Vedmaskiner, flishuggar

Köpa vedmaskin

28 inlägg 16922 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa vedmaskin

Tall  
#88534 Ska äntligen köpa ny vedmaskin ,vad ska jag köpa ,ej till eget bruk.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88539 en bra :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

totte  
#88547 Om du skall få några användbara svar så måste du nog berätta lite mer om vad som skall göras, hur mycket ved per säsong, vilken grovlek på virket och sånt, samt förstås vilken budget som gäller i runda tal.

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88561 Traktordriven?
Budget? Finns väl från ca 20tusen och uppåt?

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Tall  
#88582 Palax KS 35,är det någon som har info om denna maskin?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

axwell  
#88597 Är det en födelsedagspresent eftersom du inte vill berätta till vad, hur mycket och pristak?

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Robertberg  
#88607 Det är ett rätt bra tips faktiskt, köpa något till sig själv som man vill ha för att sedan blunda när man drar kortet!

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

plutten  
#88611 Har en Palax KS 35 S. Det är nu tredje säsongen jag använder den, har tillverkat cirka 1000 m3 ved med den. Varit mycket nöjd med den. Den svängbara elevatorn är toppen. När jag köpte den, handlade jag utan oljekylare, men den har jag fått skaffa senare. Annars inga problem. Kan rekommenderas.

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

stegmaster  
#88651
plutten skrev:Har en Palax KS 35 S. Det är nu tredje säsongen jag använder den, har tillverkat cirka 1000 m3 ved med den. Varit mycket nöjd med den. Den svängbara elevatorn är toppen. När jag köpte den, handlade jag utan oljekylare, men den har jag fått skaffa senare. Annars inga problem. Kan rekommenderas.

Hur mycket kom temperaturen opp i utan oljekylare? Hur fant du ut at du behövde den?
Kjör min egen maskin(Dalen 2054) utan oljekylare, men kommer sällan över 40*, even nu när det er varmare i lyften.

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Tall  
#88664 Köpet klart, blev en palax ks 35.Nu till frågan, är det någon som har något bra tips om hur man tillverkar ett stockbord? Inte avancerat utan ett enkelt som bara fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Henrik Petersen  
#88675 bilder finns på olika tilverkeres hemsidor.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

stegmaster  
#88746
Tall skrev:Köpet klart, blev en palax ks 35.Nu till frågan, är det någon som har något bra tips om hur man tillverkar ett stockbord? Inte avancerat utan ett enkelt som bara fungerar.

Den simplaste lösningen er ju att använda en vanlig tippvagn(om du redan har en), och legga stockarna på tvärran. Den går ju att tippa upp ochså så at stockarna rullar fram hela tiden, dessutan slipper du att tillvärka något som helst. En vanlig tippvagn brukar vel vara ca 3,5-4 m lang, så det går et bra lass på den.
Lägger vid en bild (av hur jag själv gjordet en gång i tiden)
PICT0023.JPG

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Tall  
#88764 Verkar va en bra lösning . tack för tipset

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

Torparn79  
#88827
Tall skrev:Verkar va en bra lösning . tack för tipset

har du huggarvagn så går du ett steg längre..

ta 2 st I-balkar eller liknande, sätt ett par stakhylsor på dom och ställ i balkarna i ordinarie stakhål på huggarvagnen längs körriktningen, sen lastar du på veden på tvären precis som "stegmaster" säger, du får med andra ord ett "självlastande mobilt uppläggningsbord", hmm, kan ju kalla det för SMU så låter det lite coolare oxå.. 8) :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Tall  
#88832 Bra ide!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).