Skogsmiljö och Trädlära

Halvering av vargstammen till 170 individer nu beslutat

138 inlägg 18431 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Halvering av vargstammen till 170 individer nu beslutat

Ove Lindberg  
#886205Hejsan Fredrik. Vet du hur stor Yellowstones nationalpark är jämfört med hela Sveriges yta?
Mvh

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#886208Google säger ca 9000 kvadratkilometer. Kanske ungefär lika stor yta som Sveriges alla vargrevir har tillsammans idag (eller kanske hade eftersom senaste nyheterna säger att det mystiskt försvunnit en del revir senaste tiden).

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#886210Vill du nu påskina illegal jakt på Varg. Även en Varg dör ibland av åldersskäl. Är det mystigt för en
Vargkramare. Hur var det med Svenska Skogsmårdens predator?
Mvh

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#886211Vad är problemet? 170 vargar är ett lagom antal som antas säkra artens fortbestånd, Yellowstone är för övrigt ett dåligt exempel. Där fanns en helt okontrollerad hjortstam som åt upp all växtlighet i sin väg. En reglerad jakt på dem liksom vi jagar älg i Sverige hade löst problemet. Men de kan naturligtvis släppa ut någon varg där i alla fall om de tycker att det är kul.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#886215Hejsan Skogsols. Jag säger som Stenmark. Det
går inte förklara för nån som inte begrip.
Mvh

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Ove Lindberg skrev:Vill du nu påskina illegal jakt på Varg. Även en Varg dör ibland av åldersskäl. Är det mystigt för en
Vargkramare. Hur var det med Svenska Skogsmårdens predator?
Mvh

Jag tror ordet mystiskt kan användas, speciellt eftersom Länsstyrelsen inte vet orsaken:

– Vi finner ingen bra förklaring till varför det blivit som det blivit. Licensjakten kan inte ensam stå för den här minskningen, säger David Höök på länsstyrelsen i Värmland, till Jaktjournalen.

2021-2022 hittades 14 revir med valpar i Värmland. I år har man enligt preliminära siffror enbart hittat fyra familjegrupper i vinterns inventering. Trots att licensjakten de senaste åren ”bara” skett i sju revir. Det verkar som att det inte bildats nya revir i området. Något som brukar ske tidigare.

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#886219Hejsan Fredrik. Dom som är anställda på Länsstyrelna har ingen kunskap i ämnet.
Dom kanske borde förkovra sig en bit från kontoret. Din agenda blir mer och mer tydlig rycker jag. Okunniga tjänstemän skall utarma landsbygden till förmån för balkongbiologer tråkig historia sa konstapeln.
Mvh

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Ove Lindberg skrev:Hejsan Fredrik. Dom som är anställda på Länsstyrelna har ingen kunskap i ämnet.
Dom kanske borde förkovra sig en bit från kontoret. Din agenda blir mer och mer tydlig rycker jag. Okunniga tjänstemän skall utarma landsbygden till förmån för balkongbiologer tråkig historia sa konstapeln.
Mvh

Du får gärna raljera, men nu är det inte jag som säger att något är märkligt – det är Länsstyrelsen själva som beskriver situationen som oförklarlig. Om du nu avfärdar deras experter som ”okunniga tjänstemän”, trots att de arbetar med fältinventeringar, DNA-analyser och besiktningar dagligen – då har du i praktiken bestämt dig för att ingen expertis duger så länge den inte bekräftar dina åsikter.

När du dessutom slänger dig med etiketter som ”vargkramare”, ”balkongbiologer” och antyder att det pågår en slags konspiration mot landsbygden – då har vi nog lämnat den rationella diskussionen. Jag försöker basera det jag säger på tillgängliga data, oavsett om det passar in i en förutbestämd världsbild eller inte.

Jag gör det av en anledning och det är att jag tror vi utvecklas ju mer vi lär oss och dessutom kan det vara direkt skadligt att varken diskutera sakfråga eller ta till sig information. Det blir lite som Churchill: Den som är förvarnad är förberedd. Där har du min anledning till detta.

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#886221Hejsan Fredrik. En annan fråga. Vad betyder det att man ser en fråga pragmatiskt? Som du skrev tidigare idag, jag vet inte det kan hjälpa mig.
Mvh

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#886223Hejsan Fredrik
Ömma tår. Du förde på tal att Sveriges ungskogsskötsel skulle skötas av ökande Vargstam. Jag delar inte den åsikten
Mvh

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Ove Lindberg skrev:Hejsan Fredrik. En annan fråga. Vad betyder det att man ser en fråga pragmatiskt? Som du skrev tidigare idag, jag vet inte det kan hjälpa mig.
Mvh

För mig handlar om att lämna vad jag tycker och känner åt sidan och istället titta på vad forskning och statistik faktiskt säger. Jag är ingen "vargkramare" men presenterar vad forskningen och statistiken faktiskt säger. Hoppas det framgår här i tråden.

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#886228Hejsan Fredrik. Jag fick lära att med statistik kan man.komma fram med lite hursomhelst. Vem betalar forskarna när det gäller.vettig numerär av Vargar.i Sverige?
Mvh

gurka  
Fredrik Reuter skrev:Google säger ca 9000 kvadratkilometer. Kanske ungefär lika stor yta som Sveriges alla vargrevir har tillsammans idag (eller kanske hade eftersom senaste nyheterna säger att det mystiskt försvunnit en del revir senaste tiden).

Ja om man tänker sig ytan av Sveriges alla vargrevir, som en nationalpark som Yellowstone utan industri, jordbruk och skogsbruk och att de kvarvarande människorna arbetar som reservatföreståndare kan nog en topp predator som vargen behövas.
Jag ser det inte på detta sätt

r93  
#886230Angående södra Europas vargar så tillhör dom väl en annan ras än dom vi har i Sverige?

Annan rolig anekdot är att Ursula von der Leyen var för skyddandet av varg, ända tills en åt upp hennes ponny, då svängde eu om vargfrågan.

Användarvisningsbild

rokon  
#886236Hennes dotters ponny var det!

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).