tis 10 sep 2024, 06:53#855312Ja, vi kommer med Vimek 470 / Logmax 2000 samt Vimek 870.2 skotare, i närheten av Valdemarsvik på lördag 14/9
Wiströms Gallringsuppdrag AB
SKOGSFORUM ARTIKEL
58 inlägg 33511 visningar 12 följer Svara, dela mm... Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)
sön 27 okt 2024, 15:56#859694Vimek visar nya skördaren Vimek 470 tillsammans med sin skotare Vimek 870 nu på torsdag i närheten av Karlstad.
Det finns en video här som berättar mer:
?
Här finns en kartangivelse till demoplatsen utefter E18 strax väster om Karlstad
Det finns en video här som berättar mer:
?
Här finns en kartangivelse till demoplatsen utefter E18 strax väster om Karlstad
TS
ons 04 jun 2025, 21:59#883000Vad är beteckningen på denna? Vimek 666?
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 04 jun 2025, 23:22#883003
🤣😂🤣
The number off the beast.
Passande beteckning.
Är det något du sett tidigare?
Eller hört om tidigare?
svampbob skrev:Vad är beteckningen på denna? Vimek 666?
🤣😂🤣
Passande beteckning.
Eller hört om tidigare?
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tor 05 jun 2025, 06:29#883011
Jag har vetat om det ett tag nu att en 6-hjuling skulle med till Elmia eller rättare sagt två nya.
Videon hade jag inte hört ett ord om.
hfab skrev:svampbob skrev:Vad är beteckningen på denna? Vimek 666?
🤣😂🤣
Passande beteckning.
Eller hört om tidigare?
Jag har vetat om det ett tag nu att en 6-hjuling skulle med till Elmia eller rättare sagt två nya.
Videon hade jag inte hört ett ord om.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tor 05 jun 2025, 19:12#883141Man blir ju sugen på att skaffa egna maskiner. Vore trevligt att slippa släpa runt på en folkabuss till motorpaket bakom sig som genar och är svårt att se alla hörn på om man behöver backa. (ecolog570b)
Hoppas bara de är något större och inte "bara" en 6hjulig 470.
Midnattsmekaniker.
fre 13 jun 2025, 17:09#883993
Varför skulle du behöva något större?
Williamm skrev:Man blir ju sugen på att skaffa egna maskiner. Vore trevligt att slippa släpa runt på en folkabuss till motorpaket bakom sig som genar och är svårt att se alla hörn på om man behöver backa. (ecolog570b)
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
fre 13 jun 2025, 18:19#883998
Behöver jag nog inte, jag gillade inte hur det lät när jag läste det senare, vitsen med en liten maskin är ju att den är liten.
Om jag förstår rätt, så är lm2000 efterföljaren till 928, 928 tycker jag verkar väldigt liten för den kvistar som lätt blir här även i gallring. Så jag skulle vilja ha lm3000 i stället. Och kanske lite längre kran.
Men jag har bara kört en skördare med lm5000 och varit runt en malwa560 med 928 men inte kört den något så jag vet nog intee enns vad jag självt tycker. Det är bara lösa funderingar jag har byggda på vaga teorier som säkert ändras flera gånger i veckan...
hfab skrev:Williamm skrev:Man blir ju sugen på att skaffa egna maskiner. Vore trevligt att slippa släpa runt på en folkabuss till motorpaket bakom sig som genar och är svårt att se alla hörn på om man behöver backa. (ecolog570b)
Behöver jag nog inte, jag gillade inte hur det lät när jag läste det senare, vitsen med en liten maskin är ju att den är liten.
Om jag förstår rätt, så är lm2000 efterföljaren till 928, 928 tycker jag verkar väldigt liten för den kvistar som lätt blir här även i gallring. Så jag skulle vilja ha lm3000 i stället. Och kanske lite längre kran.
Men jag har bara kört en skördare med lm5000 och varit runt en malwa560 med 928 men inte kört den något så jag vet nog intee enns vad jag självt tycker. Det är bara lösa funderingar jag har byggda på vaga teorier som säkert ändras flera gånger i veckan...
Midnattsmekaniker.
fre 13 jun 2025, 19:29#884004Du får nog jämföra Vimeks 470 med Malwas 560 ,980 blir en storlek större.
lör 14 jun 2025, 16:52#884070Till hösten …
lör 14 jun 2025, 20:59#884095Om jag fattade säljaren rätt på Elmia, så fanns det längre kran som tillval redan nu. Hur det kommer att fungera vet inte jag, men om man vill vara längre bort från stammen så finns ju redan maskiner till detta. Längre kran och tyngre aggregat kräver en större och tyngre basmaskin om det ska fungera, och då har man väl tappat själva vitsen? Anledning till 6 hjul var bättre bärighet när jag frågade. Då kanske man redan med nuvarande kranlängd och aggregatstorlek gått så långt man kan? Vill man ha längre kran och större aggregat på en mindre maskin, så finns ju Rottne H8 och Sampo HR 46. De är väl tyngre, och inte riktigt lika smala som de små?
Vitsen med de små är väl just att man kan köra nära träden utan att det blir stora vägar.
Rätt stamval är viktigast i den unga skogen när man formar beståndet, och avgör vilka träd som ska få chansen att stå kvar länge. Det görs bäst vid manuell utsyning och eventuell manuell huggning. Därefter är rimligtvis manuell utsyning och maskingallring det bästa. Vill man inte syna manuellt är möjligheten att syna stammen rimligtvis bäst i en liten beståndsgående maskin. Är det viktigare att producera kubik i förstagallring än att fokusera på hur det framtida beståndet kommer att se ut finns det jätteeffektiva maskiner redan till detta.
Vitsen med de små är väl just att man kan köra nära träden utan att det blir stora vägar.
Rätt stamval är viktigast i den unga skogen när man formar beståndet, och avgör vilka träd som ska få chansen att stå kvar länge. Det görs bäst vid manuell utsyning och eventuell manuell huggning. Därefter är rimligtvis manuell utsyning och maskingallring det bästa. Vill man inte syna manuellt är möjligheten att syna stammen rimligtvis bäst i en liten beståndsgående maskin. Är det viktigare att producera kubik i förstagallring än att fokusera på hur det framtida beståndet kommer att se ut finns det jätteeffektiva maskiner redan till detta.
lör 14 jun 2025, 21:16#884096Det låter klokt, jag har inte tänkt på fördelen med att sitta närmare träden. Jag har som sagt för lite erfarenhet.
Jag jobbar på att försöka få in en fot i en malwa-grup men än så länge har jag bara kört ecolog med 11meterskran åt en som alltid pratar om att det ska vara så stort stickvägsavstånd som möjligt.
Jag jobbar på att försöka få in en fot i en malwa-grup men än så länge har jag bara kört ecolog med 11meterskran åt en som alltid pratar om att det ska vara så stort stickvägsavstånd som möjligt.
Midnattsmekaniker.
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).