#479965Idag lanserar Skogforsk ett nytt verktyg för att via webben räkna på och simulera gallringsåtgärder i din skog. Verktyget är en vidareutveckling av INGVAR, det något krångliga dataprogram Skogforsk tog fram 2007.
Man anger vart i landet skogen finns, ålder, ståndsortsindex och trädslagsblandning och får sedan förslag på åtgärder och även ett simulerat slutavverkningsbestånd.
#479994Testade på fm men fastnade pga jag fyllde i det datorn skulle räkna fram, misslyckades med att radera "Stam" där bara 2 uppg. av 3 skull fyllas i . Nu lyckades jag radera övre höjd (18m) så att datorn fick rätta mig och skriva 17,1 m.
Det här är ca. 1/2 ha, på gränsen till sumpskog som inte har gått att nå annat än med snöskoter vid minst 50 cm snö. I höstas fixade jag/Yanmar vinterväg dit, längst bort på långsmalt skifte.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).