Avverkning (slutavverkning)
Nybörjare.. sälja rotpost eller till Södra?
tis 22 apr 2025, 19:15#878887Men du måste rimligen ha fått betalt efter inmätning eller möjligen efter skördarmätning. Lasermätning är bra som diskussionsunderlag men inte mer än så.

tis 22 apr 2025, 19:29#878892Nu frågar du om ett LRK och detta är ju rotpost. Tycker jag förklarat det tillräckligt så jag förstår inte hur du menar. Måste citera en journalist som besökte Sveriges lönsammaste sågverk som intervjuar den kvinnliga VD-n Första frågar var ;hur många kubik sår ni per år. Vet ej svarade hon vi räknar pengarna som kommer in.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 22 apr 2025, 20:45#878907Till Södra säljer man massaveden, kubb och timmer säljer man till ett "lokalt" sågverk - låt några olika buda, samma gör du med groten - kan skilja upp 50 kr/m3s.
"Troligtvis" kan du dock få bäst betalt om du stämplar en rotpost för att senare lägga ut den.
Just nu är det stor efterfrågan på timmer, t. o. m. sågverk som inte brukar buda på rotposter kan vara intresserade.
Södra har visserligen en efterlikvid som under några år legat på i snitt 10 % - är något du också MÅSTE ta hänsyn till.
Du ska sedan INTE lita på vad skogsgrannen säger, ingen skogsägare erkänner att han sålt skog för billigt eller till fel köpare.
"Troligtvis" kan du dock få bäst betalt om du stämplar en rotpost för att senare lägga ut den.
Just nu är det stor efterfrågan på timmer, t. o. m. sågverk som inte brukar buda på rotposter kan vara intresserade.
Södra har visserligen en efterlikvid som under några år legat på i snitt 10 % - är något du också MÅSTE ta hänsyn till.
Du ska sedan INTE lita på vad skogsgrannen säger, ingen skogsägare erkänner att han sålt skog för billigt eller till fel köpare.
ons 23 apr 2025, 06:37#878911
Fick du betalt i fub så tolkar jag det som virket mätts vid industri eller skördare och då är det ingen rotpost du sålt.
halvproffs skrev:Men frågan var om köparen accepterade lasermätningen och det vet inte jag om dom gjorde eller gjorde egna mätningar.
Iaf fick jag drygt 1000kr fubben plus moms. Inga extra kostnader naturligtvis för mig.
Fick du betalt i fub så tolkar jag det som virket mätts vid industri eller skördare och då är det ingen rotpost du sålt.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 23 apr 2025, 06:45#878913
Jag tror det blev lite förvirrat när du skrev vad du fått betalt per fub. Men om jag fattat rätt så snitslade du in ett område, uppskattade volymen och begärde ett totalpris för området? En rotpost alltså även om ingen utomstående varit där och stämplat skogen som man vanligtvis gör. Sen har du räknat baklänges efteråt vilket pris per fub det motsvarade?
halvproffs skrev:Nu frågar du om ett LRK och detta är ju rotpost. Tycker jag förklarat det tillräckligt så jag förstår inte hur du menar. Måste citera en journalist som besökte Sveriges lönsammaste sågverk som intervjuar den kvinnliga VD-n Första frågar var ;hur många kubik sår ni per år. Vet ej svarade hon vi räknar pengarna som kommer in.
Jag tror det blev lite förvirrat när du skrev vad du fått betalt per fub. Men om jag fattat rätt så snitslade du in ett område, uppskattade volymen och begärde ett totalpris för området? En rotpost alltså även om ingen utomstående varit där och stämplat skogen som man vanligtvis gör. Sen har du räknat baklänges efteråt vilket pris per fub det motsvarade?
ons 23 apr 2025, 06:50#878915
Ja exakt.
Axl skrev:halvproffs skrev:Nu frågar du om ett LRK och detta är ju rotpost. Tycker jag förklarat det tillräckligt så jag förstår inte hur du menar. Måste citera en journalist som besökte Sveriges lönsammaste sågverk som intervjuar den kvinnliga VD-n Första frågar var ;hur många kubik sår ni per år. Vet ej svarade hon vi räknar pengarna som kommer in.
Ja exakt.
ons 23 apr 2025, 06:53#878916Rotköp heter det här men dom flesta kallar det rotpost.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).