översyn av värmaren, men då den plötsligt fungerade när jag knappade på panelen så blev det inget av med den saken. Panelen för värmaren har ström och den tycks fungera som den ska. Batteriet är nytt så där torde felet inte kunna återfinnas..🤔 När värmaren väl startar så har den uppenbarligen kontakt med vredet då detta då fungerar som normalt. Kikar jag in bakom panelen via handskfacket så ser komponenterna ut att tillhöra ett rymdskepp. Allt styrs via kablar och kretskort och ser skräckinjagande kostsamt ut. 😮
TS
lör 13 sep 2025, 14:31#893571
Ja har ju haft 3 bilar me dieselvärmare.
Varav en var den vita "chitbilen" (vw transport) å den fungerade alltid felfritt.
Dom andra 2 var en äldre Opel combo samt den ja åker i nu , en Nissan king cab.
Dom sistnämnda funkade ibland å ibland inte.
Lägger ingen energi på de.
Just de där me vredet du nämner.
Såg att @hfab nämnde resistor som kunde va felaktig.
Ja tror att fläkten är steglöst styrd här (kanföralldel ha fel).
Inte nog med att de brukar va ett elände å komma åt, de brukar som du säger bli rätt dyrt i slutändan om man lämnar in.
anersimyra skrev:Tralsmo skrev:Nu har jag aldrig pysslat me värmare på bil men väl på skogsmaskiner.
Varav en var den vita "chitbilen" (vw transport) å den fungerade alltid felfritt.
Inte nog med att de brukar va ett elände å komma åt, de brukar som du säger bli rätt dyrt i slutändan om man lämnar in.
lör 13 sep 2025, 15:56#893573
Det är klicklägen på vredet men det torde inte ha någon betydelse i sammanhanget. Kanske är det bästa att låta skrället bli en chitbil i stället för att bli rånad av någon verkstad..🤨
Tralsmo skrev:anersimyra skrev:Tralsmo skrev:Nu har jag aldrig pysslat me värmare på bil men väl på skogsmaskiner.
Det är klicklägen på vredet men det torde inte ha någon betydelse i sammanhanget. Kanske är det bästa att låta skrället bli en chitbil i stället för att bli rånad av någon verkstad..🤨
TS
mån 15 sep 2025, 18:59#893691Då var bilen fixad för det facila priset motsvarande tre stockar general portion..🤑🤑🤑 jag for förbi värmarcenter i Bromma och där träffade jag på en dalmas som jag tyckte såg lite tveksam ut när jag berättade om problemet. Jag frågade därför om de överhuvudtaget kunde tänka sig att titta på bilen? Ja för fan, det gör vi ju hela dagarna, sa masen! Därefter går masen ut och lyfter på huven, ser sig om i utrymmet och säger plötsligt: DÄR HAR DU FELET, och pekar på en kabel. Det visar sig att de reparerat samma fel på ett tiotal rangers som fått värmare monterade i Sydafrika. Sydafrikanerna har tydligen ansett att kablar bör dras över vassa plåthörn och spännas så hårt som möjligt över dessa hörn. Detta hade lett fram till en kortslutning vilket gjort att en större säkring gått. Denna säkring, bland flera liknande, finns inte beskrivna i instruktionsboken. Felsökningskostnaden angavs till 1300 vilket jag villigt accepterade och gick därefter till ett mathak för att invänta domen. När jag kommer åter efter lunchen så är bilen både felsökt och reparerad. Slutsumman landade på 1570:- ink moms vilket innefattade allt från felsökning,demontage av diverse komponenter, ett par meter gammal kabel, och slutligen dragning av ny kabel och byte av säkring..😃 så nu har jag god råd att köpa snus då jag kallt räknat med en kostnad om minst 8-15.000:-..🤑🤑🤑
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).