Traktorer och processorer

stegmatare vs skördare....

36 inlägg 25330 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87777 Observera att detta är för att hugga ved inget annat!


Har funderingar att till nästa sesong skaffa nått att hugga ved med, i år har snön satt stopp för manuellhuggning, å skördaren vi har har gått för fullt så det har inte varit läge att ta hem den för vedhuggning, å tyvärr så äre lika för alla, inga av dom som hugger manuellt ´har kommit ut för att hugga, å det i sin tur har trissat upp priserna på långved, å för den delen är det skitsvårt att få tag på ved rent allmänt...
Å nu står ja i funderingar om vad som är lämpligast att dra på sej för skrot... ja har tänkt lägga 150000, ska köra i första hand klen förstagallring, med björk som ligger på ca 10-15 cm i diam första stocken...

å valet står mellan att köpa en skördare, men va får man för dom pengarna? en massa skruvning kan ja tänka å dessutom dyra res delar, så ja drar mej lite för det...

andra grejjen är steg juckare till minigrävaren, har tittat på tapio 160... äre nån som kollat närmare på ett sådant i verkligheten? http://www.kranmanforest.com/ Nackdelen är att ja då måste byta till stålband, vilket ja iof har tänkt göra ändå...

tanken är att hugga ca 200-300 travat per år... å vi har FIN terräng om inte annat så krafsar man till det me grävaren när man går fram....




Som jag ser det så finns det för å nackdelar med båda alternativen...


Skördare:


Mkt som kan strula, dyra delar, förmodligen stor me tanke på prisklass, men mer komfortabel än grävaren, dyr i diesel. osv...


Grävaren....
Den har jag redan, enkel, billig i drift går nästan på luft, smidig å lätt å flytta, spar en försäkring, inte lika effektiv,

att det finns åsikter om detta det vet jag, å jag är inte säker på nått egentligen, mer än att ja inte vill lägga ut mer stålar än va ja angivit;)... men ja vill gärna höra hur ni skulle gjort eller hur ni funderar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

Robertberg  
#87783 Känns som en stegmatare är det bäta alternativet för dig! som redan har en grävare, att köpa en gammal slutkörd skördare som krånglar mest hela tiden känns som ett direkt dåligt alternativ :)

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

josip  
#87795 Jag håller också med om att en stegmatare kunde vara bästa alternativet. Vill man inte lägga ner så mycket pengar så är väl en begagnad sådan ett helt gångbart alternativ även om man förstås får vara beredd på att skruva litet. Tapio 160 är väl ganska klen om man stöter på litet grövre björkar, så jag skulle nog satsa på en litet större på samma gång. Skall man bara ha den till ved så är ju Pentinpajas Naarva ett alternativ att kolla närmare på. (finns ju en hel del info om dessa i detta forum från våra Norska vänner)

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87802
josip skrev:Jag håller också med om att en stegmatare kunde vara bästa alternativet. Vill man inte lägga ner så mycket pengar så är väl en begagnad sådan ett helt gångbart alternativ även om man förstås får vara beredd på att skruva litet. Tapio 160 är väl ganska klen om man stöter på litet grövre björkar, så jag skulle nog satsa på en litet större på samma gång. Skall man bara ha den till ved så är ju Pentinpajas Naarva ett alternativ att kolla närmare på. (finns ju en hel del info om dessa i detta forum från våra Norska vänner)



Jo du rätt ang naarva... men man måste begripa Norska för det;)... skämt å sido... anl till att ja valde att ta upp tapio är att grävaren klarar av den me flde å så, sen finns det givetvis andra märken... det var principen ja va ute efter i första hand... sen va priset på en tapio ganska överkomligt... Motorsågen kan man ju ha på maskinen ifall att;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: stegmatare vs skördare....

stegmaster  
#87841 Nå kommer vel inte min rekomandering som någon överraskning på någon. Men självklart ska du ha en stegmatere.
Dessutan går du för en Naarva stegmaster, så slipper du någon dator som kan strula(jag har haft ett tapio 250, så jag vet). Skjönt att slippa kedja på Naarva, dessutan er den billigare och tar större träd en Tapio 160.
Stärk som F,,, vid kvistning. Nästan inget underhåll. Enklare tillkopling utan dator(uttgår från at tapio 160 har dator lik 280 aggregatet??) och endast ett dubbletvirkande hydraulikkuttak til aggregatet(+ et til rotator).
Vid denna typ av skörding(ved), så behövs ju inget diameter mätning eller längmätning(längdmätning kan ju görs med at kolla antal steg, som ju er 1m, om man önskar så).
Har haft stegmaster`n sedan 2005, och billigare aggregat i totalsumma tror jag knappast finns???
Någon kubikvärdsmästare blir du inte, men det blir du inte med någon stegmatertyp.
Nå, men det er ju jag, så får vi se va någon annan tycker som kanskje har testat et nyare Tapio en det jag hadde säger. :wink:
Lägger vid en bild på Tapio aggregatet. Titta på datoren som finns i traktorens hytt.
P1010014.JPG

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87853
stegmaster skrev:Nå kommer vel inte min rekomandering som någon överraskning på någon. Men självklart ska du ha en stegmatere.
Dessutan går du för en Naarva stegmaster, så slipper du någon dator som kan strula(jag har haft ett tapio 250, så jag vet). Skjönt att slippa kedja på Naarva, dessutan er den billigare och tar större träd en Tapio 160.
Stärk som F,,, vid kvistning. Nästan inget underhåll. Enklare tillkopling utan dator(uttgår från at tapio 160 har dator lik 280 aggregatet??) och endast ett dubbletvirkande hydraulikkuttak til aggregatet(+ et til rotator).
Vid denna typ av skörding(ved), så behövs ju inget diameter mätning eller längmätning(längdmätning kan ju görs med at kolla antal steg, som ju er 1m, om man önskar så).
Har haft stegmaster`n sedan 2005, och billigare aggregat i totalsumma tror jag knappast finns???
Någon kubikvärdsmästare blir du inte, men det blir du inte med någon stegmatertyp.
Nå, men det er ju jag, så får vi se va någon annan tycker som kanskje har testat et nyare Tapio en det jag hadde säger. :wink:
Lägger vid en bild på Tapio aggregatet. Titta på datoren som finns i traktorens hytt.
P1010014.JPG



Jag håller med om att det skulle vara skönt med klipp ist för såg, men såg att man kan få tapion med båda;)... sen verkar det inte som om det är nån dator på tapio 160, men jag ska ta reda på det jag vill inte ha nån dator, jag har ju dubbel optisk mätning redan nu (ögonen;)).... vet du vad du har för flöde/tryck på din grävare? jag har nämligen ingen instuktionsbok till min (tysk import) men det borde va lätt att ta reda på..... å sen hur mkt väger ditt aggregat?

   TS
Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

josip  
#87891 Kom att tänka på en fördel med dator, oberoende av om man har med mätning eller ej; "automatisk" matning, dvs man behöver inte sitta och trycka på flera knappar fram och åter för att mata fram virke till önskad längd. Vet inte hur detta funkar på Narva, kanske stegmaster kan berätta? Kanske denna funktion är löst på något sätt utan dator?

På min Arbro funkar det så att man håller ner en knapp på spakpaletten, "matning fram" tills man fått önskad längd. Ungefär som på en vanlig skördare. sen trycker man bara såg-knappen och börjar om. Normalt tänker man inte på hur jobbigt det skulle vara utan denna funktion, men det märker man ju när man stöter på riktigt besvärliga björkar och aspar med stora grenar (och krokiga..). Då hamnar man oftast att trixa med manuell matning och öppna / stänga grip / kvistknivar manuellt.

Arbro kräver minst ca 60l / minut och väger ca 300kg om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: stegmatare vs skördare....

stegmaster  
#87900
nutte skrev:Jag håller med om att det skulle vara skönt med klipp ist för såg, men såg att man kan få tapion med båda;)... sen verkar det inte som om det är nån dator på tapio 160, men jag ska ta reda på det jag vill inte ha nån dator, jag har ju dubbel optisk mätning redan nu (ögonen;)).... vet du vad du har för flöde/tryck på din grävare? jag har nämligen ingen instuktionsbok till min (tysk import) men det borde va lätt att ta reda på..... å sen hur mkt väger ditt aggregat?


Nå, tror inte det er stora biten du kan klippa med den ekstraklippen du får på Tapio(skulle gissa maks 10cm eller så). Trycket på min grävare er 220bar(både i instr, boken och mätat), men flöde er jag lite mer ösaker på. Men den går hyfsad redan på tomgång så skulle gissa på ca 60l/min. Stegmaster`n 2000-25 väger 290kg. Tapio 160 har ju nästan bara halva kvistkraften i forhold til stegmaster`n ochså, och slaget er endast 50 cm (100cm på stegmaster`n)
Josip: Jo det er som säger, man får kjöre steget "manuelt" på stegmaster`n , men i en grävare er inte det nåt problem.(det blir som at öppna/lukka skopan med höyre joystick ca 10-12 gånger pr. träd). Hadde denna "automatik" funksjon på mitt gamla tapio 250, men det funkade dårlig, så det blev til att man kjörte stegen manuelt slutligen (Det blev mycket glapp med automatik på tapio, men funkade när man kjörte manulet).
Annars funkar dom stort sett lika (tapio/stegmaster).
Om man tittar på denna bild värkar Tapio 160 styrs med kretskort/dator, eller??
Bild

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87902 Arbro känns som ett seriöst aggregat, å fördelen är att det finns nått beggat fr rätt pengar, men då är det det där med om pumparna räcker till... i en gammal annons från -97 (samma år som min räser) så står det 3 pumpar för arbetsrörelser, flöde 129l å 220 bar, men det säger ju tyvär inte hur mkt man kan ta ut där fram? eller hur kollar man det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stegmatare vs skördare....

totte  
#87911 Om du vet hur många cl en pump är på och hur många varv den går så är det enkelt att räkna ut flöde, varv/minut gånger cl dividerat med 1000 så har du l/min, får antagligen dra av lite för att få rätt värde vid högsta tryck, beror på pumptypen. Så kolla om det står nåt på pumpen.

Annars om du kör in nånstans där dom har grejorna så kan dom säkert mäta upp flödet, mot en oskälig ersättning förstås.

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87917
totte skrev:Om du vet hur många cl en pump är på och hur många varv den går så är det enkelt att räkna ut flöde, varv/minut gånger cl dividerat med 1000 så har du l/min, får antagligen dra av lite för att få rätt värde vid högsta tryck, beror på pumptypen. Så kolla om det står nåt på pumpen.

Annars om du kör in nånstans där dom har grejorna så kan dom säkert mäta upp flödet, mot en oskälig ersättning förstås.



Jag försöker få tag på en instuktionsbok, allt borde stå där, annars borde komatsu veta;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: stegmatare vs skördare....

stegmaster  
#87923
nutte skrev:
totte skrev:Om du vet hur många cl en pump är på och hur många varv den går så är det enkelt att räkna ut flöde, varv/minut gånger cl dividerat med 1000 så har du l/min, får antagligen dra av lite för att få rätt värde vid högsta tryck, beror på pumptypen. Så kolla om det står nåt på pumpen.

Annars om du kör in nånstans där dom har grejorna så kan dom säkert mäta upp flödet, mot en oskälig ersättning förstås.



Jag försöker få tag på en instuktionsbok, allt borde stå där, annars borde komatsu veta;)

Såg på nättet at en nyare modell hadde 250bar på arbetshydraulikk och 50l/min på Aux. hydraulik.

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87926 du borde kunna beställa en instruktionsbok från komatsu, vi beställde en från swecon (maskinen importerad från tyskland) kollade upp flöde o tryck på den och de va 2 pumpar där den ena med variabelt flöde 99l/min hydraultrycket är 260 bar, så de borde gått rätt bra o driva en stegmatare med den tror jag :smile:

Användarvisningsbild

Re: stegmatare vs skördare....

stegmaster  
#87940
Valtra skrev:du borde kunna beställa en instruktionsbok från komatsu, vi beställde en från swecon (maskinen importerad från tyskland) kollade upp flöde o tryck på den och de va 2 pumpar där den ena med variabelt flöde 99l/min hydraultrycket är 260 bar, så de borde gått rätt bra o driva en stegmatare med den tror jag :smile:

Taler du nu om en pc45???? :surp:
99l/min måste vara för båda pumper om du taler om en pc 45, och altså ca halften til slänthydraulikken.
Ca50l/min til ekstrahydraulikk brukar vara normalt flöde för en 4,5t.

Avatar Fallback

Re: stegmatare vs skördare....

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87990
stegmaster skrev:
Valtra skrev:du borde kunna beställa en instruktionsbok från komatsu, vi beställde en från swecon (maskinen importerad från tyskland) kollade upp flöde o tryck på den och de va 2 pumpar där den ena med variabelt flöde 99l/min hydraultrycket är 260 bar, så de borde gått rätt bra o driva en stegmatare med den tror jag :smile:

Taler du nu om en pc45???? :surp:
99l/min måste vara för båda pumper om du taler om en pc 45, och altså ca halften til slänthydraulikken.
Ca50l/min til ekstrahydraulikk brukar vara normalt flöde för en 4,5t.


nä om en volvo ec45.. den första är på 99 l/min och den andra är på 17,5 l/min för hjälploppet står de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).