Skogsnyheter

Vida köper Karl Hedins svenska sågverk

18 inlägg 6112 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Re: Vida köper Karl Hedins svenska sågverk

alias  
busholle skrev:Det är klurigt det där vad som gynnar skogsägaren mest, stora bolag som kan upprätthålla en försäljnings/exportorganisation eller en mångfald med mindre aktörer som skapar en större mångfald av köpare?
Kollar vi på de två sågverk som legat närmst mig, TUJO och Nydala så gick det bra för Ture med furuexport till MENA fram till den arabiska våren, efter det så var det ständig uppförsbacke utom för det tryckta sortimentet. Nydala har med sin tyngdpunkt på gran verkat mer inom landet men har nu den senaste tiden när de högsta priserna varit utomlands inte kunnat hänga med i racet.
Om Sverige inte ska förvandlas till en lågkvalificerad rundvirkesexportör så vill det nog till att vi har aktörer som kan och har muskler för att upprätthålla en global försäljningsorganisation. En global försäljningsorganisation upprätthåller man inte med en volym på 250000 eller 500000m3, det krävs mer. Alternativet är att man som mindre aktör blir utlämnad till internationella virkesmäklare men då blir det fler aktörer som ska lägga vinst på samma virke.

Jag köper till viss del ditt resonemang om att det kräver en viss "kritisk massa" för att kunna bära kostnaderna för en global försäljningsorganisation.

Tittar man i backspegeln så har iaf. jag svårt att hitta ett lönsamhetssamband mellan varken de enskilda sågverkens årsproduktion eller resp. företags samlade årsproduktion. Om det sen har berott på att många större aktörer ändå historiskt har nyttjat en kedja av mellanhänder för att få ut sitt virke på marknaden ska jag låta vara osagt - men som någon uttryckt det:
"-Sågverken har ryggen mot marknaden (läs marknaden som den för sågad vara och inte rundvirkesmarknaden)!"

Sen ska man vara ödmjuk för att dagens turbulenta omvärld gör det allt svårare att utnyttja backspegeln för att ta ut kursen framåt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
busholle skrev:Det är klurigt det där vad som gynnar skogsägaren mest, stora bolag som kan upprätthålla en försäljnings/exportorganisation eller en mångfald med mindre aktörer som skapar en större mångfald av köpare?
Kollar vi på de två sågverk som legat närmst mig, TUJO och Nydala så gick det bra för Ture med furuexport till MENA fram till den arabiska våren, efter det så var det ständig uppförsbacke utom för det tryckta sortimentet. Nydala har med sin tyngdpunkt på gran verkat mer inom landet men har nu den senaste tiden när de högsta priserna varit utomlands inte kunnat hänga med i racet.
Om Sverige inte ska förvandlas till en lågkvalificerad rundvirkesexportör så vill det nog till att vi har aktörer som kan och har muskler för att upprätthålla en global försäljningsorganisation. En global försäljningsorganisation upprätthåller man inte med en volym på 250000 eller 500000m3, det krävs mer. Alternativet är att man som mindre aktör blir utlämnad till internationella virkesmäklare men då blir det fler aktörer som ska lägga vinst på samma virke.

Jag köper till viss del ditt resonemang om att det kräver en viss "kritisk massa" för att kunna bära kostnaderna för en global försäljningsorganisation.

Tittar man i backspegeln så har iaf. jag svårt att hitta ett lönsamhetssamband mellan varken de enskilda sågverkens årsproduktion eller resp. företags samlade årsproduktion. Om det sen har berott på att många större aktörer ändå historiskt har nyttjat en kedja av mellanhänder för att få ut sitt virke på marknaden ska jag låta vara osagt - men som någon uttryckt det:
"-Sågverken har ryggen mot marknaden (läs marknaden som den för sågad vara och inte rundvirkesmarknaden)!"

Sen ska man vara ödmjuk för att dagens turbulenta omvärld gör det allt svårare att utnyttja backspegeln för att ta ut kursen framåt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Som jag inledde så är det en klurig fråga. Som någon nämnt ovan så finns det flera aktörer med tillräcklig storlek som misslyckats.
Om vi kan vara överens om att det krävs både muskler och marknadsorientering såväl på inköp som försäljning såväl som effektiv produktion så har vi gott om aktörer som visat prov på någon av dessa egenskaper men mycket få har haft alla. Södra har muskler och inköpsförmåga men verkar bara vara duktiga på att sälja massa på världsmarknaden. Rörvik hade storleken men knappast muskler i egentlig mening. Holmen, Stora och SCA kan jag för dåligt men min bild är att de lever på billig råvara utan att erbjuda något unikt. Norra skulle jag sortera in i samma fack.
Vida, Derome och ATA har däremot kunnat hålla ihop sin produktion, hittat nya produkter som de gjort lönsamma och de hittar kunder på mer kreativa sätt än många andra därtill har de gjort det med Sveriges dyraste råvara. ATA har väl möjligen lidit av att man organiserat sig som ett stort småbolag när man kanske borde tagit steg liknande Vida med ett något breddat ägande och mer delegering. Det är kanske bara rykten jag hört att ATA skulle vara mycket personberoende av den yttersta ledningen men om allt för mycket ska passera ägaren innan beslut så når man en kritisk gräns för hur bolaget kan utvecklas.
Vida har exporterat till både UK och Japan långt innan Canfor kom med i bilden, det tyder på något i företagskulturen.

Kollar vi har nere i Götaland framförallt i mina trakter så har vi aktörer som levt gott på att förädla virke bl.a. hyvling. Paketen kommer inte från de lokala sågarna som är alldeles för intresserade för att lämna ifrån sig några förädlingsvinster. Paketen på hyvlerierna kommer norrifrån, Setra, Homen och Karl Hedin bland annat.

Tralsmo  
#888549Ja håller ju helt me @busholle i föregående kommentar.

Just när de gäller Ata så är de nog min uppfattning att de @busholle nämner är inte bara rykten utan de är så de legat till.

Nu är de nya tag i Ata å de känns som att den perioden är slut.
Vilket håll de går får vi se men man får hoppas att den "nya" sättet att leda blir konstruktivt å konkurrerande på marknaden.

Edit:
Stavfel

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).