Öppna kategorin

Nostalgi å gammla bilder.

25 inlägg 3433 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Nostalgi å gammla bilder.

Tralsmo  
#887788Det behöver startas lite fräscha trådar här på forumet för å balansera fultrådarna.

Begriper faktiskt inte hur de kan va så svårt å skriva om positiva, roliga saker här.
Behöver väl inte va så märkvärdigt eller välstavat.

Att forumsägarna vill ha in stålar kan väl inte stoppa oss som är positiva å vågar nämna de vi brinner för.

Själv har ja lärt mig att inte bli avundsjuk på klientel som har pengaguden som förstaval.

Därmed inte sagt att forumsägarna har de.
Kanske dom ochså gärna vill ha en skarp debatt om skogsbruk.

Till saken:
Tanken me denna tråd är bilder å berättelser som kommer upp i dagen när man reflekterar över de som har hänt alldeles precis inte nyss.

Själv nämde ja ju att ja sorterat en drös me bilder i en gammal mobiltelefon nyss.
Dök upp rätt intressanta grejor där.

Återkommer i saken när ja sitter vid datorn å har tillgång.

Alla får gärna delge de dom har råkat ut för.

TS
Användarvisningsbild

Re: Nostalgi å gammla bilder.

bodaedet  
#887799Har inget att skicka precis nu med nostalgi men uppskattar trådstarten och trådstartaren ohyggligt mycket.
Fotot är taget på en plats där vi var tänkt bygga en stuga för 5 år sen.
När tid finns och om någon är intresserad ska jag leta upp lite foton och berätta om min tid i skogen.

WarPeter  
#887805Jag blev inspirerad och gjorde också en sökning i telefonen på skog och skickar upp det första kortet som kom upp. Det är ifrån 2012 så inte så länge sedan men ändå viktigt för mig.

Lite bakgrund först. Jag växte upp på ett lantbruk i östra halland och spenderade en stor av mina första 18 år med att jobba på gården och i skogen. Sedan flyttade jag iväg för att plugga och tänkte väl som många unga att jag tänker minsann inte fastna i samma spår som mina föräldrar. Så det blev helt annan inriktning och ägnade inte många tankar åt gården på 15-20 år. Men när jag blev några år över 30 så vaknade intresset för jakt och bilden nedan är nog en av de första gångerna jag är med på jakt på gården efter uppehållet.
1752612399_jakt.jpg

Jakten blev starten av att spendera mycket mer tid uppe på gården och passionen för skogen föddes på nytt. Idag gör jag och farsan som är en bra bit över 80 det mesta tillsammans och jag är så oerhört tacksam att jag hittade tillbaks till denna vår gemensamma passion innan det var försent. Jag njuter av varje dag som jag får jobba ihop med med han och har fått en massa berättat om historiken, både om gården men också om varje bestånd som vi gör något åtgärd i.

Så även om bilden inte är så fantastisk i sig så får den representera min väg tillbaks till skogsintresset vilket jag är väldigt tacksam över att det hände.

Tralsmo  
bodaedet skrev:Har inget att skicka precis nu med nostalgi men uppskattar trådstarten och trådstartaren ohyggligt mycket.
Fotot är taget på en plats där vi var tänkt bygga en stuga för 5 år sen.
När tid finns och om någon är intresserad ska jag leta upp lite foton och berätta om min tid i skogen.

Tack @bodaedet .

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
Kanske inte har med skogen att göra men gjorde lite som @Tralsmo gjorde när du gick igenom telefon utav alla bilder o hittade mitt favorit resmål som jag o tanten gjorde julen/nyår 2013-14 nämligen Island.

Och sen en liten bild på en udda 12:a som jag sköt under älgjakten 2017🫎
1752649225_328.jpg

Tralsmo  
#887819Ja får väl ochså försöka ge en bild av mig själv.

Ja tog över min föräldragård i shiftet 1998-1999 utan nåt skogsintresse alls. Kändes snarare som ett övermäktigt ansvar att ta över i en obruten generationsväxling sedan (ca) 1670. Syrran va redan utväxlad i ett generations shifte på min mors sida flera år tidigare.

Som kanske många redan noterat så har ja ett förflutet inom verkstadsindustrin med produktion och ett evinnerligt skruvande me allt möjligt men på senare år mest cnc styrda maskiner.
Just de här med skruvande har varit ett brinnande intresse redan från födseln. Har ingen formell utbildning i nånting utom möjligen analog elektronik och hård å mjukvara inom datorer men bara universiell grundläggande kunskaper.

Ja kommer ihåg att ja va så extremt intresserad av hur motorer fungerade så när ja var i 5-6 års åldern så asade ja hem mina farbröders gammla mopeder som blivit arkiverade i en gammal basta nåt hundratal meter ner i skogen.
På den ena slog ja hål i motorn för å se hur de såg ut därinne. På den andra fyllde ja tanken me vatten å sprang runt med å försökte få igång till ja inte orkade längre.

Ja hadde fast heltidsanställning fram till ca 1996. Ja drev ju egen verksamhet i liten skala från 1990. Därefter från shiftet 2001-2002 gick ja upp till heltid igen då den egna verksamheten ställdes på nära noll.

Januari 2005 va tiden då mitt skogsintresse tog fart på allvar. Ja alltså då i uppröjandet av stormen gudrun. Även min son drogs med i den karusellen annars hade ja inte fixat de. Farsan å ja hade ju rätt svårt att jobba tillsammans men i Gudrun klappade ju han ihop fullständigt när de gällde skogen så då blev ansvaret slutligen enbart mitt.

Mycket lärdomar om skog å avverkning å maskiner har man ju tagit in sen dess. Inte minst här på forumet där ja på senare år kunnat filosofera om alla olika debatter å åsikter som luftats.

Ja har ju klassat mig som själv verksam skogsägare här på forumet men de är nog inte längre sant. Ja är för skröplig å lägger helst ner tiden i verkstan eller som skickebud å sakkunnig expert när de krånglar me maskiner i verksamheten.
Det är sonen som numera står för de självverksamma å expertisen i skogligt hänseende.
Vi är inte alltid överens i början men de går rätt snabbt å bli de när man resonerar.

Slutet 2010 startade sonen sin entreprenad med mig som finansiär och då slutade ja min deltidsanställning helt och sen dess har de i huvudsak varit skog , den egna och i entreprenad.

TS

Tralsmo  
Lindveden skrev:
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
Kanske inte har med skogen att göra men gjorde lite som @Tralsmo gjorde när du gick igenom telefon utav alla bilder o hittade mitt favorit resmål som jag o tanten gjorde julen/nyår 2013-14 nämligen Island.

Och sen en liten bild på en udda 12:a som jag sköt under älgjakten 2017🫎
1752649225_328.jpg

Den näst sista bilden @Lindveden , är de där de känns som bilen rullar uppför en backe?
Såfall har ja ochså varit där.

Edit: ja tittade inte tillräckligt noga. De är en helt annan plats än den ja tänkte på men ja har varit där ochså men då va de varmt.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#887828Vi åkte på en sån där guidad utflykt o fick se lite olika platser me några mils avstånd från Reykjavik bl a "Tingvellir" tror ja det stavas. Iallafall en klippformation där det sägs att första riksmötet på ön hölls.
Även lite gejsrar fick vi se.
Den bilden du refererar till @Tralsmo tror ja att vi fick gå en bit från bussen för att se, nu va det tyvärr så att vi va där vintertid så det ljusna sent på förmiddagen o mörkna fort på eftermiddagen så det blev en kort stund på varje plats. Men vackert va det.
Dom tar väl en del av sin energi ifrån dessa vattendrag förutom värmen dom tar ifrån underjorden då oxå förstås.

Tralsmo  
Lindveden skrev:Vi åkte på en sån där guidad utflykt o fick se lite olika platser me några mils avstånd från Reykjavik bl a "Tingvellir" tror ja det stavas. Iallafall en klippformation där det sägs att första riksmötet på ön hölls.
Även lite gejsrar fick vi se.
Den bilden du refererar till @Tralsmo tror ja att vi fick gå en bit från bussen för att se, nu va det tyvärr så att vi va där vintertid så det ljusna sent på förmiddagen o mörkna fort på eftermiddagen så det blev en kort stund på varje plats. Men vackert va det.
Dom tar väl en del av sin energi ifrån dessa vattendrag förutom värmen dom tar ifrån underjorden då oxå förstås.

Du har alldeles rätt @Lindveden, de va en bit å traska men väl värt de.

Ja har en speciell relation till Island. Min äldsta dotter är Isländsk medborgare å har bott i några omgångar i Reykavik.
För ett antal år sen så va sambon å ja å hälsade på dottern ( hon bor i Kosta numera).
Hon va ju duktig som turistguide. Minns inte om vi va i 2 veckor eller 1 men de borde vart 2 me tanke på hur mycke vi hann me.

De här stället som vi pratar om å som du har vinterbild på heter Gullfoss. Nä det kom ja inte ihåg men ja har kallat mappen de.

Fick med en bild på undertecknad när han va i sina bästa år ochså.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#887852Fina bilder @Tralsmo.
Du borde blivit naturfotograf 😁📷

Sagabo  
: Inte en skogrelaterat inlägg men ändå ett ögonblick man vill dela med sig av.... 13 juni 2020 runt kl 12 på natten på väg in mot Malmkajen i Långvindsfjäden 😍 En av de finaste båtturerna. På väg hem efter att ha varit och ätit på Borka bryggan. Inte en krusning på vattenytan och närmare 20 grader i luften. Det går nog närmare 20 knop där på filmen. En sån där båttur man aldrig glömmer 😍

Tralsmo  
#900496Tanken med den här tråden va ju inte bara skogliga händelser.

Nu lovade ja ju häromdagen å lägga upp nåt gammalt här.
Nu råkade de händelsevis va lite skogsrelaterat.

Inget avancerat uppdrag för min del men en ponsee skördare (inte så långt bort) tappade kranen hux flux å eftersom ja hade en rejäl grävare me lyft kapaciet som va ledig (å ja me) hamnade den saken på mitt bord.

Dom hörde av sig på eftermiddagen å vi bestämde att traila dit min åkerman tidigt dagen efter.
Kl 8:00 va ja utlarvad i skogen å redo att lyfta. Ja satt ju bara i grävaren å lydde order så de va ju ett smäckjobb.
Runt halv ett så var allt monterat å klart. Inte mycke saker som havererat utom de dyraste av alltihop.
De visa sig att svängkranslagret blivit skevt så de va bara å traila den till Eksjö för å byta det.

Anledningen att dom tappade kranen var sannolikt att dom glömt å efterdra bultförbandet till svängkranslagret på servicen som nyss var gjord.
Det ska tydligen göras på intervall (var 6000 timma om ja minns rätt) Hur de där slutade me vållandet av skadan vet inte ja men ja fick betalt allafall.

De här va ett jättelitet utdrag av allt som ja tankade ut ur min gamla iphone.
Kommer nog mer å avsevärt komplicerade saker om ja hinner.

TS

Blondin 750  
#900510Trycker på gilla-knappen för att jag gillar initiativet till en spännande tråd, inte för att någon har drabbats av ett haveri.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1765017732_img_6432.jpg
Den här bilden fann jag i en amerikansk ”logginggrupp.” Jag såg att det stod Fensbol på bilen och publicerade bilden i en lokal grupp, och det visade sig att gubbarna på bild var vänner till familjen på morsans sida..🙂

vagnmakargården  
#90067170 tal från vänster Sven på Äen,Pappa i huggarblus,Folke i Hagen,Lennart på Kartkul och den lilla parveln är jag🙂

Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).