Massaved

1000 kr kubiken för massaved 2026?

99 inlägg 26406 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om prisutvecklingen på massaved och hur skogsägare kan agera för att få bättre betalning för sin skog. Flera användare diskuterar om det är möjligt att nå högre priser och vilken tidshorisont som är rimlig, med vissa som är pessimistiska och tror på prisfall medan andra förespråkar tålamod och målmedvetenhet. Vissa pekar på att massabolagen fortfarande visar goda vinster, vilket kan innebära utrymme för högre priser. En användare delar en priskalkyl från Södra som visar att målet om nästan tusen kronor per kubikmeter inte är orimligt under optimala förutsättningar. Andra påpekar att prislistorna ofta justeras ner, bland annat av Holmen och Billerud, och att lager av bränsleved håller nere efterfrågan och därmed priset.

Rådet från flera är att skogsägare bör undvika att sälja till bolag som sänkt priserna, att jämföra olika köpare och att inte stressa fram försäljningar utan snarare förhandla och vara tålmodiga. Det finns en samstämmighet kring att skogsägarna har viss makt att påverka priset genom sina val och att det inte är någon naturlag att priserna måste sjunka. Diskussionen visar på en viss oro för prisutvecklingen men även ett uppmanande till strategi och samverkan bland skogsägare.

Sammanfattningsvis handlar tråden om skogsägarnas möjligheter att påverka massavedspriser och hur marknadsläget för närvarande ser ut, med olika uppfattningar om framtiden men en gemensam insikt om vikten av tålamod och aktivt agerande.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig med inslag av oro och konstruktiva råd
📌 Diskussionstyp: Ekonomi / marknad

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-06-11 08:43 | data: 1)
Användarvisningsbild

1000 kr kubiken för massaved 2026?

T18  
#883618Tror ni ovanstående är möjligt? Hur ska vi göra för att nå dit?

Håll ut och gå med i tusenklubben vill jag minnas att det skrevs om för sågtimmer.
Det enkla tipset om vi som skogsägare ska kunna få skäligt betalt för vår massaved är att hålla ut och sätta upp mål. Gör tillräckligt många detta så kommer det hända saker, och det fort. I skrivande stund ser jag att Södra erbjuder 690 kr/m3fub för prima massaved. På de prislistor som visas öppet ska sägas...

Senast redigerad av T18 tis 10 jun 2025, 14:00, redigerad totalt 2 gånger.

TS
Användarvisningsbild

Re: 1000 kr kubiken för massaved 2026?

Camaro1969  
#883619nej

Användarvisningsbild

Elis76  
#883620Nej

Bosse1  
#883624Kollar man blocket är vi där .500kr m3 travat 😎

Användarvisningsbild

svampbob  
Bosse1 skrev:Kollar man blocket är vi där .500kr m3 travat 😎

Affärer som göra med mörka solglasögon på räknas inte in i statistiken 😎

Användarvisningsbild

T18  
Elis76 skrev:Nej

Camaro1969 skrev:nej

Okej, antar att ni tror på 2027 då?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883654Tror mera på fritt fall. Gallra medan ni kan.

Användarvisningsbild

Elis76  
#883661Inte 2027 heller, tyvärr.

Användarvisningsbild

Victor97  
Skogsola skrev:Tror mera på fritt fall. Gallra medan ni kan.

Varför tror du det? Massabolagen visar rejäla vinster o bra marginaler fortfarande tillskillnad från sågverken.

Chainsaw Charlie  
1749579143_priskalkyl_soedra.jpg

Testade en kalkyl på Södra med leverans på minst 8000 m³fub, maxpremier för naturvård, bärighet, vägklass samt 12 % efterlikvid och fick ut ovanstående tabell.

Med 991 kr/m³ för barrmassaved så är ju målet inte så långt borta. Nu är det nog väldigt få skogsägare som uppfyller samtliga parametrar men det är ändå en fingervisning om industrins betalningsförmåga.

Timmerpriserna i kalkylen är väl ungefär vad Vida betalar för lite större poster också.

Användarvisningsbild

Vedproducent  

Priserna där ska ju vara inkl moms. Så blir ju bara 800 kr fub plus moms om vi säger 50 procents fastvolym. Björken är i regel lägre än så men barret mera. Så då är i alla fall min gallringsmassaved för säsongen bättre betald än det.

Axl  
#883679https://www.holmen.com/globalassets/sko ... rmland.pdf

Holmén gör vad dom kan för att hålla nere priset. Sänkte massaveden i Svealand 1:a juni. Det produktionsbegränsas på flera håll för att få upp balansen och ner priset. Bränslevedslagren är välfyllda efter en varm vinter med låga elpriser så bränslepriset kommer inte trycka upp massaveden. Så jag tror inte på någon höjning.

Bosse1  
Vedproducent skrev:

Priserna där ska ju vara inkl moms. Så blir ju bara 800 kr fub plus moms om vi säger 50 procents fastvolym. Björken är i regel lägre än så men barret mera. Så då är i alla fall min gallringsmassaved för säsongen bättre betald än det.

Jag ger mig inte ut i fastvolymunderbarkträsket 😉

Axl  
#883695Nu sänker även Billerud massaveden

Användarvisningsbild

parhal  
Skogsola skrev:Tror mera på fritt fall. Gallra medan ni kan.

Jobbar du som inköpare? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).