SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Besök i Nordic Tractions fabrik i Loimaa, Finland

8 inlägg 4726 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Olofsfors
Användarvisningsbild

Besök i Nordic Tractions fabrik i Loimaa, Finland  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#881349Det finska företaget Nordic Traction Group har genom sammanslagningar och förvärv byggt upp ett storföretag inom slirskydd för skogsmaskiner, traktorer samt entreprenad- och försvarsfordon. Finskt och finskt förresten… Nordic Traction ägs idag av det svenska bolaget AB Max Sievert och har även tidigare varit svenskägt via bl a Accent Equity och ursprungligen Gunnebo. Men fabriken i Finland har gamla anor och den började sitt liv som spikfabriken Loimijoki Spikfabrik redan 1886!

1747824766_loimaafabriken.jpg

Gunnebo köpte 1997 upp OFA Oy och flyttade då all tillverkning av kedjor till OFA-fabriken i Loimaa. År 2004 köptes norska Tellefsdal upp och tre år senare, 2007 köptes det skotska företaget Clark Tracks som tillverkar skogsband. Direkt efter förvärvet bestod affären till 86% av kedjor och 14% av band. Idag är produktmixen 50/50. Den norska kedjetillverkningen flyttades också till Finland och runt 2012 renodlades koncernen under namnet Nordic Traction. År 2015 köpte Accent Equity loss slirskyddsdelen i form av Nordic Traction från Gunnebo och några år senare, 2019 köptes Nordic Traction upp av AB Max Seivert.

1747822227_nordictraction-pressa-bandplattor.jpg

Flyttade hela bandtillverkningen från Skottland till Finland
Vid årsskiftet flyttades hela tillverkningen av Clark-band till Loimaa-fabriken och när jag var där i början av april höll man på att rampa upp tillverkningstakten av banden. Att flytta den här typen av tillverkningsutrustning från Skottland till Finland är inget helgjobb utan kräver noggrann planering och god framförhållning. Innan flytten jobbade man upp ett lager av band som skulle klara övergångsperioden och nu, i början av 2025 är man i fas med leveranserna och kan börja växa.

1747822227_nordictraction-band.jpg

Nära marknaden
Ett av skälen till att flytta bandtillverkningen till Finland är att man vill komma nära sin huvudmarknad. Sverige och Finland är de i särklass största marknaderna för alla som tillverkar CTL-relaterade skogsmaskiner eller utrustning och alla finska företag jag besökte under min ”Finlandvecka” säger samma sak: Produktuvecklingen sker här och sedan kan man sälja grejerna vart man vill i Världen om de funkar på hemmaplan. Har man tillverkningen här så har man korta leveranskedjor och man kan snabbt respondera på de största och viktigaste kundernas behov. Ett annat skäl som anges till att flytta tillverkning till Finland är att man vill ha tillgång till ”Nordens gröna energi”.

Maskintillverkarna största kunderna
De flesta band som levereras går via de nordiska tillverkarna av skotare och skördare eller via deras återförsäljare. I stort sett alla CTL-tillverkare är kunder. Nordic Traction tillverkar även hjulband och kedjor för skidders (lunnare) och dessa går på export till både Nordamerika och Centraleuropa. Idag säljer Nordic Traction kedjor och band till ett 30-tal olika länder och exportmarknaden fortsätter att växa.

Fördelar med allt under ett tak
Att samla all tillverkning på en plats ger skalfördelar i tillverkning och logistik samt fördelar i produktutvecklingen, säger Nordic Tractions Vd Tero Järvinen när han berättar om verksamheten. Den genuina stålkunskapen som finns i den finska fabriken är också en stor tillgång i både produktutveckling och tillverkning. Kvalitetskraven på band och slirskydd som används i skogen är enligt Järvinen extremt höga och konkurrensen på den här marknaden är stenhård.

Justerbar Haggislänk
En innovation som Nordic Traction nu erbjuder sina kunder är den justerbara ”Haggislänken”. Det är en länk bestående av två delar utformade som trappsteg eller snarare hakar som låser i varandra. De två länkdelarna hålls ihop av en bult och med hjälp av en hjulmutterdragare och ett spännverktyg går det snabbt att korta in länken för att spänna bandet. De nya TerraX-banden levereras nu med justerbara Haggislänkar som standard. På videon här nedan kan du se hur det fungerar när Vd Tero visar bandspänningen.

1747822227_nordictraction-haggis1.jpg

1747822227_nordictraction-haggis2.jpg

GripX snökedjor för de mindre maskinerna
Utöver Clark Tracks, OFA och Nordchain så har Nordic Traction ett fjärde varumärke. Det är GripX som erbjuder enklare snökedjor för ATV, traktorer, lastbilar och hjullastare. Dessa kedjor tillverkas inte i Finland.

Här finns några bilder från tillverkningen samt en kort video där man kan se lite av kedjetillverkningen samt den justerbara Haggis-länken.

TS
Skogsband från Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: Besök i Nordic Tractions fabrik i Loimaa, Finland

HannuRöj  
#881396Det var trevlig reportage, Torbjörn. 😀 Du hade ju kunnit besöka hos mig också. Jag befinner mig nämligen så nära som 40 km från kättingfabriken.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
HannuRöj skrev:Det var trevlig reportage, Torbjörn. 😀 Du hade ju kunnit besöka hos mig också. Jag befinner mig nämligen så nära som 40 km från kättingfabriken.

Ja, det hade varit trevligt👍 Nästa gång jag ska österut får jag flagga upp det i förväg.😎

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#881457Trevligt reportage.
"Finnished and ready to ship" var ju en festlig twist 🙂

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Torbjörn Johnsen skrev:
HannuRöj skrev:Det var trevlig reportage, Torbjörn. 😀 Du hade ju kunnit besöka hos mig också. Jag befinner mig nämligen så nära som 40 km från kättingfabriken.

Ja, det hade varit trevligt👍 Nästa gång jag ska österut får jag flagga upp det i förväg.😎

👍 Låter bra. Du/ni är välkomna.

AKKAMAAN  
#882030Intressant artikel igen.

Haggislänken vill jag minnas har funnits i en liknande utformning på 1990-talet.
Hur många Haggis länkar sitter det på ett band?
Hur många centimeter kan varje Haggis länk korta bandet?
Finns det på samma band ett konventioellt bandlås?
Behov av att korta banden uppstår ganska snabbt när färgen skavts av inuti länk-öglorna.
Sedan är det normalt slitage som leder till behov av att korta bandet. Vad jag kan se så är Haggis-länkarna permanent fastsatta på bandet och efter några tusen timmar kommer alla Haggislänkar att vara max sträckta och vi kommer till en punkt då man måste ta bort en band-platta. Har systemet med Haggis-länken tagit hänsyn till detta?

Många tror att banden sträcks så de bilr löngre men huvudorsaken är faktiskt länk slitage...
Om länk-öglorna har en godstjocklek på "25 mm" och det är två länk-öglor per bandplatta samt att ett band har 35 bandplattor. 1 mm slitage per bandögla kommer att förlänga bandet 70 mm. det kan Haggislänken hantera. Men när slitaget blivit 5 mm (25 mm minus 5 mm = 20 mm godstjocklek) per bandögla så är bandet 350 mm (dvs kortare och då är vi nära punkten 400 mm som 5 Haggis-länkar per band kan hantera och en kortning av bandet blir nödvändigt. Jag har sett band blivit skrotade med 5-6 mm gods tjocklek kvar. Dessa band ha blivit kortade många gåner med många bandplattorborttagna genom åren.
En annan sak är att beroende boggi och däckdimension många Haggis-länkar kommer att måsta kortas vid först monteringen.

Efter hur många timmar måste skärbrännaren/vinkelslipen tas fram?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
AKKAMAAN skrev:Intressant artikel igen.

Haggislänken vill jag minnas har funnits i en liknande utformning på 1990-talet.
Hur många Haggis länkar sitter det på ett band?
Hur många centimeter kan varje Haggis länk korta bandet?
Finns det på samma band ett konventioellt bandlås?
Behov av att korta banden uppstår ganska snabbt när färgen skavts av inuti länk-öglorna.
Sedan är det normalt slitage som leder till behov av att korta bandet. Vad jag kan se så är Haggis-länkarna permanent fastsatta på bandet och efter några tusen timmar kommer alla Haggislänkar att vara max sträckta och vi kommer till en punkt då man måste ta bort en band-platta. Har systemet med Haggis-länken tagit hänsyn till detta?

Många tror att banden sträcks så de bilr löngre men huvudorsaken är faktiskt länk slitage...
Om länk-öglorna har en godstjocklek på "25 mm" och det är två länk-öglor per bandplatta samt att ett band har 35 bandplattor. 1 mm slitage per bandögla kommer att förlänga bandet 70 mm. det kan Haggislänken hantera. Men när slitaget blivit 5 mm (25 mm minus 5 mm = 20 mm godstjocklek) per bandögla så är bandet 350 mm (dvs kortare och då är vi nära punkten 400 mm som 5 Haggis-länkar per band kan hantera och en kortning av bandet blir nödvändigt. Jag har sett band blivit skrotade med 5-6 mm gods tjocklek kvar. Dessa band ha blivit kortade många gåner med många bandplattorborttagna genom åren.
En annan sak är att beroende boggi och däckdimension många Haggis-länkar kommer att måsta kortas vid först monteringen.

Efter hur många timmar måste skärbrännaren/vinkelslipen tas fram?

Intressanta frågor AKKAMAN! När jag tittar på bildmaterialet från fabriken så ser jag tre haggislänkar (per sida) i en bandsektion med 13 plattor i samband med monteringen. Det borde då innebära att ett band med 35 plattor har runt 8 haggislänkar (per länksida). Kan man sträcka upp varje länk 40 mm så motsvarar det 320 mm justermån. Med 50 mm/länk så blir det 400 mm justermån. Med reservation för att den del av utrymmet måste tas för att passa boggin vid första monteringen.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#882063Fast behovet av mer än tre skarvlänkar per sida borde väl inte vara stå stort?

Har man dragit tre skarvlänkar i botten så kan man väl plocka bort en platta och fortsätta med två skarvlänkar förutsatt att skarvlänkarna sitter direkt efter varandra? Vill man ha lite marginal så kanske man vill ha ytterligare en eller två men 8 känns mycket.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).