Skogsröjning

Husqvarna slutar tillverka kedjeröjsågen 535FBX - skynda!

68 inlägg 25243 visningar 18 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna slutar tillverka kedjeröjsågen 535FBX - skynda

Skog10  
jessica80 skrev:Ett tyvärr väntat beslut från HVAs sida, efter att sågen sålts på marknaden i 15 år, med start 2010. Eftersom jag är "pappa" till produkten får jag ändå vara tacksam att den funnits till försäljning så länge, i stort sett helt förutan marknadsföring och vad värre är - utan kunskap om hur den ska användas. På direkt fråga till säljare har det mest låtit som att den passar främst för röjning av rågångar o s v...!
Men ju jävligare röjning desto mer överlägsen är den egentligen när det kommer till riktigt jobbig ungskogsröjning och förröjning.
Och nej - den lilla batteridrivna stångsågen med kort svärd är inget alternativ - om man har prestationskrav i ungskogsröjning!
Så sammanfattningsvis: det är bara att köpa på sig några sågar snabbt så man klarar sig i sådär 15 år till som röjningsentreprenör (bara 70 nu). Dessutom kommer HVA att tillhandahålla reservdelar i tio år.
Vill ex.vis Skogsforum återigen stå som värd för någon röjningsövning med skötselfrågan i fokus någonstans i landet så ställer jag gärna upp utan kostnad. Jag röjer stubbskottsfritt! Att jag sedan använder kedjeröjsåg är egentligen en bisak. Det är HUR och NÄR man röjer som är det viktigaste!
/Bengt-Åke Alriksson/"Jessica80"

Det är möjligt att jag är den enda på forumet som inte vet hur man röjer effektivt med en kedjeröjsåg. En instruktionsfilm skulle definitivt vara välkommet. Det skulle även vara intressant att höra din åsikt beträffande hur och när du röjer i tallplanteringar med björkinslag för att minimera betesskadorna från älg. Vetenskapligt verkar det finnas stöd för både total lövsanering, såväl som att lämna mycket sly allt beroende på vem som genomfört studien. Jag såg att någon på forumet sagt sig ha haft framgång med att lämna midjehöga björkstammar (efter kedjeröjsåg) och att det verkade ha haft avskräckande effekt.

Stihl

339  
#884016Ja då måste jag passa på att köpa en reservsåg innan den försvinner. I mitt tycke en suverän såg när man har eftersatt eller grov röjning eller att ta upp rågångar då man även kan stamkvista lite. Jag har även gjort högstubbar i känslig svårtillgänglig gallringsskog istället för att ta in maskiner och riskera körskador.

Användarvisningsbild

Knagge  
#884017Röjning av tallbestånd I älgsäker höjd 5-8 m liksom björkröjning i samma höjd.
Det blir samma typ av röjning som Bengt-Åke visade på röjningsexkursionen . Det är i sådana bestånd den är som bäst. Däremot i tidig stubbskottsröjning av lövsly som man gör i unga tallbestånd så tycker jag klingröjsåg är snabbare.

339  
Knagge skrev:Röjning av tallbestånd I älgsäker höjd 5-8 m liksom björkröjning i samma höjd.
Det blir samma typ av röjning som Bengt-Åke visade på röjningsexkursionen . Det är i sådana bestånd den är som bäst. Däremot i tidig stubbskottsröjning av lövsly som man gör i unga tallbestånd så tycker jag klingröjsåg är snabbare.

Så är det. Rätt röjsåg till förutsättningarna man har på det aktuella området. Klingsåg till sly, vidjor och "normal röjning". Ungefär som att välja motorsåg om man gallrar, hugger övergrovt eller kör på vedbacken.

Användarvisningsbild

Knagge  
339 skrev:
Så är det. Rätt röjsåg till förutsättningarna man har på det aktuella området. Klingsåg till sly, vidjor och "normal röjning". Ungefär som att välja motorsåg om man gallrar, hugger övergrovt eller kör på vedbacken.

Ja det är märkligt Stihl 201 motorsåg är en storsäljare skulle mer skogsägare använda Husqvarna 535 fbx kedjeröjsåg så får man upp både tall och björk med små viltskador.

339  
#884024De sista kedjeröjsågarna är borta från Maskinklippet nu. Står "slutsåld". Minns jag kollade på en ny för ca 1 vecka sedan då jag beställde lite annat.

339  
#884042Husqvarna har väl ett litet stålbad framför sig då det gäller lönsamheten i bolaget som stort. Stora aktieägare som Fredrik Lundberg vill se omtag och VD byts väl ut om jag inte minns fel. Så att Husqvarna lägger ner olönsamma produkter är fullt förståeligt, dock att jag själv använder och är nöjd med den.

339  
röjar kalle skrev:Har man ingen erfarenhet av röjning. Kan man inte bedöma var den gör bäst nytta.Det enda negativa jag kan säga att motorstyrkan kunde vara bättre

Kan man acceptera lite högre ljudnivå och högre bränsleförbrukning så blir det stor skillnad om man portar cylindern och gör en ökad kompression (svarvar cylinderfoten alt packning delete) samt tar bort skiljeväggen i ljuddämparen. Sågen blir betydligt starkare och rappare! Dock sliter det mer på koppling/trumma och drivvajern/flexvajer som man får byta oftare.
Senast redigerad av 339 lör 14 jun 2025, 10:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra  
339 skrev:
röjar kalle skrev:Har man ingen erfarenhet av röjning. Kan man inte bedöma var den gör bäst nytta.Det enda negativa jag kan säga att motorstyrkan kunde vara bättre

Kan man acceptera lite högre ljudnivå och högre bränsleförbrukning så blir det stor skillnad om man portar cylindern och gör en kompsänkning (svarvar cylinderfoten alt packning delete) samt tar bort skiljeväggen i ljuddämparen. Sågen blir betydligt starkare och rappare! Dock sliter det mer på koppling/trumma och drivvajern/flexvajer som man får byta oftare.

Svarvar man cylinderfoten, alternativt kör utan cylinderfotspackning så sänker man väl inte kompressionen..🤔

339  
anersimyra skrev:
339 skrev:

Kan man acceptera lite högre ljudnivå och högre bränsleförbrukning så blir det stor skillnad om man portar cylindern och gör en kompsänkning (svarvar cylinderfoten alt packning delete) samt tar bort skiljeväggen i ljuddämparen. Sågen blir betydligt starkare och rappare! Dock sliter det mer på koppling/trumma och drivvajern/flexvajer som man får byta oftare.

Svarvar man cylinderfoten, alternativt kör utan cylinderfotspackning så sänker man väl inte kompressionen..🤔

Skrev fel, man ökar kompressionen 👍 Ska försöka redigera inlägget

339  
Niking skrev:

Tja, både Husqvarna och Stihl har ju ryggburna gräsröjare runt 50 kubik, men de kräver väl lite handpåläggning för att fungera som kedjeröjare...

Husqvarna https://greenstripe.net/products/husqvarna-553rbx
Stihl https://www.stihl.com.fj/en/p/line-trim ... ter-188956
/Niklas

Denna 553RBX har jag aldrig sett tidigare eller hört min återförsäljare nämna?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
339 skrev:
Niking skrev:

Tja, både Husqvarna och Stihl har ju ryggburna gräsröjare runt 50 kubik, men de kräver väl lite handpåläggning för att fungera som kedjeröjare...

/Niklas

Troligtvis säljs den bara utomlands. Men Husqvarna tillverkar nog den fortfarande. Å jag misstänker att det är en annan dimension på rör och kopplingar än på 535 FBx, därav mer handpåläggning för att få den till en kedjeröjsåg. Men mer kubik och mer kraft lär den ju ha, vilket Röjarkalle efterfrågade.
/Niklas

339  
Niking skrev:
339 skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Troligtvis säljs den bara utomlands. Men Husqvarna tillverkar nog den fortfarande. Å jag misstänker att det är en annan dimension på rör och kopplingar än på 535 FBx, därav mer handpåläggning för att få den till kedjeröjsåg. Men mer kubik och mer kraft lär den ju ha, vilket Röjarkalle efterfrågade.
/Niklas

En rygghängd 50 kubikare som man kunde kombinera med grässnöre, klinga och svärd vore något som skulle passa mig 👍

Måste höra med min återförsäljare angående denna 553 och hur det ligger till.

Bond.J  
#884097Jag uppskattar Alrikssons nytänkande inom röjning av eftersatta bestånd. Dock är det precis som flera lyft svårt att förstå hur man ska använda den effektivt. Har själv varit på studiebesök hos skaparen under min skogsutbildning och efter det använt en sådan, dock med stora svårigheter att få det att fungera effektivt. Har senare kört bensindriven Stihl HT-KM med sågsvärd, och har nu en batteridriven HTA med sågsvärd. Jag som inte förstår hur HVA-sågen ska användas har ändå lyckats förstå Stihl-sågarna. Dock har de inte haft lika bra upphängning/sele som HVA, men jag producerar ändå betydligt mer med dem. Det säger inget om hur bra eller dålig HVA-sågen är, utan mer om det ointresse som HVA har visat för att förklara hur man använder deras såg.

339  
Bond.J skrev:Jag uppskattar Alrikssons nytänkande inom röjning av eftersatta bestånd. Dock är det precis som flera lyft svårt att förstå hur man ska använda den effektivt. Har själv varit på studiebesök hos skaparen under min skogsutbildning och efter det använt en sådan, dock med stora svårigheter att få det att fungera effektivt. Har senare kört bensindriven Stihl HT-KM med sågsvärd, och har nu en batteridriven HTA med sågsvärd. Jag som inte förstår hur HVA-sågen ska användas har ändå lyckats förstå Stihl-sågarna. Dock har de inte haft lika bra upphängning/sele som HVA, men jag producerar ändå betydligt mer med dem. Det säger inget om hur bra eller dålig HVA-sågen är, utan mer om det ointresse som HVA har visat för att förklara hur man använder deras såg.

Vilka stora problem att få kedjeröjaren att fungera effektivt har du upplevt? I vilken typ av bestånd har du använt den?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).