Uppvärmning

Viken vedpanna ska jag välja?

4 inlägg 2067 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Viken vedpanna ska jag välja?

Thord1984  
#885212Jag håller på att bygga en hybridlösning på min befintliga luftvattenvärmepump. Ska kunna växla mellan vp och ved. Har skaffat ackumulatortankar. 3st oisolerade 500l och en isolerad tekniktank med vv, kondensering och solslinga. Men nu är det panna som fattas. jag har ett ganska litet pannrum(hade oljepanna tidigare) rökkanal är helsten och rak. Pannan får inte vara för djup pga platsbrist. Har kollat på Baxi bonus light, Atmos DC30SX,Ventum 30kw, Vedolux 32. Alla är hyfsat kompakta. Men är det någon som har erfarenhet av dessa? Positiva och negativa?

TS
Användarvisningsbild

Re: Viken vedpanna ska jag välja?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885222Ingen egen erfarenhet, men i min närhet finns det många Atmospannor, och de flesta verkar vara nöjda, så därför kommer jag att sätta in en med i höst hoppas jag.

Användarvisningsbild

Bert1  
#885224Jag har en 40kw atmos som jag satte in när jag tog över huset för 4 år sen men var mest en slump det blev den
Gillar att den är rund innuti så man behöver inte in och rota för de skall brinna upp
Annars vilken av dom har störst vedmagasin

Användarvisningsbild

Grayscale  
#885226Installerade en Ventum 40kW förra sommaren samt 800+2000L acktank med massa pumpar emellan. 3L mindre vedmagasin än Atmos 40 men MYCKET större lucka att fylla på genom.
Fick byta ett överhettningsskydd ganska så direkt, men annars har det brunnit bra.
Att jag sedan hade 60 kubik med ved som plötsligt var 5cm för lång är ett annat problem...

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).