Avverkning (slutavverkning)

Nybörjare.. sälja rotpost eller till Södra?

22 inlägg 7438 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Nybörjare.. sälja rotpost eller till Södra?

skogkesla  
#878586Vad säger expertisen om den långsiktigt bästa vägen är?

Ska sluta verka ganska mycket och hade tänkt sälja det som rotpost.
Men har blivit lite uppvaktad av södra medlemmar som uppmanar mig att på sikt kommer jag att tjäna på att gå med i Södra och sälja viket ditt.

Hur ska man tänka om det viktigaste är att kunna få så mycket som möjligt för skogen både på kort och lång sikt?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare.. sälja rotpost eller till Södra?

Bjänndal  
#878609Svår fråga! Vet inte om jag kan komma med ett enkelt svar. Men olika förutsättningar kan leda till olika beslut.
Oftast tjänar man mer pengar på att vara otrogen, men då krävs det att man är mer intresserad, engagerad och kunnig. Sedan beror det ju på om man har behov av andra kringtjänster, vilket är lättare om man är medlem.
Den egna situationen spelar in. Under dåliga tider finns det fördelar med medlemsskap. Men om man inte är beroende av kontinuerlig intäkt kan man helt enkelt låta bli att sälja om efterfrågan viker. Finns ju inget som tyder på det för tillfället, men det har ju hänt tidigare och framtiden vet men inget om.
Helst vill man ha kontakt med kompetent, kunnig och tillgänglig personal. Där kan det vara skillnad mellan olika aktörer och områden.
Att bjuda ut en avverkningspost och analysera buden är ganska kul. Men ibland är buden olika konstruerade och svåra att jämföra. Kan ju vara dimridåer som avsiktligt ska förvirra. Ofta ligger buden ändå ganska lika, men det kan hända att några sticker ut. Där är ju en ren rotpost minst komplicerad. I mina trakter är det vanligast med rotnetto per leveransgill kubik.

Användarvisningsbild

Knagge  
#878610Rotpost om den är rätt stämplad och mätt och konkurrens bland köparna ger högst pris.
Annars är det bara och ringa Vida,Derome,Ata,Södra,Sydved och lokala sågverk och ta in anbud.
Enligt min erfarenhet om du säljer Avverkningsuppdrag skall du sälja till sågverk för dom apterar mer timmer och kubb.
Södras massavedsvältor är jämnstora med timmervältorna. Sågverkens massavedsvältor är alltid i minoritet.

alias  
#878626Tråkigt att Skogsstyrelsen inte längre för statistik över rotpostpriserna.

Grandominerade poster i de södra delarna av landet verkar ha varit högintressanta på rotpostmarknaden under det senaste året.
Tycker dock inte att man har hört något om priser på talldominerade rotposter i södra Sverige, så det kanske inte stämplas mycket tallskog alls här?

Det vore intressant att få veta om tullkaoset har skapat osäkerheter som kylt av även rotpostmarknaden?

En stärkt krona och allmän tveksamhet om den globala tillväxten i närtid är väl inte till sågverkens fördel i dagsläget.

MVH
Alias

Bosse1  
#878628Sökte rotpost och hittade det här 🌲
https://beta.forestteam.se/Start/

Användarvisningsbild

skogsBG  
#878629Jag är inte expert men skogsägare och medlem i Södra sedan 30 år.
Det går säkert att få ett högt rotpostpris just nu. En fördel med skogsägarförening är att det ofta går att få hjälp att bli av med t.ex storm eller bb-virke. Inte säkert att köpsågverken är lika intresserade då.
Det går ju också att sälja med skördarmätning/stampris. Då kan ju köparen aptera hur den vill, du får ju samma betalt.
Att ha en skoglig rådgivare från skogsägarföreningen som bollplank i sitt långsiktiga förvaltande av skogsfastigheten kan vara nog så värdefullt.

Användarvisningsbild

Elis76  
Bosse1 skrev:Sökte rotpost och hittade det här 🌲
https://beta.forestteam.se/Start/

Sedan gamla SVS (Skogsvårdsstyrelsen) tvingades sluta med stämpling finns ingen statistik.
Hushållningssällskspet utför stämplingar. Där bör man vara medlem om man är skogsägare/jordbrukare.

https://hushallningssallskapet.se/tjanster/skog/

källefall8  
#878633Vad är det som säger att man inte både kan vara medlem i södra och utnyttja dess fördelar och samtidigt sälja en slutavverkning som rotpost när det betalar bäst!?🤷‍♂️

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878804Stämpla en rotpost. Vi har sålt till både Södra och rotpost senaste året och det är fördel för rotposten. Men bara för att man säljer en rotpost så hindrar det inte att man går med i Södra också. Massa, flis och energived har de haft ett bra prisläge på de senaste åren och det finns inget som säger att en skogsägare ska vara trogen sina köpare.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#878847Senaste gången jag gjorde rotpost var i hösten.
Med hjälp av en kompis som gick med mobilen lade in beståndet med den och jag bandade både körväg och beståndet.
Skrev ut det med datorn och skickade iväg det för avverkningstillstånd vilket gick igenom.
Skickade ut förfrågan till inköpare och fick bra betalt tycker jag efter många magra år.
Skogsstyrelsens lasermätning stämde på pricken när jah kollade med skördardatorn och inmätning.
Imponerande!
Väldigt enkelt morför man gjorde för med klavning.

halvproffs skrev:Senaste gången jag gjorde rotpost var i hösten.
Med hjälp av en kompis som gick med mobilen lade in beståndet med den och jag bandade både körväg och beståndet.
Skrev ut det med datorn och skickade iväg det för avverkningstillstånd vilket gick igenom.
Skickade ut förfrågan till inköpare och fick bra betalt tycker jag efter många magra år.
Skogsstyrelsens lasermätning stämde på pricken när jah kollade med skördardatorn och inmätning.
Imponerande!
Väldigt enkelt morför man gjorde för med klavning.

Accepterade köparna lasermätningen som betalningsgrundande underlag?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#878857Vet ej, frågade aldrig. Dom kunde ju åka dit själv o kolla.

#878859Jo men du vet väl om du fick fast betalt vid kontraktsskrivning på i förhand uppgjord volym?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#878876Men frågan var om köparen accepterade lasermätningen och det vet inte jag om dom gjorde eller gjorde egna mätningar.
Iaf fick jag drygt 1000kr fubben plus moms. Inga extra kostnader naturligtvis för mig.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#878877Jag och kompisen hade själv klavat alla träd och räknat ut volymen som blev aningen större än lasermätningen och inmätningen. Behöver inte krångla till det mer än så.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).