Små skogsmaskiner och övriga maskiner

avestavagn byta redskap på rotatorn

8 inlägg 1875 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

avestavagn byta redskap på rotatorn

pts  
#888747Har en ny avestavagn och är ovan, hur shiftar jag lättast mellan grip, gripskopa och klipp?
Jag testade att ta bort gripen och montera den igen det var lite knepigt att få rotator tapen i hålet på gripen och i rätt position för bulten.
Jag löste det med att ta hjälp så att vi lyfte gripen för hand, men det fungera sämre med skopa och klipp och jag vill kunna byta helt själv.

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Re: avestavagn byta redskap på rotatorn

svampbob  
pts skrev:Har en ny avestavagn och är ovan, hur shiftar jag lättast mellan grip, gripskopa och klipp?
Jag testade att ta bort gripen och montera den igen det var lite knepigt att få rotator tapen i hålet på gripen och i rätt position för bulten.
Jag löste det med att ta hjälp så att vi lyfte gripen för hand, men det fungera sämre med skopa och klipp och jag vill kunna byta helt själv.

Ja det där är alltid ett problem. Lättast är som sagt att vara två. Ett alternativ jag kan tänka mig är att ha skopa och klipp i en ställning på var sin pall. Hålla till på ett betonggolv och ta hjälp av en palldragare.

Användarvisningsbild

pts  
#888835Mc lyft modell saxlyft exempelvis biltema Minilyft, 500 kg
Artnr. 82-923, den väger 14 kg och borde gå att använda med mutterdragare

TS

hfab  
pts skrev:Har en ny avestavagn och är ovan, hur shiftar jag lättast mellan grip, gripskopa och klipp?

Eftersom jag kör Malwa kombi till vardags är jag mycket bekant med problemet.
Vissa veckor kan jag byta mellan skördaraggregat och grip varje dag.

Mitt tips är att planera så att du bara använder utskjutet.
Ställ redskapet så nära dig själv som möjligt och sänk hastigheten på kranen.

Användarvisningsbild

Bert1  
#888866Jag har haft av gripen några gånger brukar ställa den på garagedomkraften

Ådii  
#889033Märk även rotatorn och alla redskap med en punkt som matchar på endera sidan med t.ex. en körnare så du vet åt vilket håll det skall vara så du inte byter redskap och märker att slangarna borde vara tvärtom..

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#889059Jag brukar ställa den på backen och sen justera dom sista MM för hand om man ej träffar rätt med rotatorn
Sen är det bara att klappa till tappen så åker det oftast på plats även om rotatorn inte är ända i botten på gripen tex.

hfab  
Ådii skrev:Märk även rotatorn och alla redskap med en punkt som matchar på endera sidan med t.ex. en körnare så du vet åt vilket håll det skall vara så du inte byter redskap och märker att slangarna borde vara tvärtom..

Gör då ett ordentligt hack i godset så det syns även på lite avstånd i dåligt ljus.
Eller sätt ett färglatt buntband på slangkopplingen. (funkar för mig)

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).