mån 26 maj 2025, 10:37#881879Jag ska snart ut och kolla i en skog där det sällan finns täckning. Lantmäteriets karta och Google maps fungerade inte, trots att de brukar vara vad som fungerar bäst. Om man använder Garmin verkar det som man måste ha abonnemang på satellitsystem, vilket blir dyrt. Hur gör ni? Kanske är enda möjligheten att få tag på en papperskarta från Lantmäteriet och använda en gammal hederlig kompass?
Öppna kategorin
Hitta i skog där det inte finns täckning
TS
mån 26 maj 2025, 10:44#881880Bra förslag. Det borde alla lära sig. Det fungerar även om alla mobil- och GPS system är utslagna.
tis 27 maj 2025, 05:43#881970Jaktapp typ tracker med nedladdad karta. Sen går den på gps så du ser var du är. Finns även en speciell Fjällkartan som täcker fjällkedjan när man är där. Men karta och kompass gäller om livet står på spel.
Jag har tele2 och telia i samma telefon och då ökar chansen att ha täckning men i svåra lägen är det ändå dött förstås eller segt.
Upplösningen blir lägre med nedladdad satellitbild än vid uppkopplad. Reservbatteri om du kör hårt m d uppkoppling och svag signal.
Jag gillar Tracker bättre än Wehunt.
Jag har tele2 och telia i samma telefon och då ökar chansen att ha täckning men i svåra lägen är det ändå dött förstås eller segt.
Upplösningen blir lägre med nedladdad satellitbild än vid uppkopplad. Reservbatteri om du kör hårt m d uppkoppling och svag signal.
Jag gillar Tracker bättre än Wehunt.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).