ATV och UTV i skogen

Värt att köpa Kranman T1750, för 18 hektar?

39 inlägg 13562 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Värt att köpa Kranman T1750, för 18 hektar?

Bert1  
#877353Skulle väl även gå att hänga vagnen efter den traktorn om det vore så

Bengtssons

LesterCGarreth  
#877358Att låna för att köpa låter dumt, särskilt om du ser det som hobby.

Har själv motiverat en gammal traktor med en gammal kärra på samma areal, så jag är inte dömmande.

fura  
#877361Jag tycker leran sitter kvar mer i skopan jämfört med skophalvor man sätter på gripen.

hfab  
LesterCGarreth skrev:Att låna för att köpa låter dumt, särskilt om du ser det som hobby.

Vi har många skoteråkare som kan tänkas låna ett par hundra tusen till en ny skoter.
Och skoter åkning är väl oftast en hobby?
Som dessutom inte ger någon intäkt alls.

Jag hävdar inte att du har fel. Jag lyfter bara en annan syn

jannee  
#877363Dave, det är till syvende och sist DINA pengar det handlar om.
Du gör exakt som du själv behagar.
En hobby har rätt att kosta, är helt upp till dig själv om du tycker det är värt dessa pengar.
Om nu någon ifrågasätter ditt handlade eller tänkande gäller det bara att ha en god motivering till svar.
Lycka till med vad du än gör.

Själv både röker - snusar + jag nyttjar alkohol.
Min förklaring är och alltid varit att jag själv bestämmer över vad jag gör med mina beskattade pengar.
Om jag nu går mot en förtidig död är det ju bara bra för samhället - de slipper betala ut mer pension. 🤬

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877367Vill du ha den så köp, är det inte som du tänkt så är det ju bara att sälja den vilket du inte kommer göra.
Jag har också 18 hektar och har precis köpt ny skogsvagn, har traktor, niab traktorprocessor, två grävmaskiner, fyrhjuling 4 motorsågar och en massa andra grejer.
Jag tycker detta är kul och skulle aldrig släppa in nån annan i min skog.

Användarvisningsbild

eria  
#877485Jag köpte en begagnad 1900 med 30-60 kran för 5 år sedan och har kört fram en hel del gallring och även några buntar timmer och den har fungerat alldeles utmärkt till det. Jag skaffade även en dikesskopa och har rensat närmare en km diken. Skopan i sig är ganska tung och med fullt utstick åt sidan så blir ekipaget ganska ostabilt. Har förbättrats det med att satt plåtar på fötterna till stödbenen så ytan är fördubblad. Är det inte en massa rötter i vägen så går det även att gräva nya diken med skopan. Har också byggt ett flak till vagnen så jag kan köra grus med den.

Mikko  
#877498Nä köra ut timmer med längder upp mot 5m är inte roligt med den vagnen, då ska du nog ha en med flyttbar boggi.
Men till gallring är det en bra vagn bara du har intresset och orken att sköta din skog.
för 1år sedan hade jag en slutavverkning på 3ha där högg jag och körde ut all massa med min kranman 2000ex. En hel del av det hade nog gått bort i underröjning, 1 och 2 bitars träd lär ju vara förlust att låta skördaren hugga.
Året efter kom skördaren och sopade ner allt på 2 eller 3 dagar, jag hann inte dit och kolla. Så nån slutavverkning kommer jag aldrig att hålla på med.

Användarvisningsbild

paavo25  
#877644Nå, öö, 135 vs fyrhjuling, kanske? Kedjor och lite grövre vagn efter 135 med kraftutags hydraulik? Int nu nån 8 tons vagn men lite lättare?

https://solis.fi/product/metsakarry-ft3 ... EPEALw_wcB

Tyvärr på finska, men till denna som tilval pump till kraftutag och rulldrift, liksom åt de hållet.

Därtill, goglade lite till, kjell som indikator, fyrhjulingspaket i 2tons klassen lika i pris som 6-7tons traktorpaket. Nu just i 7tons paket med sakliga hjul och radio vinch på erbjudande.

Tittade nogrannare på finska linken. Kraftutags pumptilvaet tyckte jag såg dyr ut för en liten pump, 2slangar och en tank. De kan man nog nätfiska billigare, Men bredd valbart, rätt bra med tilval, som rulldrift som radiostyrt kan vara rätt fikst för en bakhjulsdriven i skogen?
Därtill, om ni var moms företagare, så är det ju momsfritt om ni tar den via Finland, tror dom är i estland hoplockade

https://www.nettikone.com/farma/t7-ja-c-51d/2220910
Även farma tillverkade i estland, minsta med hydraulisk bomstyrning och alla vagnar kan förses med robson,
En modell mindre finns, men utan bomstyrning,

Kollade ännu på tuben finns några olika som har 135 framför dylika jag länkat ovan i skogsbruk, om ni tvekar de ej går

Användarvisningsbild

Johla  
#880036Hej Dave, lite sent inlägg kanske, men tycker absolut att du skall köpa dig en 1750 kranman. Vad du har för storlek på fyrhjulingen spelar inte så stor roll om du köper 1750 vagnen med drivning på. Då det i stort är vagnen som driver ekipaget framåt eller bakåt. Kan ibland behöva ge lite gas på fyrhjulingen som medhjälp om det går riktigt tungt. Har själv köpt och kör med Yamaha 450 + 1750 vagn med drivning. Denna vagn går även att förlänga 60 cm. genom att lossa några bultar och dra isär vagnen. Om man vill köra längre stockar. Om det någonsin är klokt att investera i denna sorts vagn. Kanske inte jag skall uttrycka mig om, då jag själv inte ens äger någon mark. Utan bara åker runt och plockar det som ramlar hos 3 st. markägare. Och säljer det vidare till virkesuppköpare. Samt tar till egen ved. Än en gång rätt eller fel… men jädrar vad roligt det är. Är ju även lite gott att ha å göra på vinterhalvåret. Det är ju förhoppningsvis lite värde kvar om man nu skulle vilja sälja ekipaget någon dag. Ett sista råd är att du köper med drivning och ramstyrning.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#888237Gör huggningen och lej grannen

Mikko  
#888338Det finns en annan fördel med fyrhjuling och kranman vagn som i mitt fall då jag har ett hemskifte och ett skifte 12 mil bort. Det tar bara 2, 3 timmar att flytta atv och huggarvagn dit med bil. Flera gånger jag tagit fram fina vindfällen där uppe som annars fått ligga och förstöras.

Riga  
#892642Jag har svetsat en egna iläggsplåtar till gripen på min Avestavagn. Blir förvånad hur klena rötter och växter som behövs för att inte kranen ska orka när jag försöker köra jord eller rensa lite.
Så nu drömmer jag om en grävare.
Och angående frågan om det är lönt eller inte - att kunna göra något just när man själv vill och har tid/lust och det är rätt väder och körskador kan minimeras är mycket värt för mig i alla fall. Delar av min fastighet avverkades på 80 och 00 talet och en del partier ser mer eller mindre våldtagna ut. Körskador så jag inte kommer fram med min lilla maskin.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Riga skrev:Jag har svetsat en egna iläggsplåtar till gripen på min Avestavagn. Blir förvånad hur klena rötter och växter som behövs för att inte kranen ska orka när jag försöker köra jord eller rensa lite.
Så nu drömmer jag om en grävare.
Och angående frågan om det är lönt eller inte - att kunna göra något just när man själv vill och har tid/lust och det är rätt väder och körskador kan minimeras är mycket värt för mig i alla fall. Delar av min fastighet avverkades på 80 och 00 talet och en del partier ser mer eller mindre våldtagna ut. Körskador så jag inte kommer fram med min lilla maskin.

Mikko  
#892668Ja dom är otroligt starka dom här småkranarna, med rätt teknik så lastar man riktigt grova stockar. Det svåraste tycker jag är att lasta av från vagn till timmervältan.

Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).