Bilar

Iveco Skåp, Skogservisbus Williamm-edition.

125 inlägg 25318 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Re: Iveco Skåp, Skogservisbus Williamm-edition.

Tralsmo  
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Angående multimeter så köpte ja de här på biltema å de tycker ja verkar va prisvärt å lagom för vanliga dödliga amatörer.
De är ju tänkt för fordons felsökning.

Ja köpte de för att de va kamvinkel å varvtals mätning på de.

Just kamvinkel är ju bara intressant för bilar me brytare. Varvtal funkar ju bara på bensin.

De är ju förvisso inte tångampere men väl ett ua läge (ua = mikro ampere).

Uni-t är nog ett bra instrument ja köpte en bordsmultimeter för ett antal år sen å de tror ja va på Jula. De va utgående så priset va nersatt.
Alldeles nyss köpte ja ett variabelt nätaggregat å en signal generator av märket uni-t på electrokit i Malmö.

Just de här me säkring i instrumentet som nån nämnde om är rätt viktigt å ha koll på.
Ska man hålla på i starkströms (230 å 400v) så bör man ha ett kvalitets instrument.

Som för Williams del å föralldel för mig själv så duger billiga instrument i 6 till 800kr klassen för de mesta utmärkt.

Edit: jävla stav korrigering.

Det är alltså denna.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000024258
Den ser ut att ha rätt mätområde: 0–400 mA till 0–20 A (AC/DC)
Deras tångmeter kan jag inte riktigt förstå om den har tillräckligt lågt mätområde den med dem skriver helt annorlunda. 0–40 till 0–400 A (AC/DC max)

Den du länkade till här är den ja har å tycker å vettig.

I övrigt tycker ja biltemas spec i förklaringen är luddig.
Dom begriper nog inte själva va dom säljer.
De följer en vettig spec me detta instrument (i kartongen) å de är avsäkrat på bägge ström områdena enligt handhavande instruktion så de verkar va okej.
Själv kan ja tycka att i de låga ström området så är 400ma för lite för de du å ja använder de till.
De borde finnas ett läge för ca 2ampere.

Nu refererar ja till de du gör här ovan å då vill ja påstå att 20a läget duger gott. 300ma ( som va läckström i ditt fall) +- 10 till 20 % är ju inte mycket å bråka om i skillnad menar jag.

Angående diskussionen om Fluke.
De är mycket bra instrument å 2 - 3 tusen anser inte ja är särdeles mycket om man räknar att man kommer å använda de i många år.

Att ja inte har ett kan ja faktiskt inte förklara.
När ja jobbade professionellt i rep branchen (som anställd) så va de ju inga diskussioner om att använda nåt annat.

Användarvisningsbild

dagaman  
#890288Nu kommer en korkad fråga... men 30mA i läckström verkar inte onormalt, det är väl inte batteriet som är dåligt om det blir urladdat efter ett par veckor?

Finns testare, t.ex.
https://www.clasohlson.com/se/UNI-T-UT6 ... /p/41-3243
men har aldrig provat någon själv så vet inte hur mycket vettig info de kan ge.

Tralsmo  
#890291300ma va de väl?

Ändå inte mycket.

Ja har en sån här enligt bild.
Som ja inte kommer ihåg va ja köpt.
Allafall så funkar de på batteri som är lite dåliga.

Joo ja har tänkt samma som föregående talare men williamm är ju inte tappad bakom en vagn så därför glömde ja snabbt den frågan.

Användarvisningsbild

dagaman  
Tralsmo skrev:300ma va de väl?

När det "gått till sig" så visade väl Fluken 0.03, och Bilteman 0.01. 0.03 borde bli 30mA. 300 hade visats som 0.3. Rätta mig om jag tänker fel.

Instrumenten har ju dålig noggrannhet i botten på sina mätområden, men ger en fingervisning om att det inte är stora strömmar iaf.
Minns instruktionen till de gamla AVO-metrarna, analoga visarinstrument... Mätområde skulle väljas så att visaren hamnade på den övre halvan av skalan.

Användarvisningsbild

Williamm  
#890297Där här är min första egentliga el-felsökning.
Batteriet kan vara dåligt, det är ganska gammalt. Bilen hade ett 2år gammalt batteri som inte höll två dar ens när jag köpte den och föra ägaren sa att den laddade ur på någon vecka. Så därför misstänker jag bilen mer än batteriet.
Därför vill jag mäta och se om bilen drar för mycket, och det vid batteriet så jag får med all eftermonterad el före säkringsdosan. Annas går det ju att mäta milli Volt fall över en säkring.

Just nu har jag hakat upp mig på att jag vill ha fler decimaler så jag kan avläsa bättre och göra en bra mätning. Men går vi på de mätningar jag fått så är det ju troligen batteriet som är dåligt.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#890298Jag vill inte stoppa i ett nytt batteri och råka förstöra det pga överurladdning.

TS

Tralsmo  
dagaman skrev:
Tralsmo skrev:300ma va de väl?

När det "gått till sig" så visade väl Fluken 0.03, och Bilteman 0.01. 0.03 borde bli 30mA. 300 hade visats som 0.3. Rätta mig om jag tänker fel.

Instrumenten har ju dålig noggrannhet i botten på sina mätområden, men ger en fingervisning om att det inte är stora strömmar iaf.
Minns instruktionen till de gamla AVO-metrarna, analoga visarinstrument... Mätområde skulle väljas så att visaren hamnade på den övre halvan av skalan.

Jodå du har rätt i detta.

Men ja tänkte på gränsvärdet som William nämnde.

Användarvisningsbild

dagaman  
Williamm skrev:Jag vill inte stoppa i ett nytt batteri och råka förstöra det pga överurladdning.

Helt rätt! Att mäta är att veta, bara byta grejer på gissning kan bli dyrt.

Fluken verkar bara ha sitt 10A-mätområde, så där får du inte större upplösning/fler decimaler.

Bilteman kan bättre, men ska du mäta mA ska sladdarna kopplas annorlunda än i den tidigare bilden. Den svarta i COM, och den röda i V/Ohm/mA-uttaget.
Använder man 10A-uttaget ska också vredet stå på 10A, men då blir det samma problem som med Fluken.

Om vi antar att det är ca 30mA, sätt vredet på 200m. Visar den då lägre än 20mA, kan du gå ner till 20m-läget och få ännu bättre upplösning.

Användarvisningsbild

dagaman  
#890311Läste ditt inlägg med mätvärden en gång till... Står på bilteman att maxström i mA-uttaget är 200mA, och just i början mätte du 400mA. Dvs, risk att överbelasta Bilteman i mA-uttaget. Men troligen händer inget värre än att en glasrörssäkring inuti instrumentet går, är nog lätt att byta.

Användarvisningsbild

Williamm  
dagaman skrev:
Williamm skrev:Jag vill inte stoppa i ett nytt batteri och råka förstöra det pga överurladdning.

Helt rätt! Att mäta är att veta, bara byta grejer på gissning kan bli dyrt.

Fluken verkar bara ha sitt 10A-mätområde, så där får du inte större upplösning/fler decimaler.

Bilteman kan bättre, men ska du mäta mA ska sladdarna kopplas annorlunda än i den tidigare bilden. Den svarta i COM, och den röda i V/Ohm/mA-uttaget.
Använder man 10A-uttaget ska också vredet stå på 10A, men då blir det samma problem som med Fluken.

Om vi antar att det är ca 30mA, sätt vredet på 200m. Visar den då lägre än 20mA, kan du gå ner till 20m-läget och få ännu bättre upplösning.

Tack!

Kopplar jag så så får jag bara noll. Jag tror den mätaren är trasig på mA lägena.

Jag vill göra om mina mätningar med bättre mätverktyg innan jag går vidare. Jag tror jag pausar felsökningen ett tag tills jag har införskaffat det.
Men jag mäter nog mV fall över säkringarna kanske imorgon, jag missar en del el som är kopplad före säkringarna då man kanske hittar jag något.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
dagaman skrev:Läste ditt inlägg med mätvärden en gång till... Står på bilteman att maxström i mA-uttaget är 200mA, och just i början mätte du 400mA. Dvs, risk att överbelasta Bilteman i mA-uttaget. Men troligen händer inget värre än att en glasrörssäkring inuti instrumentet går, är nog lätt att byta.

Missade det inlägget igår. Jag ska kolla säkringarna.
Tack!

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#890519Bytte säkring i biltema mätaren och nu mäter den milli Ampere.
1755088054_20250813_135534.jpg

Jag drar slutsatsen att jag råkat fixa felet när jag mekat under sommaren utan att veta om det. Senast den stog 7 dagar var i vintras.

Om batteriet är dålig märker jag nog det nästa gång den blir ståendes lite längre.

TS

Brorsan  
#890525Koppla av + eller - polen när den står så vet du om det är batteriet eller något annat.

Användarvisningsbild

Williamm  
#897688Den fick stå med minuskabeln avkopplad i några veckor medans jag var bortrest. Och batteriet var döt när jag försökte starta i går. Så det är nog batteriet som det är fel på.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#908616Styrlederna började glappa, märkte det i höstas när jag bytte till vinterdäck. Så jag körde tills besiktningen gick ut kring jul och ställde av den.
Nu är vädret varmt nog för att meka ute igen så dags att börja fixa det.
Tog isär det i dag för att kolla innan jag beställer delar.
Steg ett: köp nya leksaker..
1775236652_20260403_165603.jpg
De gav sig inte änns med 1m 3/4 ledhantag så jag fick ta till svetsen då gick det nästan för lätt att pressa ur dem.
1775236489_20260403_165227.jpg
1775236492_20260403_165618.jpg

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).