SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsröjning

Eftersatt (?) björkröjning med Bengt-Åke Alriksson (Video)

98 inlägg 33869 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Denna forumtråd handlar om björkröjning och björkskötsel med fokus på metoden som presenteras av björkröjningsexperten Bengt-Åke Alriksson. Diskussionen kretsar kring hur och när man bör röja björk, där Bengt-Åke förespråkar en mjukare och senare röjning i två steg med ett högre stamantal kvar vid första ingreppet, vilket står i kontrast till Skogskunskap.se:s rekommendationer om tidig och hård röjning. Flera användare delar egna erfarenheter som stödjer Bengt-Åkes metod, bland annat att hård tidig röjning ofta leder till stubbskott och viltbetesskador, medan försiktig och senare röjning ger bättre beståndsutveckling.

Några diskuterar även praktiska aspekter kring röjsågsteknik, val av maskiner och ergonomi, där batteridrivna röjsågar och ryggburna selar lyfts fram som fördelar. Det förs även en ekonomisk diskussion där man jämför kostnader och intäkter för olika röjningsstrategier, med olika slutsatser om vad som är mest lönsamt på sikt. En del skeptiker uttrycker tveksamhet eftersom Bengt-Åkes idéer går emot traditionell kunskap, men många är ändå positiva och intresserade av att pröva hans metoder.

Vidare diskuteras frågor kring hur man hanterar björkbuketter och risken för snö- och piskskador, samt hur metoden kan anpassas till olika markförhållanden och trädslag som asp. Slutligen finns en viss konsensus om att röjning är viktig, men att valet av metod bör anpassas efter lokala förutsättningar och mål, och att Bengt-Åkes mer försiktiga och stegvisa metod kan ge högre produktion och bättre bestånd på lång sikt.

Sammanfattningsvis handlar tråden om att utmana och förnya björkröjningsmetoder genom erfarenhetsbaserad kunskap, med varierande perspektiv men en övervägande positiv inställning till Bengt-Åkes rekommendationer.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig och konstruktiv med inslag av nyfikenhet och respekt för erfarenhet.
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-07-14 20:52 | data: 1)
Stihl
Användarvisningsbild

Eftersatt (?) björkröjning med Bengt-Åke Alriksson (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#887185Nu har jag änligen klippt ihop en video med björkröjningsexperten Bengt-Åke Alriksson. Jag spelade in detta på morgonen innan vi hade vår exkursion med honom vid Bratteborg i samband med Elmia Wood. Det finns en egen tråd om exkursionen som ni hittar här (Björk i röjning - exkursion med Bengt-Åke Alriksson 5 juni) samt en del bra björk-röjningstrådar som Bengt-Åke lagt upp tidigare och de länkar jag in längst ner här på sidan

Området som vi tittar på och som Bengt-Åke använder som exempel på hur man bör röja björk är lite äldre och högre än vad som är optimalt. Ca 12-13 år gammalt, nio meters övre höjd eller sju meters medelhöjd. Men Bengt-Åke hävdar att det inte är någon fara utan att det blir en utmärkt skog av det här bara man gör på rätt sätt. Och rätt sätt att sköta björkröjning är inte som vedertagen praxis säger: "Tidigt och hårt" utan rätt metod är att inte börja röja förän björkarna börjar diameterskikta sig (vid övre höjd runt 5-6 meter) och att då röja björken i två steg varav den första gången ganska försiktigt. Man måste spara ett högt stamantal vid första röjningen så att marken beskuggas tillräckligt mycket. Då slipper man stubbskotten som annars vräker upp snabbt och högt, utan glädje för någon. Viltet betar inte stubbskott utan enbart frösådd björk.

Röjning i två steg
Vid första röjningen sparas ca 3500-4500 stammar/ha beroende på björkens höjd. Ju tidigare man röjer desto fler måsta man spara för att undvika stubbskott. Andra röjningen görs efter att björken lagt på sig ytterligare tre höjdmeter i tillväxt. Då kan stamantalet i princip halveras (om än lite knappt). I det aktuella beståndet var utgångsläget ca 20 000 björkstammar per ha plus ca 1500 granstammar. Bengt-Åke röjde ner björken till ca 3500 björkar per ha och de flesta av granarna sparades.

Hög produktion - snabbt gagnvirke
Ett björkbestånd av den här höjden kommer bara inom något år att ha en löpande tillväxt över 10 m3sk/ha och år och efter ytterligare något år upp mot 15 m3sk/ha och år. Medeltillväxten under omloppstiden kommer över 10 m3sk/ha och år och omloppstiden är dessutom ganska kort.

Dagens skötselråd helt fel
Tittar man på Skogskunskap.se om hur man ska röja björk så är deras anvisningar helt fel enligt Bengt-Åke Alriksson. För ett bestånd med en medelhöjd om 6-7 meter anger Skogskunskap.se att man ska röja ner till 1300-1800 stammar/ha. Det är mindre än hälften mot vad Bengt-Åke rekommenderar. Skogskunskap förespråkar också att man ska in tidigare, vid 3-5 meters medelhöjd och då röja relativt hårt ner mot 1500-2500 stammar vid 4-5 meters medelhöjd.

Myten om grönkronan
Det finns enligt Bengt-Åke en utbredd myt att man måste röja och gallra björk hårt för att grönkronan inte ska bli för liten. De behöver vara minst 50% av trädlängden för att björken ska växa bra. Men det här är helt fel enligt Beng-Åke. Björken har, i egenskap av pionjärträd, en utmärkt förmåga att själv selektivt skikta sig i både diameter och kronhöjd. De härskande stammarna (huvudstammarna) kommer alltid att ha tillräckligt lång grönkrona även om de står tätt med andra björkar. Ett oröjt björkbestånd blir därför inte eftersatt i första taget utan det går alltid att "rädda upp" om man bara röjer på rätt sätt.

Med ett björkmasavedspris upp mot 700-800 kr/m3fub så kan björken bidra med en helt annan ekonomi i skogsbruket än vad som var fallet tidigare. I de delar av landet där björken blir rak och får bra kvalité finns det dessutom möjlighet att få ut välbetalt björktimmer eller plywoodstock.

Lyssna på Bengt-Åkes idéer om björkröjning och björkskötsel. Videon är lång men det sägs mycket som är intressant. Alrikssons har samlat på sig mycket praktisk erfarenhet efter 50 år som aktiv röjare varav flera tusen hektar "gudrunhyggen".

Här finns en mycket bra tråd om Bengt-Åkes röjningspraktik: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

Och här hittar ni videon från den "eftersatta" röjningen utanför Bratteborg:

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt (?) björkröjning med Bengt-Åke Alriksson (Vide

Badger  
#887186Tack, för en väldigt tydlig och bra film. En av de bästa röjningsfilmerna jag sett. Det enda som skulle kunna gjort det till en ännu bättre film hade varit drönarbilder också över beståndet. Men för oss som ska jobba praktiskt i skogen spelar det ingen roll, man lär sig vad man behöver här förutsatt att fakta stämmer.

Från mina egna erfarenheter stämmer det han säger mycket väl. Vi gick in efter instruktioner från virkesinköparen och skogskunskap och röjde stenhårt efter Gudrun. Och det slog upp stubbskott. Och vi röjde igen och igen. Det var så arbetsintensivt att vi inte orkade med hela fastigheten.

Sen efter 10 år så gick vi in och röjde väldigt försiktigt i det som vi inte hade hunnit röja alls tidigare. Det var många som sa att det skulle gå åt pepparn med snöbrott. Så vi tog bara ner det till ca 2 meter mellan stammarna. Det blåste inte ner. Ren tur sa grannarna. Efter 5 år plockade vi ut lite klen ved. Och så har vi hållt på och det har gått bra.

Nu sista åren har vi börjat fundera på vad vi ska göra framöver. Hur mycket gran ska vi släppa upp. Gran man lämna i grupper eller stråk så det blir lättare att avverka? Bengt-Åke förordar stamvis blandning. Han pratade om resiliens och där låter det rimligt med stamvist blandat, men vi brukar luckhugga eller bläda och då är det enklare att få ihop en leverans om man inte måste hugga alla sortiment. Alltså ha en dominans att ett trädslag ur perspektivet att man ska kunna fixa att hugga ihop ett par hundra kubik av ett trädslag med motorsåg på en vinter.
Senast redigerad av Badger ons 09 jul 2025, 07:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887187Tack för att du har tagit dig tid att dokumentera Bengt-Åkes många erfarenheter av att röja.

Mycket intressant och lärorikt.

Användarvisningsbild

Långåsa clas  
#887223Det var en perfekt info o film för mig. Gjorde en sådan röjning på senvåren , var nästan ännu tätare. Körde med en batteri kedjesåg , lite samma teknik som Bengt Åke. Fast fick inte ner träden till marken . Ser inte så snyggt ut, förhoppningsvis sjunker o ruttnar det om 3 år då jag nu fått info att det är dags igen . Har sparat det klippet på YouTube. Funderat på en sån kedjeröjsåg . 🧐stort tack till Bengt Åke och Torbjörn 👏👏

millemeck  
#887256Mycket trevligt att se och lyssna till en sån mästare.

Användarvisningsbild

Skog10  
#887261Kul och lärorik film även om det inte är så ofta bestånden ser ut så här hos oss (det brukar vara en hög inblandning av ytterligare trädslag oftast tall eller andra lövträd). 👍
Enligt modellen skall helst första röjningen göras vid 5-6 m (4000-5000 stam/ha, genomsnittsavstånd 1,4-1,6m). Om detta följs, skall det då göras röjningar även vid 7-9m (3500 stam/ha, genomsnittsavstånd 1,7m) och 10-12 m (1800-2000 stam/ha, genomsnittavstånd 2,2-2,4m) eller anpassas det så att man gör andraröjningen och tar ned beståndet till 1800-2000 stam lite tidigare t ex vid 9-10 m?
Hur hanteras björkbuketter i en eftersatt röjning? Sparas bara den bästa stammen och på vilken höjd kan man göra det utan risk för snöbrott om de står lite i klungor med kanske större luckor mellan buketterna?
I filmen diskuteras skärm, men inte så mycket piskskador initialt vid täta bestånd. Tas det hänsyn till risk för piskskador alls och om så hur och när?
Senast redigerad av Skog10 ons 09 jul 2025, 16:24, redigerad totalt 1 gång.

morco  
#887294Verkligen intressant, jag ärvde ett skifte på 4 ha som var 15 år och 6-7 meter helt orört när jag köpte min fastighet för 13 år sedan. Köpte en kedjeröjsåg direkt och krigade mig genom beståndet de första två åren, röjde igen efter tre år. Nu har jag huggit ved varje år i fem år, blir en fantastisk skog, jag gjorde nog helt enligt filmen utan att fatta varför, som nybörjare tog jag nog för lite varje gång…

Användarvisningsbild

Sven Holmström  
#887298Det här går emot allt man har fått lära sig.
Jag vet inte vad jag skall tro!

Väldigt bra att det diskuteras.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887299Mycket intressant och bra film. 👍

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sven Holmström skrev:Det här går emot allt man har fått lära sig.
Jag vet inte vad jag skall tro!

Väldigt bra att det diskuteras.

Säger sig självt egentligen , särskilt om man tittar hur folk röjer och det skjuter skott så det blir lika tätt igen. Ogjort arbete heter det. Har själv röjt försiktigt med knähöga stubbar, inga uppslag.

Användarvisningsbild

Badger  
#887334Ger högre stubbar mindre stubbskott? Han alltid hört att det bara blivit så för att folk röjer med korta rör.

Användarvisningsbild

Badger  
#887335Kedjesågen förresten. Lägger de ner den pga dålig försäljning. Har gått och funderat på en när Stihl släpper en med batteri eftersom jag har den plattformen. Med det verkar väl aldrig hända.

alias  
Badger skrev:Ger högre stubbar mindre stubbskott? Han alltid hört att det bara blivit så för att folk röjer med korta rör.

Tveksamt - är nog viktigare med graden av beskuggning. Tror mer på att höga stubbar tillkommer p.g.a. ergonomi, minskad risk för stensågning och att det blir mindre material att avverka med klingan då stammen blir smalare längre upp.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Axl  
#887337https://www.stihl.se/sv/p/kombi-multi-s ... are-128730

Den här går väl att köra med batteri? @jensskog har kört en del med stihl som kedjeröjare tror jag.

Användarvisningsbild

Knagge  
#887338Man måste anpassa röjning efter förutsättningar. Jag får mest röja ner Pattagranar,Tallvargar och Trädgårdsbjörkar men det är röjning på svagare mark och då blir det ofta förväxta träd. Täta bestånd och ner med förväxta träd brukar jag köra på.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).