Föryngring

Misslyckad tallplantering

7 inlägg 2455 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro

Misslyckad tallplantering

Sommar  
#889975Jag lät ett större skogsbolag sköta en plantering av tall på 7,4 hektar 2020. Det var markberett innan planteringen. Har varit där och kollat efteråt några gånger och sett att det är väldigt få plantor och att de växer skumt dåligt ( i dagsläget de flesta ungefär 30 cm höga).

Det enda som växer så det knakar är björk, trots att avdelningen ligger högt och det alltid växt tall på området. (Vet förstås att björk gärna tar över, men trodde inte det växte i sådan omfattning på kullar).

Förstår att jag måste prata med bolaget om planteringen, men tvekar om hur. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig gentemot bolaget, vad som hänt, hur mycket det borde växa under sådana förhållanden. Vet att de självföryngringar jag sett fungerar mycket bättre.

Älgskador finns på området, men inte nämnvärt stora (på de få plantor som finns).

Kanske någon bland alla här som varit med förr vet hur man bäst hanterar sådant.

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Misslyckad tallplantering

alias  
Sommar skrev:Jag lät ett större skogsbolag sköta en plantering av tall på 7,4 hektar 2020. Det var markberett innan planteringen. Har varit där och kollat efteråt några gånger och sett att det är väldigt få plantor och att de växer skumt dåligt ( i dagsläget de flesta ungefär 30 cm höga).

Det enda som växer så det knakar är björk, trots att avdelningen ligger högt och det alltid växt tall på området. (Vet förstås att björk gärna tar över, men trodde inte det växte i sådan omfattning på kullar).

Förstår att jag måste prata med bolaget om planteringen, men tvekar om hur. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig gentemot bolaget, vad som hänt, hur mycket det borde växa under sådana förhållanden. Vet att de självföryngringar jag sett fungerar mycket bättre.

Älgskador finns på området, men inte nämnvärt stora (på de få plantor som finns).

Kanske någon bland alla här som varit med förr vet hur man bäst hanterar sådant.

Vad är det för bonitet?

Har det som är planterat med tvååriga Gotthardsberg täckrotstallar våren 2019 som nu är ca 2-4 m högt beroende på bonitet (uppskattningsvis T24-G30).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889978Kan man klaga efter först 5 år?

Sommar  
#889981Ståndortsindex är T24 och T22. Så just det är väl normalt.

TS

Sommar  
bengt.a skrev:Kan man klaga efter först 5 år?

Fem år är lång tid, men inte jättelångt för ett träd. Så man borde kunna göra det. Och jag har varit där och kollat, hoppats på att det skulle bättra sig. Men det gör det inte.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889998Borde ju sett tveksamt ut första året också då.

Sommar  
#890695Dessvärre första gången jag sett en plantering växa. Och det är ju därför man anlitar proffs.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).