Traktorer och processorer

Hur köpa beg traktor? Maskinaffär eller auktion?

43 inlägg 8198 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur köpa beg traktor? Maskinaffär eller auktion?

Badger  
#877507Det verkar som att Klaravik tagit död på alla affärer direkt mellan privatpersoner. Eller?

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#877510det men inte vill sälja till grannen säljer man på klaravik

jannee  
#877594Du kan ringa begravningsentreprenörerna för att höra om någon äldre skogsägare fallit ifrån för att senare av dödsbot köpa en traktor.
Något liknande gjorde jag när jag fick reda på min 705.
Påträffade barnen till en för några år tidigare avliden jämngammal person till mig.
Hörde mig då för om hans Valmet var till salu och ja, fick buda ett pris på objekt och då i befintligt skick - utan någon som helst garanti.
Tydligen åldras en traktor och huggarvagn även när de inte nyttjas - och lite mer än vad jag kunde ana.

Användarvisningsbild

Badger  
#877602Kreativt Janne, men lite för morbid verksamhet för min smak.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#877603Jag kan skriva lite kort om min utveckling som köpare av begagnade traktorer genom åren för eget bruk, första köpet genom en till salu annons av en Grålle bensin traktor, hade med mig en kompressions test pryl första objektet gick endast på 3 cylindrar och saknade helt kompression på en av cylindrarna. Avstod från det köpet. Andra objektet också liten radannons i lokalblaskan, den gick på alla 4 med ok comp. Saknade dock papper, men köpte ändå min första egna traktor.
Andra gången runt 1997 liten radannons säljes i ATL BM 400 i trakten kring Silverdalen Hultsfred kommun. (Jag har alltid haft bestämda åsikter vilken typ av traktor jag önskar köpa och vid detta tillfälle fick jag ej tag på någon lokalt. Så ca 56 mil bort for jag från Söderhamns kommun för att kolla på denna) Jag sade att jag ville prova alla funktioner mycket noga och ta god tid på mig) säljaren hade lite egen verksamhet med grustag hyreslägenheter och maskin försäljning i mindre skala. Jag fick övernatta i en liten möblerad lägenhet han hade. Jag bestämde mig för köp efter den noggranna genomgången och affären gjordes upp till det begärda priset nu som förra gången. Det är pengarna eller livet svarade han, och jag betalade en skaplig handpenning resterande vid leverans. Han hade kompis som körde på Norrland med långtradare och leveranstransporten var överkomlig i pris och proffesionell. Men efter att sovit ut efter affären så besökte jag Storebro där jag gått en treårig träteknisk linje tidigare och stannade till vid den lokala macken som nu också hade ett kafe'. Jag kände ju igen kvinnan som var innehavare men nu till åren kommen. Berättade om traktor affären jag gjort, så frågade hon om säljaren nämnt om lastmaskinen han sålt och vars kraftöverföring hade rasat. Han ville inte ersätta köparen av den begagnade maskinen varvid denna lejde utpressare från den undre värden, som knackade sönder knäskålen på ena benet så därav uttrycket "det är pengarna eller livet" så han betalade summan samt med ett krossat knä.
Nåväl något sådan upplevelse ville inte säljaren riskera att uppleva någon fler gång utan han satte sin vuxna son på att byta alla oljor före leverans.
Min tredje traktor blev en Zetor hade jag bestämt, och det var då uppe i Norrbotten där jag nu bor, jag ringde till han som tidigare hade sålt nya Zetortraktorer och även servade dem om han visste om någon som avsåg att sälja sin, och han visste en som var väl skött och servad och jag fick telnr till honom och 2 veckor senare besökte jag honom gjorde upp köpet på kvällen efter att varit lika grundligt vid genomgången, köpte utan prut det han begärde och fick förutom traktorn med 1330 timmar gångtid ännu en vän för livet!

Användarvisningsbild

Badger  
#877605Det där var en riktig historia. För egen del antar jag att det får bli någon form av Valmet för det är enda märke som jag känner till som har stolar som man kan vända och sitta bakåt och styra en skogsvagn på(rätta mig om jag har fel).

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#877612Jo Valmet Valtra har ju modeller som är väl anpassade för vändbar stol, men när jag var på stora Nolia mässan i trakten kring Umeå året innan jag köpte Zetorn tror jag, så kollade jag på nypriser och storlekar på traktorer, och insåg att jag även vid begagnat köp då skulle hamna i en prisklass som då inte passade mig för att få till något med vändbar stol. Dessutom så har jag som båtbyggare och mest sysslat med reparationer och viss ombyggnad helt saknat arbete med ergonomiska förutsättningar, krypa, ligga trängas i de mest otympliga ställningar och trånga utrymmen, så vadå skulle jag nu helt plötsligt sitta som en kung på tronen och få betala allt själv för det?
Men det fanns en italiensk traktor på denna Umeå Skogsnolia mässa som var helt fantastiskt fin hytt på trots att traktorn ej var nå stor så kom jag runt med mina stora fötter och kängor, det var en Lamborghini, kommer ej ihåg modellen, men har senare hört att den har många funktioner som styrs elektriskt som kan krångla, samt att kallstartsegenskaperna var diskutabla?
Jag sitter nu bakåtvänd på knäna på min fasta stol i Zetorn när jag lastar med huggarvagnen.
Och har även en gammal MB trac som jag hade för avsikt att skaffa den mindre modellen av Hypro processor till. Men dessa tankar har nu skrinlagts då orken på grund av sviktande hälsa fått mig på andra tankar och kommer att genomföra generationsskifte av skogen min snarast!

Användarvisningsbild

Badger  
#877629Tråkigt att höra men hälsan och åren tar oss alla till slut. Själv är jag inte riktigt så gammal, men allt kan hända. Även en beg Valtra i skapligt skick är mer än avkastningen på skogen, men å andra sida är andrahandsvärdet rätt stabilt så räknar med att kunna få tillbaka en del.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#877631under förutsättning att du får tag på ett bra exemplar och kan finansiera det så är det nog ingen dålig affär. Att min hälsa är skraltig gör inte så mycket bara man behåller ett gott humör, och har intressen som kan kompensera där man brister! Så jag mår faktiskt bra ändå.

Användarvisningsbild

Gustav51  
Badger skrev:Om man ska skaffa sig en liten begagnad traktor till skogen, handlar ni av maskinaffärer eller på auktion? Som jag kan se det är priserna ungefär dubbelt så höga hos maskinhandlare, men det kanske det är värt jämfört med auktionssidorna? Villkoren på Blinto och Klaravik säger att ska man betala objektet först innan man får adress till var man ska hämta traktorn och sen får ska man inspektera det när man ska hämta. Det står inte in klartext hur det går till om man vid inspektion konstaterar att något är fel och inte stämmer om hur man ska anmäla det och bryta köpet. Någon som har erfarenheter av hur det fungerar?

För ett år sedan så sökte jag efter en begagnad maskin. Sökte och budade på flera auktionssidor då ledande bud låg på rimlig nivå ett par dar före slutdatum, men det visade sig vid flera tillfällen att buden rusade i höjden den sista timmen oftast. Vid något tillfälle var jag med i slutrundan, men budet låg något under begärt pris så det blev inget, men en tid därefter fick jag mail där auktions sajten frågade om jag villig att gå högre, vilket jag nekade. Senare så blev det både att svara på annonser och själv annonsera, slutligen så blev det affär med en firma som skulle avyttra det jag sökte, men det var först efter några försök med ett par handlare som försökte med trix

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:För egen del antar jag att det får bli någon form av Valmet för det är enda märke som jag känner till som har stolar som man kan vända och sitta bakåt och styra en skogsvagn på(rätta mig om jag har fel).

Jag passar på att rätta dig direkt, New Holland har klassens rymligaste hytter årsmodell 1996-2012 60-115hk
Så kolla gärna in tex en New Holland TL90 som var Sveriges mest köpta traktor när den var ny.
Jag har nu uppföljaren New Holland T5030 och med snurrstol, bukplåt, ombyggda fotsteg och lite mer lyse så funkar den fint
i skogen, förmodligen blir det även en ombyggd bakruta och ev även ratt och pedaler för bakvänd körning 100% i framtiden.
Jag har inte riktigt haft behovet ännu men planen är att jobba mer i egen skog så allt som förenklar arbetet uppskattas.
Mer info finns här: https://konedata.net/traktorit/new-holland/

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877785Vad gäller maskinhandlarnas utgångspriser så får man ta dem med en nypa salt. Där är det mycket luft. Mest så att de kan betala din inbytestraktor dubbelt så mycket som den är värd. Meningen är att du ska bli till dig för att du kan göra en så bra affär. Köper du rent så är prutmånen stor.

Användarvisningsbild

Badger  
Slurfi skrev:Så kolla gärna in tex en New Holland TL90 som var Sveriges mest köpta traktor när den var ny.
/

Då ska jag se om det dyker upp någon begagnad att kolla på. Borde hända om de sålde bra.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#877811Tack, då ökar alternativen lite.

En sak som jag funderar på är om TL90 har olika hyttvarianter. Är det någon speciell variant som är för skogen? Hittade ett par, men det nämndes inget om vändbar stol till exempel.
Senast redigerad av Badger lör 12 apr 2025, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

TS

alias  
#877819Även Zetor har sålts med skogsombyggda hytter på vissa modellserier. Kan nog vara ett alternativ om man inte uppskattar allt för mycket el och finesser:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 22&q=Zetor

MVH
Alias

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).