Billerud har nya prislistor från 6 juni förutom i BD-län.
Holmen har även nya prislistor för region syd respektive mitt från 1 juni förutom region nord.
Usus magister est optimus
Axl skrev:https://www.holmen.com/globalassets/skog/prislistor/prislista-timmer-massa-o-bransleved-sodermanland-vastmanland-narke-och-varmland.pdf
Holmén gör vad dom kan för att hålla nere priset. Sänkte massaveden i Svealand 1:a juni. Det produktionsbegränsas på flera håll för att få upp balansen och ner priset. Bränslevedslagren är välfyllda efter en varm vinter med låga elpriser så bränslepriset kommer inte trycka upp massaveden. Så jag tror inte på någon höjning.
Victor97 skrev:Skogsola skrev:Tror mera på fritt fall. Gallra medan ni kan.
Varför tror du det? Massabolagen visar rejäla vinster o bra marginaler fortfarande tillskillnad från sågverken.
T18 skrev:Axl skrev:https://www.holmen.com/globalassets/skog/prislistor/prislista-timmer-massa-o-bransleved-sodermanland-vastmanland-narke-och-varmland.pdf
Holmén gör vad dom kan för att hålla nere priset. Sänkte massaveden i Svealand 1:a juni. Det produktionsbegränsas på flera håll för att få upp balansen och ner priset. Bränslevedslagren är välfyllda efter en varm vinter med låga elpriser så bränslepriset kommer inte trycka upp massaveden. Så jag tror inte på någon höjning.
Billerud gjorde samma sak tidigare, sänkte massaveden för att stressa skogsägare, men dom fick snabbt krypa till korset.
Nej mina volymer kommer då i vart fall inte gå till Holmen & Billerud.
Snarare Mellanskog som erbjuder de högsta massavedpriserna för tillfället, 640 kr m3fub.
surjämten skrev:Prishöjningar har väl blivit den stimulans som gör att flera skogsägare jag känner nu avverkar.
Massaveden har i Y o Z län gått från 330 till 660 per fub på några år.
I Gävleborg ligger LRK runt 900-1000.
Totalt sett tror jag ändå inte det är någon risk att hålla inne på sin råvara om man har den möjligheten.
JANERIKA skrev:Ja skulle konjunkturen vänds upp och importen från Ryssland fotfarande vara stäng .Kommer vi att få se fördubblat rotnetto.Det ska man tänka på innan man averkar.Var och tittade på en rotpost häromdagen.Klen S1 gran / nära industri/ kort skotningsavstånd/ cirka 500 m3sk/ en del röta.Säljare är känd så jag litar på att hans påstående att högsta bud var 1400 m3sk.
Mvh Janerika
Victor97 skrev:JANERIKA skrev:Ja skulle konjunkturen vänds upp och importen från Ryssland fotfarande vara stäng .Kommer vi att få se fördubblat rotnetto.Det ska man tänka på innan man averkar.Var och tittade på en rotpost häromdagen.Klen S1 gran / nära industri/ kort skotningsavstånd/ cirka 500 m3sk/ en del röta.Säljare är känd så jag litar på att hans påstående att högsta bud var 1400 m3sk.
Mvh Janerika
Frågan är om industri o slutkund kommer kunna svälja det.🤔 inga träd växer till himlen tyvärr