SKOGSFORUM ARTIKEL
485 inlägg 166465 visningar 56 följer Svara, dela mm... Skogsekonomi
Virkespriser 2025
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tis 09 sep 2025, 06:15#893236Hur tror ni de trasiga järnvägarna i Norrland kommer påverka marknaden?

tis 09 sep 2025, 09:35#893248
Nordic Forest har inte varit igång så länge (2017), men de hade över 700 MSEK i omsättning förra året. Linköpings Skogstjänst hade över 500 MSEK i omsättning och har varit igång sen 1991. Det är inga små bolag direkt.
T18 skrev:Berkshire skrev:Starkaste köparna i Uppland just nu? Skogstjänst och Nordic Forest, någon mer?
Dom du nämner har man aldrig hört talas om
Nordic Forest har inte varit igång så länge (2017), men de hade över 700 MSEK i omsättning förra året. Linköpings Skogstjänst hade över 500 MSEK i omsättning och har varit igång sen 1991. Det är inga små bolag direkt.
tis 09 sep 2025, 09:36#893249
Betalar dom bra då? Har fått hem vykort från Nordic Forest.
Berkshire skrev:T18 skrev:Berkshire skrev:Starkaste köparna i Uppland just nu? Skogstjänst och Nordic Forest, någon mer?
Dom du nämner har man aldrig hört talas om
Betalar dom bra då? Har fått hem vykort från Nordic Forest.
T18 en som tror på framtiden.
tis 09 sep 2025, 10:03#893251
Vad blev skillnaden på nettopris? Skogstjänst och Nordic Forre' kanske hade mycket sämre massavedpris?
Valde du Nordic Forre' tillslut och isåfall vad tycker du om dom?
Berkshire skrev:Senaste anbudet jag tog in, i Köpings kommun, så var Skogstjänst 300 kronor bättre än "storbolagen" på såväl gran som talltimmer. Nordic Forest låg 50 kronor högre än Skogstjänst.
Vad blev skillnaden på nettopris? Skogstjänst och Nordic Forre' kanske hade mycket sämre massavedpris?
Valde du Nordic Forre' tillslut och isåfall vad tycker du om dom?
tis 09 sep 2025, 10:52#893254Hart dålig erfarenhet av Nordic Forest men det beror delvis på olyckliga omständigheter. Virkesköparen blev sjukskriven och oanträffbar. Entreprenörerna de skickade hade maskinerna stående på mitt skifte från februari till augusti och lyckades hugga 600 m3 av tänkta 1200. Vindfällena som de skulle huggit först blev kvar till sist och blev bara brännved. Damen som gör avräkningarna envisas med att dra in min släkt fastän det är jag som står för rörelsen. Oavsett hur många gånger man försöker förklara det. De betalar bra. Men pengar är inte allt.
Frustrerande när man varit självverksam och van vid att kunna se till att allt fungerar.
Frustrerande när man varit självverksam och van vid att kunna se till att allt fungerar.
tis 09 sep 2025, 17:41#893278
Hade en hel del kontakt med Stefan Sjöberg och även lite med Magnus Hakeman på Linköpings Skogstjänt gällande en del specialavverkningar för 10-15 år sedan och tyckte att de skötte sig bra då, så jag hoppas att det är samma ännu (och oavsett vem där som man har kontakt med på företaget).
MVH
Alias
Berkshire skrev:På brännveden var skillnaden 150 kronor. På massaveden något mindre. För tidigt för mig att utvärdera fullt ut då slutredovisning inte skett än. Skogstjänst har jag anlitat tidigare och tyckt skött sig väl.
Hade en hel del kontakt med Stefan Sjöberg och även lite med Magnus Hakeman på Linköpings Skogstjänt gällande en del specialavverkningar för 10-15 år sedan och tyckte att de skötte sig bra då, så jag hoppas att det är samma ännu (och oavsett vem där som man har kontakt med på företaget).
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 10 sep 2025, 07:34#893288Nordic och Naturskog betalar bra ibland och dåligt ibland, men problemet är väl deras ojämna nöjdhet hos leverantörerna. En del jättenöjda och andra väldigt missnöjda.
Det är inte enkelt att säga vem som är bäst att ha att göra med. Beror mycket på köparen, och vilken entreprenör som kommer.
Finns ett bolag något norrifrån som vill etablera sig i uppland. De är jättetrevliga och har bra entreprenör, men är otroligt struliga och glömmer hälften av det man kommit överens om fast det står i avtalet. Kan vara ett alternativ om man skriver tydliga kontrakt, och engagerar sig i affären. Inget för den som vill att det bara ska flyta på.
Det är inte enkelt att säga vem som är bäst att ha att göra med. Beror mycket på köparen, och vilken entreprenör som kommer.
Finns ett bolag något norrifrån som vill etablera sig i uppland. De är jättetrevliga och har bra entreprenör, men är otroligt struliga och glömmer hälften av det man kommit överens om fast det står i avtalet. Kan vara ett alternativ om man skriver tydliga kontrakt, och engagerar sig i affären. Inget för den som vill att det bara ska flyta på.
ons 10 sep 2025, 14:27#893322Oskar Lindström på Danske Bank tror att massapriserna i Kina har nått en botten och bör kunna gå uppåt nu.
Priserna har redan börjat stiga i Brasilien på kortfibrig massa.
Priserna har redan börjat stiga i Brasilien på kortfibrig massa.
tor 11 sep 2025, 17:05#893438agronome kleptoman!
Jag skulle vänta o hoppas o tro att "söderprisena" o andra faktorer
kommer att påverka norrpriserna uppåt.
Har själv ett par S2 som får stå något år till.
Jag skulle vänta o hoppas o tro att "söderprisena" o andra faktorer
kommer att påverka norrpriserna uppåt.
Har själv ett par S2 som får stå något år till.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).