Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14872 inlägg 4195862 visningar 231 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893422Idag så hade vi en internkurs i att bygga smålandsgärdsgård. Intressant o lärorikt. Vi var ett 20-tal som anmält oss. Så här blev resultatet. 😀

Så nu är det bara ut o leta material i skogen så man kan bygga.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Vedmaskin skrev:Idag så hade vi en internkurs i att bygga smålandsgärdsgård. Intressant o lärorikt. Vi var ett 20-tal som anmält oss. Så här blev resultatet. 😀

Snyggt, @/Vedmaskin 👍 👍
Är stolparna en och resten gran?
Och vad har ni användt för att knyta i hop dom?

Tralsmo  
Vedmaskin skrev:Idag så hade vi en internkurs i att bygga smålandsgärdsgård. Intressant o lärorikt. Vi var ett 20-tal som anmält oss. Så här blev resultatet. 😀
1757601357_1000019643.jpg
1757601357_1000019638.jpg
1757601358_1000019637.jpg
1757601358_1000019632.jpg
1757601358_1000019631.jpg
1757601357_1000019633.jpg
1757601357_1000019642.jpg
1757601357_1000019636.jpg
1757601357_1000019641.jpg

På 60 talet gjorde farfar en sån smålandsgärsgård runt tomten på mitt föräldrahem.
Allt var i gran, även snoena som höll ihop.
De ja minns va att han hadde en eld där han brände/värmde snoena innan han virade.

Toppen @vedmaskin å se sånt här.

Tror faktiskt att några meter fortfarande fanns kvar för ett par år sen.
Kruxet är att där åker man ju frekvent å reagerar bara om nåt ändrar sig.

Användarvisningsbild

JensSkoog skrev:

Snyggt, @/Vedmaskin 👍 👍

Ja. Vi värmde kvistade grangrenar och sedan knöt i åttor mellan stolparna.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#893428Blev riktigt fin, Vedmaskin. 😀

Bra med många bilder. Det är rätt många små skillnader på lokala varianter. 👍

Användarvisningsbild

Tralsmo skrev:
1757601357_1000019643.jpg
1757601357_1000019638.jpg
1757601358_1000019637.jpg
1757601358_1000019632.jpg
1757601358_1000019631.jpg
1757601357_1000019633.jpg
1757601357_1000019642.jpg
1757601357_1000019636.jpg
1757601357_1000019641.jpg

På 60 talet gjorde farfar en sån smålandsgärsgård runt tomten på mitt föräldrahem.
Allt var i gran, även snoena som höll ihop.
De ja minns va att han hadde en eld där han brände/värmde snoena innan han virade.

Toppen @vedmaskin å se sånt här.

Tror faktiskt att några meter fortfarande fanns kvar för ett par år sen.
Kruxet är att där åker man ju frekvent å reagerar bara om nåt ändrar sig.

Har man enestörar så behöver man inte bränna spetsarna. Har man gran så är det bra att bränna spetsarna även en bit över mark. Det frestar stolpen som mest i marknivån. Det ska bara bli svart. Det får inte förkolna. För kolen drar åt sig fukt.
Ja en ordentligt byggd gammal gärdsgård kan hålla i många år om man har man riktigt undertryckt. material. Han visade upp exempel på grova grangrenar som stolpar.

Användarvisningsbild

HannuRöj skrev:Blev riktigt fin, Vedmaskin. 😀

Bra med många bilder. Det är rätt många små skillnader på lokala varianter. 👍

Jo han sa det. Detta är Värendsmodell. Där gärdslorna ligger över fyra stolp par.

alias  
Vedmaskin skrev:
JensSkoog skrev:

Snyggt, @/Vedmaskin 👍 👍

Nu är det nog 30 år sedan jag såg gärdsgårdsbygge demonstreras, men visst skulle man väl helst rotera granvidjorna runt sin egen axel samtidigt som man självlåste dem i åttor för att "lura med" fibrerna i snäva böjar runt stolparna utan att brytas rakt av- eller minns jag fel?

Jag har för mig att gubbarna som höll i den demonstrationen som jag bevistade hade brasan placerad på en snösläde av metall, för att kunna dra med sig elden utmed gärdsgården.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 11 sep 2025, 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

alias skrev:
Vedmaskin skrev:
JensSkoog skrev:

Snyggt, @/Vedmaskin 👍 👍

Nu är det nog 30 år sedan jag såg gärdsgårdsbygge demonstreras, men visst skulle man väl helst rotera granvidjorna runt sin egen axel samtidigt som man självlåste dem i åttor för att "lura med" fibrerna i snäva böjar runt stolparna utan att brytas rakt av- eller minns jag fel?

Jag har för mig att gubbarna som höll i den demonstrationen som jag bevistade hade basan placerad på en snösläde av metall, för att kunna dra med sig elden utmed gärdsgården.

MVH
Alias

Ja det stämmer. Man håller i toppen och sedan löst med andra handen så man kan rotera hela vidjan. Sedan för varje varv runt stolparna så fortsätter man att rotera vidjan. Är dom klena så kan man ta två samtidigt. Eller en extra för att få upp höjden.

Vi hade två oljefatshalvor på ben att elda i. Men annars är det smidigt om man kan ha nåt mobilt. När man väl värmt så gäller det att få dit vidjorna innan dom kallnar.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#893464Störtregn från morgonen, så då blev det tid för lite slipning.

Här var det bara tretton kvar av tjugosju. 🤣
Alla är 12" och 14", 3/8, 1,3, så då går det undan när man släpper byta om på saker på maskinen.

Användarvisningsbild

machonisti  
#893535Jaha, så blev allt åt helvete då.
Vänsterarm domnar totalt vid vissa rörelser.
Enda gången jag fått ordinationen vila från hälsovården...

Användarvisningsbild

halvproffs  
#893539[quote="machonisti"]Jaha, så blev allt åt helvete då.
Enda gången jag fått ordinationen vila från hälsovården...[/quot

Usch. Lyd rådet, ta det lugnt. Hoppas det går över snabbt!

Användarvisningsbild

anersimyra  
machonisti skrev:Jaha, så blev allt åt helvete då.
Enda gången jag fått ordinationen vila från hälsovården...

Dylikt skit har jag drabbats av otaliga gånger, vila och allmän overksamhet förvärrar åtminstone för mig symptomen. Vad som hjälpt mig är lätt styrketräning med vikter som inte behöver väga mer än högst ett par kilo. Vattengymnastik två timmar i veckan hjälper även det otroligt mycket mot dessa domningar som i mitt fall orsakas av diverse felaktiga arbetsställningar och otillräckliga muskelrörelser. Går man in på youtube och söker på de symptom som är aktuella, så finner man mängder med fungerande träningstips som fungerar otroligt mycket bättre än råden man erhåller från diverse kotknackare och annat löst folk.

jannee  
#893543Lösningen är INTE vila, men sjukgymnastik och då att en verkligt kunnig sjukgymnast visar dig vilka muskelgrupper du bör träna upp.
Har själv gått på sjukgymnastik i två år efter det att jag slutade med att vara chaufför - och jag blev nästan som en ny människa.
Sjukgymnastiken gjorde verkligen underverk.
MEN vill det sig illa kan det vara början till en hjärtinfarkt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#893544Min högerarm domnade tidigare vid många tillfällen bort ordentligt mellan armbågen och axeln. En otroligt bra övning är att ligga på sidan med den domnade armen vänd uppåt. Man tar sen lämpligen en hantelstång som väger högst två kilo. Man placerar stången mot golvet/bänken/marken framför bröstet och lyfter därefter sakta stången till horisontalläge genom att vrida armen uppåt. När jag vid första tillfället utförde övningen så tog det inte mer än runt fem repetioner innan jag kände hur armen började pirra och smärtan försvann. Sök på ”frozen shoulder” på youtube så finns där massor med material som beskriver träning vid diverse besvär från domningar av nacke, axlar och armar.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).