Uppvärmning

Elpatron

10 inlägg 2373 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Elpatron

Töre  
#891937Jag tänkte ta hjälp och kolla om jag tänker rätt , jag vill köra elpatron till pannan när mina solceller ger el ,men dom är bara på max 6kw , så normalt ger dom inte mer än typ 4kw . Min elpatron är på 6kw , jag skulle villa koppla ner den till 4kw . Patron är kopplad 3 faser i x , Varje fas 2000w .
Nu till min fundering ,jag vill bara helt enkelt skruva ur en säkring , och då få 4kw .

TS

Re: Elpatron

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891948Har för mig att du får koppla om den i själva patronen så den går på tvåfas istället för trefas. Om jag minns rätt från när jag grejade med elpatroner sist så går de på 400volt och är alltså kopplade mellan faserna så därför går det inte att bara koppla ur en fas.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891950Förresten, om du får ut 4kw så får du väl det fördelat på alla tre faserna och då är det inte mycket nytta med att köra en elpatron på två faser som ändå blir överbelastade?

Det låter mer som du behöver en mindre elpatron.

aho  
#891952Koppla om från delta-koppling till Y-koppling så får du ner effekten.
Varje element kopplas då mellan en fas och nolla istället för mellan två faser och matas då med 230 Volt istället för 400 Volt.

Användarvisningsbild

Elis76  
#891955Det gäller att det finns tillgång till ett nolluttag på elpatronen.

Dock är det inte tillåtet att koppla om själv utan behörighet. Det är hyfsat vanligt med elolycksfall bland okunniga amatörer som kopplar el på eget bevåg.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891967Finns det elpatroner som man kan välja vilken effekt man vill använda.

Alltså ett enkelt vred på patron, 2, 4 el 6 kwh?

Vad skall man leta efter i så fall?

aho  
#891981Om man har en trefas elpatron på 6 kW (3*2 kW) som är deltakopplad och skruvar ur en säkring så händer följande:
Ett element kommer fortsatt att ge 2 kW, det matas fortsatt med 400 V.
De andra två kommer att seriekopplas och matas med 400 Volt, så de ger då 1 kW vardera, så totalt 4 kW.
Stömmen i de två faser som används ökar en faktor 1.5 för att få 4 kW jämfört när man hade 6 kW på tre faser.

Om solcellerna ger 4 KW jämt fördelat på tre faser, så kommer en del ström att till elpatronerna att hämtas från nätet medan
strömmen för den fasen som inte används matas ut på nätet.
Elförbrukningsmässigt så ska elmätaren jämna ut detta, men det blir en snedlast på faserna som kan göra att säkringar går.

Rekommenderar att prata med en elektriker, vilket styrsystem som används till elpatronen kan också inverka på vad som kommer att hända.

Tog hjälp ev en elkunnig för att jämna ut fasbelastningen på värmefläktar i en verkstad.
De var ställbara i tre steg och belastade 1, 2 eller 3 faser beroende på om man ställde dem på 2, 4 eller 6 kW.
De var stickproppsansluta så åtgärden blev att flytta om faserna i stickproppen.

Användarvisningsbild

Elis76  
Zixten skrev:Finns det elpatroner som man kan välja vilken effekt man vill använda.

Alltså ett enkelt vred på patron, 2, 4 el 6 kwh?

Vad skall man leta efter i så fall?

I en modern elpanna styr elektroniken detta automatiskt.

Töre  
#892062Blev ju lite godag yxskaft , jag skrev att patronen är kopplad y , men alla skriver att den är kopplad delta vilket den inte är .

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Töre skrev:Blev ju lite godag yxskaft , jag skrev att patronen är kopplad y , men alla skriver att den är kopplad delta vilket den inte är .

Du skrev att patronen är "kopplad 3 faser i x", vilket av de flesta nog tolkats som som ett feltryckt d (som ligger strax ovanför x på tangentbordet). Y ligger långt ifrån d på tangentbordet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).