Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 828

28 inlägg 9110 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors

Re: Valmet 828

AKKAMAAN  
#874204Mellanaxeldiffen var dessutom valbar extre utrustning som kunde vara bra om man förlängde vagnen 30 cm
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skogsbruk/Valmet_828.pdf
1741533213_skogsforum_828_vs_678_mellanaxeldifferential2.jpg

Skogsband från Olofsfors

Hymax  
AKKAMAAN skrev: 828 var en kopia av 678 MiniBrunett och den hade ständig allhjulsdrift utan mellanaxel differential och spärr

678 Mini hade urkopplingsbar vagnsdrift på de senare modellerna.

AKKAMAAN  
Hymax skrev:
AKKAMAAN skrev: 828 var en kopia av 678 MiniBrunett och den hade ständig allhjulsdrift utan mellanaxel differential och spärr

678 Mini hade urkopplingsbar vagnsdrift på de senare modellerna.

Japp, men det var valbar extra utrustning, mest för de som valde extrautrustningen "förlängbar ram"....
$matches[2]

ÖSAMini-Bruunett678Forwarderca87 broschyr.pdf

Användarvisningsbild

machonisti  
#874238Det finns ett ventilpaket under hytten fäst på hyttdelen under dörren om jag inte minns fel. Där har du styrningarna till spärrarna. Jag har problem med min också. Kablar som vittrar osv.

Att vagnen slirar beror på att den är lätt jämfört med hyttdelen.

Användarvisningsbild

jipe  
#874244Tack för svar. Ja jag hittade dom ventilerna under hytten. Åkte på och fixa kolven till hytt lyften då denna läckte ut olja när jag skulle lyfta hytten. Det bygger på att fixa listan. Skulle ju vara ute och skota ut ris och bränneshuggningen nu ju.. Har följt kablarna lite inne i hytten, det verkar ha bränt i kopplingslisten i elcentralen. Sitter några motstånd där som ska vara till spärrarna där det varit varmgång. Så blir till och byta ut lite där också.

Användarvisningsbild

Martin 828  
#876819Hej, min pappa har en 828a som han renoverar för att få iordning. Bromsarna är idag helt urkopplade verkar det som. Tror dem varit detta pga tidigare elfel. Vet ni hur dessa kan öppnats till obromsat läge? Finns det någon justerskruv eller liknande? Hydraulslangarna är även urkopplade och blindade till bromsarna i dagsläget.

Användarvisningsbild

jipe  
1743611016_dsc_0649.jpg
[quote="Martin 828"]Hej, min pappa har en 828a som han renoverar för att få iordning. Bromsarna är idag helt urkopplade verkar det som. Tror dem varit detta pga tidigare elfel. Vet ni hur dessa kan öppnats till obromsat läge? Finns det någon justerskruv eller liknande? Hydraulslangarna är även urkopplade och blindade till bromsarna i dagsläget.[/quote

Hej det här står i min instruktionsbok. Bromsarna är tydligen fjäderbelastade som frisläpps med hydraultryck, så när du bromsar släpper du trycket på fjäderpaketet. Ni får kanske kolla så dom inte är slitna så det går metall mot metall, kanske därför dom är bortkopplade? Mvh Jimmy

Användarvisningsbild

machonisti  
#877026Precis som jipe skriver. Bromsarna släpper vid tryck, närmare bestämt servotryck. Bromsarna bortkopplade? hur är de bortkopplade?

Användarvisningsbild

Martin 828  
#877029Hej, tack för era svar. Pappa har nu fått ordning på bromsarna. Han hittade justerskruvar på undersidan av bromsarna och nu fungerar bromsarna som dem ska. Förmodligen har förra ägaren ”justerat” bromsen så att den förblev i obromsat läge alltid.

Bifogar en bild på justerskruven innan justering gjordes.

Användarvisningsbild

Fredi  
#877046Kolla att axeln inte fylls med hydraulolja när ni kört en tid, kan vara därför slangarna var pluggade om bromsarna läcker? Är.inte något ovanligt fel att det blir läckage på dem.

Användarvisningsbild

machonisti  
#877088Misstänker att så är fallet för mig, står maskin i solen så fösvinner olja rätt snabbt.

Användarvisningsbild

Fredi  
#877091Brukar inte räcka så värst länge om de läcker i bromsarna förrän axeln är fylld och det sprutar ut i ventilationshatten på axeln. Klart de kan läcka bara lite först en tid så det inte fyller upp nivån i axeln

Användarvisningsbild

machonisti  
#877093Måste följa med!

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).