Usus magister est optimus
SKOGSFORUM ARTIKEL
149 inlägg 52679 visningar 37 följer Svara, dela mm... Skogsekonomi
Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?
Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?
tor 24 jul 2025, 21:16#888511Det vore inte helt fel om Vida etablerar sig i Malå.

fre 25 jul 2025, 08:37#888521På nätet hittar jag följande priser för leveransvirke massaved barr prima i Umeå-området:
Qbik 510 kr/m3
SCA 450 kr/m3
Norra 400 kr/m3
Jag har eget skogsbruk på hobbynivå och levererar 30-50 m3 massaved per år. Utifrån de senaste uppgifterna så har jag fått följande tillägg från Norra: Premier 55 kr/m3. Insatsemission 35 kr/m3. Efterlikvid 40 kr/m3. Totalt alltså 530 kr/m3. En mindre del avsätts till insatskapital (som betalas ut när man lämnar föreningen), och senaste räntan på insatskapitalet var 7%.
Detta är förstås bara ett exempel. Det kan variera från år till år och beroende på vilka premier man har.
Är det någon som har exempel på eventuella tillägg från Qbik och SCA? Jag hittar inga uppgifter om det på nätet.
Qbik 510 kr/m3
SCA 450 kr/m3
Norra 400 kr/m3
Jag har eget skogsbruk på hobbynivå och levererar 30-50 m3 massaved per år. Utifrån de senaste uppgifterna så har jag fått följande tillägg från Norra: Premier 55 kr/m3. Insatsemission 35 kr/m3. Efterlikvid 40 kr/m3. Totalt alltså 530 kr/m3. En mindre del avsätts till insatskapital (som betalas ut när man lämnar föreningen), och senaste räntan på insatskapitalet var 7%.
Detta är förstås bara ett exempel. Det kan variera från år till år och beroende på vilka premier man har.
Är det någon som har exempel på eventuella tillägg från Qbik och SCA? Jag hittar inga uppgifter om det på nätet.
fre 25 jul 2025, 11:19#888539Sveaskog toppar med 600kr/ fub barrmassa
630kr/fub lövmassa
Kolla deras hemsida👍🌲
630kr/fub lövmassa
Kolla deras hemsida👍🌲
fre 25 jul 2025, 11:49#888543Har haft Holmen i många år.Bara positiva upplevelser.Ingen lång väntetid efter att avverkningsanmälningara blivit godkända! Bra att komma överens med,vid till exempel en ganska stor första gallring så sa jag att det skulle göras före det började storsnöa, Inga problem!Han ändå frysa på bra i backen på en bitvis odlings väg. 👍
fre 25 jul 2025, 22:03#888563
@Odalbonden
Du behöver ge konkreta exempel på virkespriser och även berätta i vilken kommun Du befinner dig i, annars blir en jämförelse med Norra meningslös. Holmen har nämligen olika virkespriser utifrån region.
Odalbonden skrev:Har haft Holmen i många år.Bara positiva upplevelser.Ingen lång väntetid efter att avverkningsanmälningara blivit godkända! Bra att komma överens med,vid till exempel en ganska stor första gallring så sa jag att det skulle göras före det började storsnöa, Inga problem!Han ändå frysa på bra i backen på en bitvis odlings väg. 👍
@Odalbonden
Du behöver ge konkreta exempel på virkespriser och även berätta i vilken kommun Du befinner dig i, annars blir en jämförelse med Norra meningslös. Holmen har nämligen olika virkespriser utifrån region.
lör 26 jul 2025, 14:14#888601Holmen har ingen vinstdelning. emitterad insats bygger verkligen kapital och lämnar en avkastning på mellan 7 och 10 % på eget kapital. En sådan hög avkastning vill i alla fall inte jag avstå.
Du måste idag placera 350.000 till 500.000 på ett bundet sparkonto för att få lika mycket i utdelning. På ditt emitterade konto hos NORRA räcker det med bara 100.000.
Målet för Norra är att lämna minst 5 % i ränta på dina insatser. I år blev det hela 7 %.
Nådde i år 100.000 i emitterat.
Du måste idag placera 350.000 till 500.000 på ett bundet sparkonto för att få lika mycket i utdelning. På ditt emitterade konto hos NORRA räcker det med bara 100.000.
Målet för Norra är att lämna minst 5 % i ränta på dina insatser. I år blev det hela 7 %.
Nådde i år 100.000 i emitterat.
Senast redigerad av Mellberg lör 26 jul 2025, 18:07, redigerad totalt 1 gång.
lör 26 jul 2025, 15:11#888606Holmen har som policy att dela ut 80% av vinsten, vilket blivit ungefär 4% under det senaste decenniet. Det räcker med en aktie för några hundralappar för att vara med.
lör 26 jul 2025, 15:15#888608
Du kan ju inte jämföra räntan på insatsen med en bankränta. Risken att förlora pengarna på ett sparkonto som privatperson är nära noll eftersom staten går in och täcker via bankgarantin om banken går omkull. Om man skall jämföra med något så är det väl att låna ut pengar till COOP och få 7% i avkastning. Det låter inte så lockande med tanke på att den historiska avkastningen per år på börsen brukar ligga runt 8 till 9% procent och man då även kan eliminera mycket risk genom en diversifierad portfölj. Om jag kommer ihåg rätt så togs det upp på årsstämman att det var svårt för de som ville sälja insatser att hitta köpare vilket säger en del om hur attraktiv sparformen är.
Mellberg skrev:Holmen har ingen vinstdelning. Imitterad insats bygger verkligen kapital och lämnar en avkastning på mellan 7 och 10 % på eget kapital. En sådan hög avkastning vill i alla fall inte jag avstå.
Du måste idag placera 350.000 till 500.000 på ett bundet sparkonto för att få lika mycket i utdelning. På ditt imitterade konto hos NORRA räcker det med bara 100.000.
Nådde i år 100.000 i imitterat.
Du kan ju inte jämföra räntan på insatsen med en bankränta. Risken att förlora pengarna på ett sparkonto som privatperson är nära noll eftersom staten går in och täcker via bankgarantin om banken går omkull. Om man skall jämföra med något så är det väl att låna ut pengar till COOP och få 7% i avkastning. Det låter inte så lockande med tanke på att den historiska avkastningen per år på börsen brukar ligga runt 8 till 9% procent och man då även kan eliminera mycket risk genom en diversifierad portfölj. Om jag kommer ihåg rätt så togs det upp på årsstämman att det var svårt för de som ville sälja insatser att hitta köpare vilket säger en del om hur attraktiv sparformen är.
lör 26 jul 2025, 18:06#888622
Direktavkastning för holmen endast 3,2 %.
uppland2 skrev:Holmen har som policy att dela ut 80% av vinsten, vilket blivit ungefär 4% under det senaste decenniet. Det räcker med en aktie för några hundralappar för att vara med.
Direktavkastning för holmen endast 3,2 %.
lör 26 jul 2025, 18:24#888623Klart det finns köpare om priset på insatser är den rätta. Köpta insatser avkastade 7% i år. Erhållna insatser hela 10% .
Självklart skall man jämföra med bankräntan. Du kan välja vilket bankkonto som helst, finns inget som är i närheten av norras emitterade.
Finns det något fasträntekonto som ger över 2% ?
Självklart skall man jämföra med bankräntan. Du kan välja vilket bankkonto som helst, finns inget som är i närheten av norras emitterade.
Finns det något fasträntekonto som ger över 2% ?
lör 26 jul 2025, 18:28#888624Skandiabanken och SBAB ger 2.25% resp. 2,3% på tre månaders fasträntekonto.
Lannebo, Carnegie och några till avkastar för närvarande >6% på företagsobligationer på årsbasis (2025).
Lannebo, Carnegie och några till avkastar för närvarande >6% på företagsobligationer på årsbasis (2025).
lör 26 jul 2025, 21:10#888629Det är ju ganska ointressant hur mycket ränta man får på en insats när själva grundpriset på virket ligger många hundratals kronor per kubikmeter fel. Man måste ju se till helheten i ekonomin vid virkesförsäljningen och inte stirra sig blind på hur många procent si eller så man får på sitt insatskapital som ju dessutom till stor del är låst i föreningen.
TS
lör 26 jul 2025, 22:08#888632Minsta insats är 2000 kr. När man sedan gör en avverkning dras 2 eller 4 % från nettot och sätts in på ditt insatskonto. Max belopp är 80.000 kr på detta konto.
Insatsemission kommer från vinstdelningen och här finns inget övre tak. Jag själv har passerat 100.000 i emitterat kapital.
Du får ränta varje år och den var som sagt 7 % i år.
Tycker det är bra att man kan bygga upp ett eget kapital i föreningen. Det blir ju även underlag för räntefördelningen.
Jag verkar ju i Höga Kusten och i dagsläget är NORRA det mest tilltalande alternativet om man ser till helheten.
Insatsemission kommer från vinstdelningen och här finns inget övre tak. Jag själv har passerat 100.000 i emitterat kapital.
Du får ränta varje år och den var som sagt 7 % i år.
Tycker det är bra att man kan bygga upp ett eget kapital i föreningen. Det blir ju även underlag för räntefördelningen.
Jag verkar ju i Höga Kusten och i dagsläget är NORRA det mest tilltalande alternativet om man ser till helheten.
mån 28 jul 2025, 09:23#888765För att skapa lite perspektiv i debatten och inte kollra bort det viktigaste i faktaväg när det gäller virkespriser, insatsräntor och efterlikvider:
När jag tittar på Norras prislista för Örnsköldsvik och jämför den med Mellanskogs priser för Hälsingland, Gästrikland och Härjedalen så ser det ut så här när det gäller prisskillnad. OBS att det är listpriser för båda parter och att det förekommer fraktavdrag för massaveden med som mest 50 kr/m3fub för Mellanskog och 70 kr/m3fub för Norra Skog. Norras timmerpris är omräknat från m3to till m3fub enligt Skogskunskap.se (omräkningstal 0,84).
Grantimmer
Pris för grantimmer Norra, klass 1, 18 cm: 529 kr/m3fub
Pris för grantimmer Mellanskog, klass 1-2, 18 cm: 1010 kr/m3fub
Prisskillnad: 481 kr/m3fub! Norras medlemmar får bara 52% av priset som Mellanskogs medlemmar på andra sidan länsgränsen. Eller Mellanskogs medlemmar får 90% högre pris än Norras medlemmar.
För en avverkning som innehåller 1000 m3fub grantimmer gör det nästan en halv miljon i skillnad!
Barrmassaved
Pris för barrmassaved Norra, prima: 400 kr/m3fub
Pris för barrmassaved Mellanskog, prima & sekunda: 640 kr/m3fub
Prisskillnad: 240 kr/m3fub! Norras medlemmar får bara 62% av priset som Mellanskogs medlemmar på andra sidan länsgränsen. Eller Mellanskogs medlemmar får 60% högre pris än Norras medlemmar.
För en gallring som innehåller 400 m3fub barrmassaved gör det nästan 100 000 kr i skillnad!
Så länge inte Norra klarar att höja virkespriset till Mellanskogsnivå så är det meningslöst att diskutera procentsatser på efterlikvider och insatskapital hit och dit. Sätt fokus på det som är viiktigt på riktigt! Priser som skogsägaren får för sitt virke vid avverkningen. Allt snack om fantastiska modeller med efterlikvider är bara ett sätt att kollra bort det verkliga problemet. En underpresterande verksamhet som inte förmår betala i närheten av vad som görs strax söder om länsgränserna till Västernorrland och Jämtland. eller av andra aktörer inom det egna verksamhetsområdet.
Notera också att även Mellanskogs delar ut efterlikvid trots att man betalar avsevärt högre priser än Norra. För 2024 handlade det om 8% ränta på insatskapital och 3,7% efterlikvid på inmätt virkesvärde.
När jag tittar på Norras prislista för Örnsköldsvik och jämför den med Mellanskogs priser för Hälsingland, Gästrikland och Härjedalen så ser det ut så här när det gäller prisskillnad. OBS att det är listpriser för båda parter och att det förekommer fraktavdrag för massaveden med som mest 50 kr/m3fub för Mellanskog och 70 kr/m3fub för Norra Skog. Norras timmerpris är omräknat från m3to till m3fub enligt Skogskunskap.se (omräkningstal 0,84).
Grantimmer
Pris för grantimmer Norra, klass 1, 18 cm: 529 kr/m3fub
Pris för grantimmer Mellanskog, klass 1-2, 18 cm: 1010 kr/m3fub
Prisskillnad: 481 kr/m3fub! Norras medlemmar får bara 52% av priset som Mellanskogs medlemmar på andra sidan länsgränsen. Eller Mellanskogs medlemmar får 90% högre pris än Norras medlemmar.
För en avverkning som innehåller 1000 m3fub grantimmer gör det nästan en halv miljon i skillnad!
Barrmassaved
Pris för barrmassaved Norra, prima: 400 kr/m3fub
Pris för barrmassaved Mellanskog, prima & sekunda: 640 kr/m3fub
Prisskillnad: 240 kr/m3fub! Norras medlemmar får bara 62% av priset som Mellanskogs medlemmar på andra sidan länsgränsen. Eller Mellanskogs medlemmar får 60% högre pris än Norras medlemmar.
För en gallring som innehåller 400 m3fub barrmassaved gör det nästan 100 000 kr i skillnad!
Så länge inte Norra klarar att höja virkespriset till Mellanskogsnivå så är det meningslöst att diskutera procentsatser på efterlikvider och insatskapital hit och dit. Sätt fokus på det som är viiktigt på riktigt! Priser som skogsägaren får för sitt virke vid avverkningen. Allt snack om fantastiska modeller med efterlikvider är bara ett sätt att kollra bort det verkliga problemet. En underpresterande verksamhet som inte förmår betala i närheten av vad som görs strax söder om länsgränserna till Västernorrland och Jämtland. eller av andra aktörer inom det egna verksamhetsområdet.
Notera också att även Mellanskogs delar ut efterlikvid trots att man betalar avsevärt högre priser än Norra. För 2024 handlade det om 8% ränta på insatskapital och 3,7% efterlikvid på inmätt virkesvärde.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).