Skogsmässor

Nästa Elmia Wood 2025 - nu med tvåårsintervall

62 inlägg 26573 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Nästa Elmia Wood 2025 - nu med tvåårsintervall

pontiacfarmer  
#880826Ska åka upp på måndag å se hur lättillgänglig jobbets nya monter blir.... vi ska ju baxa in 2 lastbilar å en asfaltläggare tror jag haha -WC9154
kommer att ha veteranmaskinerna i ryggen så det blir nog nice ;)

Användarvisningsbild

JohannesHansson  
#881138Spännande att läsa alla kommentarer! Johannes här, projektledare för Elmia Wood. Jag startade precis en tråd där ni kan skicka frågor direkt till mig, så ska jag försöka svara :) Elmia Wood 2025 - direktkontakt med projektledaren
Välkomna till Elmia Wood.
/Johannes

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#881369Skogsvagnstillverkaren FTG Satsar hårt tillsammans med Lantmännen Maskin på Elmia Wood. Dels så börjar lantmännen sälja Källefall-vagnar från FTG Baltic i Sverige (utöver FTG Mohedas sortiment). Separat artikel om detta hittar du här: Lantmännen säljer Källefall-vagnar igen
Dels så lanserar FTG en längre version av sin Moheda M51-kran som nu kommer med dubbelteleskop (M51 DT). Dubbelteleskopet ger 1,2 meter längre räckvidd vilket innebär 8,7 meter och enligt FTG så har den nya kranen en lyftkraft på 400 kg vid 8,5 meter.

Lantmännen kommer att erbjuda intressanta "mässpaket" med mässpriser för den som vill köpa både traktor och vagn eller "bara" en vagn.

I Lantmännen Maskins monter kommer även Kesla att finnas på plats. Kesla gör en tydlig satsning på att öka sina marknadsandelar i Sverige med en nyrekryterad Sverigechef så det kan finnas fina möjligheter att göra bra mässaffärer.

TS

pontiacfarmer  
#881405inte riktigt öppningsklart än men det tar sig ;)

Användarvisningsbild

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881538Då börjar det närma sig för Elmia Wood. Så på onsdag 4/6 blir det flyg från Kiruna till Landvetter och förhoppningsvis står man långt fram i kön på torsdag morgon. Hoppas på bra t-shirtväder och att man träffar en del skogsforumar på campingen bortom bilparkeringen. Det var nog 2019 man sov där sist. Brukar bli riktigt trevligt!
Kanske att jag tar fram en gammal tävling, fånga Kockums 850 på mässan å få något "fint".
Jo, det kör jag på, tre första som kommer fram och säger "Tjäna, Kockums 850" får något Kockums-relaterat.
Hoppas vi Syns där!

Mvh "Fader" av Elmia Classics, Jimmi Svensson

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#881541För en Kirunabo är det väl alltid T-shirtväder nere i Jönköping? Året runt.
Kul att du kommer ner på mässan!

TS
Användarvisningsbild

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881704Jajjemen, vart 12 grader häromdagen, man grym-svettades ju..... 😀
Som säkerhet tar jag med Kockums-overallen också 😉
Hade varit roligt att träffas, vi springer säkert på varandra.
Hade ju alltid som mål att vara första civila besökaren till Skogsforums monter. Lyckades några Elmia-mässor med den bedriften, haha.
På Swedish Forestry Expo2023 (fotot) skogsmässan var jag första civila insläpta besökaren. Sträckkörde från Kiruna dit, 05:10 stod jag på parkeringen. Man sätter ju upp lite knasiga mål ibland. 🤪

Joen  
#881709Själv så ligger jag gärna o drar mig.
Har förmåga att vara siste man ut 😀

pontiacfarmer  
#882598Färsk bild från idag .... "börjar ta sig bannemig " ;)

Användarvisningsbild

Erre  
#883113Elmia imorgon.
Fest på campingen på kvällen med en diger skara gamla medlemmar.
Är ni där så kom gärna förbi å säg hej.
Öl å Bullens korv finns.

Väl mött

Tralsmo  
#883117Grabben å ja å 2 till ska dit imorrn.
Så långdragna som till kvällen blir vi inte men tack ändå Erre.

Erre känner ja ju igen men ni andra får ju gärna stöta på å hälsa om ni känner igen mig, då blir ja glad.

Nu vet ja inte om vi kommer å gå slingan baklänges eller framlänges denna gången. Sist blev de ju tydligen baklänges

pontiacfarmer  
#883142Blir det för mycket regn imon så får jag väl krypa in i vårt röda tält ihop med dom andra tomtenissarna ....... tappade räkningen hur många 100 kepsar som gått åt idag haha

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#883564Elmia har nu lagt ut sin "slutrelease" om Elmia Wood 2025 och alla verkar vara nöjda och glada. Totalt fick årets mässa 27 751 besök och ni kan läsa Elmias sammanfattning här.

Nästa Elmia Wood planeras till 20-22 maj 2027.

Jag kommer att lägga upp lite mer bilder och kommentarer från mässbesöket på Elmia Wood 2025 här i tråden.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#883575Vi har bl a pratat i podden om att antalet tjänsteföretag som ställer ut på Elmia Wood ökar. Jag hittar ca 25 företag i mässkatalogen och som jag klassar som någon typ av tjänsteleverantör. Banker, försäkringsbolag och traditionella virkesköpare oräknade. Många av dessa företag är relativt nya och många erbjuder olika typer av "förvaltningsnära" tjänster. Det handlar om allt från skogsbruksplaner, hantering av skogsdata i bredare perspektiv, fjärranalys med drönare eller satellit, AI-baserade tjänster, förmedling av kol- eller biokrediter, förvaltningstjänster och liknande. En del av dessa företag fanns med i mässans programpunkter som försökte fånga upp framtidsämnen. Tyvärr är det svårt att nå ut till publiken med scen-program på en skogsmässa med mycket hårdvara som både brummar och glänser.

Många av dessa tjänsteföretag har hittat sätt att både synas och etablera kontakter på mässan men ska jag sammanfatta det jag såg på årets mässa så finns det helt klart mer att göra. En del (relativt trista) tältmontrar med några roll-ups stod helt tomma och andra var bemannade men hade svårt att fånga intresset i konkurrensen av de hårdare paketen. Att få effekt av ett mässdeltagande kräver en hel del både tanke- och förberedelsearbete om man ska lyckas. Speciellt om man ska konkurrera om uppmärksamheten med alla dessa fantastiska maskiner i stort och smått.

Här är ett skräckexempel på företag som sumpat värdet av sin mässinvestering:

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883579Ja, det där var en av de sämre hemsidor som jag skådat...
Det enda som var bra att man enkelt kunde hitta deras riktiga adress ifall att man skulle vilja besöka dom...
Många sidor som man får leta sig fram var i landet dom finns och verkar....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).