ATV och UTV i skogen

Broms Avestavagn

7 inlägg 1044 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons

Broms Avestavagn

Riga  
#892489Har haft mitt tio år gamla ekipage i ett år nu. Goldoni minitraktor och Avestavagn med ms 38 kran. Tycker det går bra men nu i höst ska jag gallra lite där det är 100 meter grusväg med medlut då jag ska hem. Lite orolig att vagnen ska trycka på för mycket men tänkte att med drivning i på vagnen borde den bromsa. Men tji - trots rullar i och drift så ökade farten, nästan som den frihjulade. Enda sättet att bromsa var att backa, men det kan knappast vara meningen (testade bara i lite lätt medlut med traktorn i friläge).
Någon som vet om det ska vara så eller har jag något knas?

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Broms Avestavagn

anersimyra  
Riga skrev:Har haft mitt tio år gamla ekipage i ett år nu. Goldoni minitraktor och Avestavagn med ms 38 kran. Tycker det går bra men nu i höst ska jag gallra lite där det är 100 meter grusväg med medlut då jag ska hem. Lite orolig att vagnen ska trycka på för mycket men tänkte att med drivning i på vagnen borde den bromsa. Men tji - trots rullar i och drift så ökade farten, nästan som den frihjulade. Enda sättet att bromsa var att backa, men det kan knappast vara meningen (testade bara i lite lätt medlut med traktorn i friläge).
Någon som vet om det ska vara så eller har jag något knas?

Har du inte köpt till terrängbroms så är allt troligen i sin ordning. 🤔

Riga  
#892497Vad är terrängbroms?
Trodde en hydraulmotor och pump var som två drev i en kedja. Traktormotorn drar pumpen och då åker hydraulmotorn med obevekligt om det inte överströmningsventilen löser.

TS

aho  
#892501Har för mig det brukar sitta en ventil som gör att om traktorn går fortare än vagnens drivning så ska inte vagnen börja bromsa.
Men det finns flera sätt att bygga hydraulisk vagnsdrivning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892511Vagnsdrift som bromsar vill man ju inte ha. Det borde vara frihjul och separata bromsar på vagnen.

Riga  
#892525Är det inte vanskligt med frihjulande vagn? Speciellt som dessa småvagnar ofta har mycket lätta dragare.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892527Man ska inte sätta lätta dragare med dåliga bromsar framför dem. Så ska vagnen ha egna bromsar. Typ en påskjutsbroms.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).