Värmlandsbjörk
Jag är ju uppväxt värmlänning och har en stor del av min praktiska skogliga karriär i denna region. Här finns många fina björkbestånd och enligt egna erfarenheter och mätningar så producerar björken bra i volym samtidigt som det blir fina raka stammar. Det verkar vara samma sak i princip från norska gränsen och österut/norrut genom Svealand och södra Norrland. Fin (vårt)björk som växer förhållandevis bra.
Saltvindar eller vad?
Men bara några fåtal mil söderut från Värmlandgränsen blir björken ett sorgligare trädslag. Tillväxten är dålig och kvalitén likaså. Något som bl a Vedproducent vittnat om från sina marker. Bördiga granmarker med rörligt marknvatten vars motsvarighet hade gett fin björk om de legat i t ex Gunnarskog i västra Värmland. Är det saltvindarna från havet som även långt in över land knäcker björken?
Underskattad resurs
Jag har letat efter information om var i landet björken växer bra och vart den växer sämre men jag hittar inget om detta någonstans. Enbart om hur björk växer olika på olika boniteter eller jordmån. Tittar man på Riksskogstaxeringens siffror så blir de väldigt osäkra om man bryter ner dem i regioner och enskilda trädslag. Speciellt som björken står för en mindre del av volymen i svensk skog (ca 13%). Björken har enligt mig fått ett allt för dåligt produktionsrykte p g a man har jämfört tillväxten av självsådd Götalandsbjörk med förädlad gran på samma områden och i någon studie kom fram till att björken bara producerade 40-60% av vad granen gjorde. Senare studier visar dock att björken kan producera mer än så och är man ute efter kortare omloppstider är det troligtvis inga problem att klå granen på lämpliga marker. I alla fall när det gäller nuvärdeskalkyler.
Efterlysning: bra björkförutsättningar
Jag vill med denna tråd försöka få mer information om var i landet man kan hitta främst vårtbjörk av bra kvalité och med bra tillväxt. Enligt min erfarenhet så finns det ett tydligt samband. Björk som växer bra ger i regel också upphov till fina stammar. Eller tvärt om: björk med bra kvalité växer bra. Har man turen att ha sin skogsmark i en region där björken växer bra så har man ju en utmärkt möjlighet att jobba med självföryngring och en ganska högproducerande skogsodling som kan ge höga värden om man får fram timmerkvalitéer. Bengt-Åke Alrikssons skötselfilosofi visar i och för sig att vi kan producera bra björkvolymer även i Götaland (Eftersatt (?) björkröjning med Bengt-Åke Alriksson (Video)).
Hur är björken hos er?
Hur ser det ut med björkens produktion och kvalité hos er? I era skogar och närområden? Går det att rita upp en karta över det svenska "björkbältet"?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto