Logistik, Transport

Ny vägklassning

32 inlägg 23643 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Ny vägklassning

Tralsmo  
#880985Nu blev ja färdig me vändplatsen.

En kompis å hans bröder har skrivit kontrakt me södra å vägen va inte godkänd å framförallt inte vändplatsen.

Ja började i höstas å sen va de en sten som behövde skjutas å då blev de nästan vår å sen 2 bil å släp me 0-90 å nu är de väl sommar innan naturgruset har kommit dit. Hela vägen (knappt en km) ska naturgrusas.

Mycket viktigt me naturgrus för de ska gå å åka comfort me både moped å veteranbil.

Ja har några meter kvar å kantskära men de är inte lätt på en gammal väg som sjunkit.

Amatörhuggare 62  
#880989Blir bra

Tralsmo  
#880991De blev jättebra.

Detta är en genomfartsväg som leder till Sveaskogs marker. Nää sveaskog har egna infarter till sina marker men de körs ju mycket privat å av jägare ut å in på denna vägen.
Själv kör ja nog där minst en gång i veckan.

Sveaskog har nyss grusat upp alla sina vägar me 0-30 bergkross alldeles nyss.
Är inte uppskattat i dessa veterankretsar kan ja säga.

Amatörhuggare 62  
#881038Nej 0,30 är lite grovt, till vanlig bil, och sedan beror det på vilken kross man använt, om hörnen på stenen är vass eller rund.

alias  
Tralsmo skrev:Nu blev ja färdig me vändplatsen.

En kompis å hans bröder har skrivit kontrakt me södra å vägen va inte godkänd å framförallt inte vändplatsen.

Ja började i höstas å sen va de en sten som behövde skjutas å då blev de nästan vår å sen 2 bil å släp me 0-90 å nu är de väl sommar innan naturgruset har kommit dit. Hela vägen (knappt en km) ska naturgrusas.

Mycket viktigt me naturgrus för de ska gå å åka comfort me både moped å veteranbil.

Ja har några meter kvar å kantskära men de är inte lätt på en gammal väg som sjunkit.

Vad det gäller åkkomfort för moped eller veteranbil kan jag inte uttala mig, men jag måste fråga om naturgrus verkligen är bättre för själva vägen än t.ex. 0-16 eller 0-30 bergkross?

Grus/naturgrus är i min värld (rätt eller fel?) bestående av tämligen runda element och med ingen eller låg andel 0-fraktion.

Ligger naturgruset kvar någon längre tid, eller rullar det åt sidan när man kör på det och har man någon nytta av bomberingen om man har ett tämligen genomsläppligt slitlager?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tralsmo  
alias skrev:

Vad det gäller åkkomfort för moped eller veteranbil kan jag inte uttala mig, men jag måste fråga om naturgrus verkligen är bättre för själva vägen än t.ex. 0-16 eller 0-30 bergkross?

Grus/naturgrus är i min värld (rätt eller fel?) bestående av tämligen runda element och med ingen eller låg andel 0-fraktion.

Ligger naturgruset kvar någon längre tid, eller rullar det åt sidan när man kör på det och har man någon nytta av bomberingen om man har ett tämligen genomsläppligt slitlager?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nu har ja ju eget krossat naturgrus på alla mina vägar å de funkar bra men 0-30 bergkross är absolut å föredra ur de skogliga perspektivet. Nackdelen med det (säger min gruskompis) att de är mycket mineraler i det som gör att de växer gräs bra i det.

I detta fallet är ju min kompis ingen skogsman men däremot veteranfantast å tillika Opelnörd så där får man inget gehör alls för vad som egentligen är bäst.
Ett krux för bröderna är att naturgruset får dom nog bara tag i hos en grusnisse som dom är rågranne med och är allmänt illa omtyckt i grannskapet ochså av dom.

Ja avrådde från å göra på detta viset men helt sant är att 0-30 bergkross är ett chit å köra moped på så de undviker man.

Tralsmo  
Amatörhuggare 62 skrev:Nej 0,30 är lite grovt, till vanlig bil, och sedan beror det på vilken kross man använt, om hörnen på stenen är vass eller rund.

Sant, i detta fallet på Sveaskog är de riktigt vasst krossat.

alias  
Tralsmo skrev:
alias skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nu har ja ju eget krossat naturgrus på alla mina vägar å de funkar bra men 0-30 bergkross är absolut å föredra ur de skogliga perspektivet. Nackdelen med det (säger min gruskompis) att de är mycket mineraler i det som gör att de växer gräs bra i det.

I detta fallet är ju min kompis ingen skogsman men däremot veteranfantast å tillika Opelnörd så där får man inget gehör alls för vad som egentligen är bäst.
Ett krux för bröderna är att naturgruset får dom nog bara tag i hos en grusnisse som dom är rågranne med och är allmänt illa omtyckt i grannskapet ochså av dom.

Ja avrådde från å göra på detta viset men helt sant är att 0-30 bergkross är ett chit å köra moped på så de undviker man.

Har man krossat naturgruset och inte bara harpat/sorterat fram önskade fraktioner så har det nog fått bättre egenskaper för vägändamål. 👍

MVH
Alias

Tralsmo  
alias skrev:
Tralsmo skrev:
alias skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Har man krossat naturgruset och inte bara harpat/sorterat fram önskade fraktioner så har det nog fått bättre egenskaper för vägändamål. 👍

MVH
Alias

Ja har faktiskt inte tänkt på om de är harpat naturgrus min kompis avser men är de det han menar så tror ja inte de går å få tag i å gör de det så misstänker ja att det är helt värdelöst.

Mitt egna grus krossade vi till 0-30 å där var ju en hel del apskallar som hyfsade till det bra.
Sen tror ja gruskompisen knackade ner dom stora stenarna till små med sin ec300.
De va grabben som va inblandad idet där för ca 12-13 år sen å ja har glömt.

aho  
Tralsmo skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Nej 0,30 är lite grovt, till vanlig bil, och sedan beror det på vilken kross man använt, om hörnen på stenen är vass eller rund.

Sant, i detta fallet på Sveaskog är de riktigt vasst krossat.

Om man tar ut en 0-30 efter bara en krossning och siktning då blir det ganska "vasst".
Mycket rundare om det tas ut efter en andra krossning & siktning, men då är materialet också snäppet dyrare.

Hur bra bergkross är i förhållande till naturgrus beror på vilket bergart man krossar, är det en för mjuk bergart så smulas det sänder fort på en väg. I naturgruset har naturen redan slipat bort de mjukare bergarterna.

jannee  
#881060Det är tydligen lätt att få punktering på en p-bil när man kör på nylagd 030 bergskross, men efter att någon virkesbil kört över är problemet borta.

Tralsmo  
#881093Ja har haft en del däck som varit rena skräpet å köra på sånt där med.

Fick en förklaring på de där men har glömt.

Ja fick inte punktering men väven komm fram efter ett tag å de blev obalans å snedslitet å de påstods att de beror på de grova vassa gruset.

Nu kör ja ju föralldel mycket på sånt där.

Men de är absolut sant att gruset packar sig å blir hyfsat bra efter några lass timmer å massa.

Körde Sveaskogs vägar där innan idag å där har ju varit ordentligt trafik me timmerbilar ( å skogsmaskinerna är borta sen nån månad) de senaste så kanske de går å ts en tur me moppen om de nu bara blir sommar.

MEN först behövs de mer regn.

pontiacfarmer  
#881407Skogsvägen genom min gårdsplan å upp i skogen har södra klassat som ej farbar med
bil o släp .... det konstiga i svansången att sen det datumet så har åtminstone 15 bil o släp kört upp i tomme å ner med 70+ tons lass
man undrar . HUR ÄR DET MÖJLIGT ;)
hmmm

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881413Viste inte att virkesbolagen klassade vägarna?🤔 Trodde det var biometria!

jannee  
#881430De som klassar vägar på Biometria är helt vanligt folk, ja som du och jag, och alla gör vi lite fel då och då.
Är helt oväsentligt vilken klass vägen har, är den körbar med bil o släp så är den och då kör man.
Biometria har vissa kriterier när det gäller klassningen, är inte alls säkert att personen följer dessa kriterier, kan vara petnoga men även generös.
Räcker i princip med att 1 (EN) gren hänger ut för en nedklassning.
Vid färd över en gårdsplan kan det vara en hängränna eller takfot som inkräktar på vägens utrymme som gör att den klassas ned.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).