Skogsröjning

Röja för älg...

29 inlägg 16325 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja för älg...

Pensionär  
#88094 eller mot älg, visste inte vilken rubrik som är korrekt.
Jag undrar hur ni andra röjer och om älgen är en faktor som är med i beräkningen.
Själv har jag ofta använt den metoden att jag sparar ganska mycket löv i tallplanteringar. Enligt de lärda så är inte det här ett korrekt sätt att röja. Enligt dom som vet så är det bästa sättet att undvika älgskador att röja bort allt löv, skall tydligen inte finnas något som lockar älgen till plantskogen då.

Men då är ju risken så mycket större att när du väl får en älg i planteringen, vad äter den då? Löv som inte finns eller tallplantor? Svaret är ju givet tycker jag.

Här om dagen gick jag över en grannes plantering som han röjde föra hösten. Han hade röjt bort nästan allt löv där och tallplantorna har en höjd om 1 m - 1.3 m. På en sträcka av ca 150 meter räkna jag till 37 förstörda plantor. Förstörda under den här vintern vill säga.

På mitt eget skifte som ligger 600m därifrån hitta jag 3 st förstörda tallar plus några björkar. Nu är ju min plantering äldre har en höjd på ca 3 m. Men ändå.
Om jag gör rätt eller fel kan man tvista om, men som jag uppfattar de har jag mindre älgskador i mina planteringar än de som röjer hårt efter normerna. De här gäller ju tallplanteringar då främst, eftersom det är mest sådan mark jag har.
Skulle vara intressant att höra hur ni andra resonerar när det gäller att röja för/mot älg.
Tilläggas ska väl att jag gärna bjuder på några träd för att få ha älg i skogen, annars har ju inte hundarna något att skälla på till hösten.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88097 Det spelar ingen roll hur jag röjer för min del, älgarna tar allt ändå. Förre ägaren hade försökt med fröträdställning på ett område. Tallarna har fortfarande inte kommit över 1,3 m. Det har kommit gran som är betydligt högre, även om det är tallmark.

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88098 Verkar inte finnas några generella sanningar alls avs älgskador.Här är några egna gissningar:
Finns det inget löv tar inte älgen tallen istället,utan går dit det finns löv.Större delen av skadorna uppstår på vinter o då spelar väl lövet ingen roll,annat än som fysiskt hinder.
Riktigt täta "väggar" gillar inte älgen.
Plantera inte tall. Sådd ger större chans.
Röj inte före älgsäker höjd.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

Nolltax AB  
#88112 .
Senast redigerad av Nolltax AB fre 09 apr 2010, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Röja för älg...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88119 Jag rödje bort all björk i höstas, på stark inrådan både här och av andra "skogsexperter", då risken för piskskador på småtallarna var stor. Har inte kollat igenom hela ytan än, men av det jag sett så är det väldigt lite älgskador, har faktiskt bara sett en tall som de varit på.

Å andra sidan så ingår den marken numera i ett varg och björn revir, kanske det har större inverkan än allt annat :wink:

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88217 Jag var bara tvungen att ta några bilder (bifogas). Ni får gärna ge mig tips om vad jag skall göra åt detta bestånd just nu, och hur jag skall undvika liknande händelser framöver. Det är ljung och lingonris, ganska frostlänt skulle jag tippa.
strategi1.jpg


strategi2.jpg


Grannen bredvid hade "glömt" att plantera en del av sitt hygge. I bakgrunden ser ni den delen som är planterad med gran, i förgrunden ser ni gräs, björkbuskar (ca 0,5m höga) och små "talltussar". Vad rekommenderar ni för röjningsstrategi här? :wink:

tall-vid-stubbe.jpg


Undrar om man borde skicka bilderna till Stridsman, så får hon föreslå hur detta skall lösas med att tallen minskar.

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88230 Se även mina bilder i tråden: Ska du betala för jägarnas nöje 😡

Användarvisningsbild

Re: Röja för älg...

Torparn79  
#88255
Mangan skrev:
strategi1.jpg


det är väl just såna skador på föryngringarna som manar fram "fel" skog på fel mark, dvs gran på tallmarker..

det är tragiskt att se, jag sörjer med dom anhöriga..

tyvärr har jag inga konkreta råd annat än att det nog lönar sig att stängsla kommande tallföryngringar..

Användarvisningsbild

Re: Röja för älg...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88281
Mangan skrev:Jag var bara tvungen att ta några bilder (bifogas). Ni får gärna ge mig tips om vad jag skall göra åt detta bestånd just nu, och


Är det här älgskador? Då har jag uppenbarligen aldrig sett älgskador, fy så hemskt, de är ju nästan helt döda/barrlösa :surp:

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88283
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Jag var bara tvungen att ta några bilder (bifogas). Ni får gärna ge mig tips om vad jag skall göra åt detta bestånd just nu, och


Är det här älgskador? Då har jag uppenbarligen aldrig sett älgskador, fy så hemskt, de är ju nästan helt döda/barrlösa :surp:

Uvskogen,Jag bjuder på fika och gratis förevisning i älgskogen om
du har vägen förbi :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röja för älg...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88292
Röjkvist skrev:
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Jag var bara tvungen att ta några bilder (bifogas). Ni får gärna ge mig tips om vad jag skall göra åt detta bestånd just nu, och


Är det här älgskador? Då har jag uppenbarligen aldrig sett älgskador, fy så hemskt, de är ju nästan helt döda/barrlösa :surp:

Uvskogen,Jag bjuder på fika och gratis förevisning i älgskogen om
du har vägen förbi :smile:


Tack! Taget och noterat! Hör av mig nästa gång det bär av åt sydost :smile:

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

axwell  
#88319 Ett av de argument som brukar framföras mot midjeröjning är att det blir så otrevligt att ta sig fram. Närmast skoterleder är det effektivt med mascheteskurna stubbar efter röjning på omväxlande höjder. Synd att de vassa spjuten efter löv ruttnar så fort.
Det bör vara lika otrevligt för älgklövar och magar som för skotermattor.

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88360 Trist som tusan. Stängsla mager tallmark finns ingen ekonomi i. Skogsstyrelsen skulle säkert kunna kräva omplantering,men jag tror de som regel håller sig undan.
Är området litet skulle jag struntat i det och aldrig gått dit mera.Negativ energi får man nog av ändå.

Annars kan man ju meja ned det,plantera contorta och hävda att det var i självförsvar.
Klippgran eller svartgran är lagliga alternativ.

Tycker faktiskt det ligger lite i luften att det snart kommer någon form av stöd till tallföryngring.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Röja för älg...

halvproffs  
#88450 Ingen vacker syn precis. hur stor del av din areal ser ut så här eller är hårt betad? Andras marker i området? Har själv ett mindre område, ca0,5 ha som älgarna i vinter har betat hårt. För närvarande har vi låg älgstam (4-6 per tusen ha) Men det räcker med en ko med kalv som går på en yta under ett par veckor så kan man tro att nån har släppt en bomb där.

Avatar Fallback

Re: Röja för älg...

Pensionär  
#88451 Fy tusan vilka otäcka bilder. Sällan man ser några sådana områden här omkring. Här där jag bor skriker ju många skogsägare att älgen ska utrotas bara för att de hittar en avbruten tall i året.

Som Nisse skrev att älgar går vidare från en plantering där det inte finns löv och att de gärna inte går in i riktigt täta bestånd håller jag inte helt med om. För 15 år sedan skulle jag hållit med, men älgarnas beteende har ändrats. De gäller i mina trakter vill säga.
Den teorin baserar jag mest på var hundarna hittar älgarna om höstarna. Förut var grovskogen ett säkert kort medan man nu oftast hittar dom i planteringar, ju tättare desto bättre.
Varför de är så? Varg och björn tror jag.

Sen till Nisses andra punkt. Ersättning.
Här i Finland är det möjligt att söka om ersättning om plantskogen blivit förstörd av älgar. Pengarna till det kommer från licenserna som jägarna betalar för en fälld älg.
Själv har jag aldrig behövt söka om någon ersättning så nu vet jag inte alla detaljer. Men nya plantor och ersättning för arbetet är det möjligt att få. Har funnits en självrisk på 250 euro så små skador har det inte vart lönt att söka ersättning för.
Men hörde ett rykte om att den självrisken ska avskaffas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).