tor 24 jul 2025, 23:47#888517Hej
Jag är på jakt efter en begagnad suv.
Det kommer att vara den enda bilen jag har så den skall fungera till och från jobbet samt för att dra lite släp och en båttrailer ( inget som är riktigt tungt ).
Tänkte försöka hålla mig under 200.
Kör ca 1500 mil / år där merparten vanlig bilkörning.
Vilka märken bör man titta på och vilka skall man undvika ?
Mvh
Newman75
Bilar
Begagnad Suv
✍️ Sammanfattning av tråd
Diskussionen handlar om en användare, Newman75, som söker råd om vilken begagnad SUV han bör köpa för vardagskörning, lättare släpvagnsdragning och båttransport, med en budget under 200 000 kr. Flera användare delar med sig av sina erfarenheter av olika bilmärken och modeller, såsom Subaru Forester, Volvo XC70 och XC60, Toyota Rav4, Skoda Octavia Scout, Land Rover, Chevrolet Trailblazer, Mazda CX-5, Honda CR-V, Jeep Compass och Skoda Kodiaq.
Olika perspektiv lyfts fram, där vissa rekommenderar dieselmotorer för dragkapacitet medan andra varnar för kända problem som oljeförbrukning på Volvo D4-motorer eller automatlådsproblem på Subaru Forester. Andra användare framhäver pålitlighet och låga underhållskostnader, exempelvis Mazda CX-5 och Toyota Rav4, medan vissa nämner komfort och kraftfulla motoralternativ som Range Rover V8, men med risk för högre driftskostnader. Diskussionen rör också bensinmotorers kapacitet vid dragning, där åsikterna varierar.
Ingen tydlig konsensus uppstår, men flera användare varnar för vissa kända fel och rekommenderar noggrann kontroll av motor och växellåda. Newman75 reflekterar över de insikter han fått och nämner att han överväger även mindre SUV:ar och bensinmotorer, med en önskan om erfarenheter kring Mazda CX-5, Honda CR-V och Suzuki Vitara.
Sammanfattningsvis är diskussionen ett erfarenhetsutbyte där flera användare bidrar med praktiska råd och varningar kring begagnade SUV:ar, utan att en enskild modell framstår som given vinnare.
Olika perspektiv lyfts fram, där vissa rekommenderar dieselmotorer för dragkapacitet medan andra varnar för kända problem som oljeförbrukning på Volvo D4-motorer eller automatlådsproblem på Subaru Forester. Andra användare framhäver pålitlighet och låga underhållskostnader, exempelvis Mazda CX-5 och Toyota Rav4, medan vissa nämner komfort och kraftfulla motoralternativ som Range Rover V8, men med risk för högre driftskostnader. Diskussionen rör också bensinmotorers kapacitet vid dragning, där åsikterna varierar.
Ingen tydlig konsensus uppstår, men flera användare varnar för vissa kända fel och rekommenderar noggrann kontroll av motor och växellåda. Newman75 reflekterar över de insikter han fått och nämner att han överväger även mindre SUV:ar och bensinmotorer, med en önskan om erfarenheter kring Mazda CX-5, Honda CR-V och Suzuki Vitara.
Sammanfattningsvis är diskussionen ett erfarenhetsutbyte där flera användare bidrar med praktiska råd och varningar kring begagnade SUV:ar, utan att en enskild modell framstår som given vinnare.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam, med vänligt delade erfarenheter.
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam, med vänligt delade erfarenheter.
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-08-11 15:49 | data: 1)
TS
fre 25 jul 2025, 09:01#888522Jag hade en 2012 Subaru Forrester diesel i några år som jag var mycket nöjd med. Jag upplevde den som väldigt robust med hög kvalitet. Den hade gått 28 000 mil när jag sålde och jag tyckte mycket om den. Om man vill ha diesel skall man undvika 2010 eller äldre. De har stora problem med lager till vevaxlarna eller smörjningen till dem.
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
fre 25 jul 2025, 17:59#888553Ja ja får väl ge ett tips ochså även om de nog inte passar Ts skulle ja tro?
Ja har haft en Chevrolet Trailblazer ltz.
4hjulsdrift å lågväxel å me rak bensinsexa.
ABSOLUT ingen terrängbil men de är nog den mest comfortabla å trevliga bil ja haft.
Nackdelarna är ju bränsleförbrukningen å enormt (onödigt?) mycket elektronik.
Dessutom börjar dom bli gamla å många mil på dom flesta.
Blanda inte ihop detta me blazer för de är en helt annan bil.
Den finns i SS variant me Corvette motor å konstant 4hjulsdrift.
Nu när sambon blivit utan körkort å ja måste skaffa egen privat bil ligger SSen högt på listan.
Tyvärr väldigt ovanlig å lite väl dyr men allafall en bit under 200tusen.
Ja har haft en Chevrolet Trailblazer ltz.
4hjulsdrift å lågväxel å me rak bensinsexa.
ABSOLUT ingen terrängbil men de är nog den mest comfortabla å trevliga bil ja haft.
Nackdelarna är ju bränsleförbrukningen å enormt (onödigt?) mycket elektronik.
Dessutom börjar dom bli gamla å många mil på dom flesta.
Blanda inte ihop detta me blazer för de är en helt annan bil.
Den finns i SS variant me Corvette motor å konstant 4hjulsdrift.
Nu när sambon blivit utan körkort å ja måste skaffa egen privat bil ligger SSen högt på listan.
Tyvärr väldigt ovanlig å lite väl dyr men allafall en bit under 200tusen.
fre 25 jul 2025, 18:21#888555Jag har kört problemfria 15000 mil med en toyota rav4 2,2d manuell årsmodell 2014, lite plastig invändigt men det passar när man använder den i skogsbruket.
sön 27 jul 2025, 07:16#888637
Japp se upp med Volvos D4 vea motor, hög oljeförbrukning, svänghjulsbyte och turbotjut.
Nabben skrev:XC60 2014-, D4 VEA med 8 stegade automaten. Se bara upp med oljeförbrukning.
Japp se upp med Volvos D4 vea motor, hög oljeförbrukning, svänghjulsbyte och turbotjut.
sön 27 jul 2025, 11:07#888671Tack för alla svar.
Subaru känner jag flera som har och är väldigt nöjda men de har bensinare och de verkar dra ganska mycket ? Har också för mig att de hade något problem med automat lådorna i forester ?
Volvo och Toyota har jag tittat på måste säga att jag helt hade missat problemen med XC60 trodde det var ett säkert begagnat köp. XC70 har jag alltid upplevt som att den är lite dyr men det kanske är en missuppfattning.
Scouten har jag aldrig tittat på däremot tittade jag lite på Yeti förra gången jag köpte bil.
Ja vad kan man säga det vore maffigt med en åtta men det blir nog lite dyrt i drift dessutom använder jag bilen nästan dagligen och misstänker att det skulle bli många verkstads besök speciellt med en range rover.
När jag började titta så var Volvo X60 , Toyota Rav 4 och Forestern aktuella men också Honda Crv (har alltid haft intrycket att de gör väldigt bra motorer) . När jag tittat lite mer tycker jag att Mazda CX-5 verkar vara ett intressant allternativ och när jag varit ute och åkt har jag sett en hel del Suzuki Vitari de verkar vara väldigt populära på vissa platser dessutom verkar de vara ganska billiga.
Jag undrar därför om någon har någon har erfarenheter av någon av dessa bilar: CX5 , CRV eller Vitari.
Hur är det att dra något med en liten bensin motor ? Räcker de till eller är det bara diesel som gäller ?
Subaru känner jag flera som har och är väldigt nöjda men de har bensinare och de verkar dra ganska mycket ? Har också för mig att de hade något problem med automat lådorna i forester ?
Volvo och Toyota har jag tittat på måste säga att jag helt hade missat problemen med XC60 trodde det var ett säkert begagnat köp. XC70 har jag alltid upplevt som att den är lite dyr men det kanske är en missuppfattning.
Scouten har jag aldrig tittat på däremot tittade jag lite på Yeti förra gången jag köpte bil.
Ja vad kan man säga det vore maffigt med en åtta men det blir nog lite dyrt i drift dessutom använder jag bilen nästan dagligen och misstänker att det skulle bli många verkstads besök speciellt med en range rover.
När jag började titta så var Volvo X60 , Toyota Rav 4 och Forestern aktuella men också Honda Crv (har alltid haft intrycket att de gör väldigt bra motorer) . När jag tittat lite mer tycker jag att Mazda CX-5 verkar vara ett intressant allternativ och när jag varit ute och åkt har jag sett en hel del Suzuki Vitari de verkar vara väldigt populära på vissa platser dessutom verkar de vara ganska billiga.
Jag undrar därför om någon har någon har erfarenheter av någon av dessa bilar: CX5 , CRV eller Vitari.
Hur är det att dra något med en liten bensin motor ? Räcker de till eller är det bara diesel som gäller ?
TS
sön 27 jul 2025, 16:21#888706Har precis sålt min CX5 som jag köpt ny 2013 och kört 23 000 mil. Första felet kom vid 17 000 mil. Bytt 3 hjullastare och ett litet steg i framvagnen, aldrig haft en bil som gått så bra och problemfritt.
sön 27 jul 2025, 19:50#888739Min pappa körde 3 modeller av CRV, alla bensinare, o de levde upp till kvaltetsryktet. Inte ett problem trots begränsat med kärlek. Själv upplevde jag dock motorerna något "toppiga", dvs inte optimala att dra med enligt mig.
sön 27 jul 2025, 21:36#888746Vi har en Jeep Compass el/bensin som frun kör och före det en Jeep Compass bensin. Båda har gått problemfritt
och den gamla hann gå över 22K mil innan vi sålde den till bra pris, tydligen populär för det blev en snabb affär.
Bytte några bromsklossar, däck och glödlampor i övrigt bara vanlig service och så nöjda så vi tog en ny likadan som ersättare.
Den nya har jag bara hunnit montera led-ramp på taket och kört på.
och den gamla hann gå över 22K mil innan vi sålde den till bra pris, tydligen populär för det blev en snabb affär.
Bytte några bromsklossar, däck och glödlampor i övrigt bara vanlig service och så nöjda så vi tog en ny likadan som ersättare.
Den nya har jag bara hunnit montera led-ramp på taket och kört på.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
ons 30 jul 2025, 23:46#889060Vi hade en Skoda Kodiaq innan, och den gillade jag starkt. 2,0 TDI.
Drog förvånans värt lite soppa med tanke på storlek och komfort.
Dock fick vi byta vattenpump på den, då den gav upp, tydligen ett vanligt problem med den motorn. Förutom det så rullade den på utan andra problem.
Drog förvånans värt lite soppa med tanke på storlek och komfort.
Dock fick vi byta vattenpump på den, då den gav upp, tydligen ett vanligt problem med den motorn. Förutom det så rullade den på utan andra problem.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar