Inomgårdsmaskiner

Om effektavgifter, vedmaskiner och småsågverk

11 inlägg 4075 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Om effektavgifter, vedmaskiner och småsågverk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876393Vad är folkets erfarenheter av hur effektavgifterna slår? Jag fick månadens effekttopp när jag körde vedmaskinen i tre dagar. Det låg runt 8 kw så det var inte alltför avskräckande. Men det var soliga eftermiddagar när solcellerna också matade på som bäst.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Om effektavgifter, vedmaskiner och småsågverk

svampbob  
Skogsola skrev:Vad är folkets erfarenheter av hur effektavgifterna slår? Jag fick månadens effekttopp när jag körde vedmaskinen i tre dagar. Det låg runt 8 kw så det var inte alltför avskräckande. Men det var soliga eftermiddagar när solcellerna också matade på som bäst.

Nu kommer effektavgifterna att göra veden ännu dyrare och bågsåg och yxa konkurrenskraftigare.

Det var just förbi en kille och köpte ett släpvagns lass med klen björk för egen brasved. Jag föreslog yxa och såg som motion men han hade redan klyv och motorsåg hemma.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876490Vad jag förstått så gör det ingen skillnad om man ligger på tex 15 kw varenda dag eller tre gånger i månaden.

TS

axwell  
#876494Som jag förstått det är det upp till nätägaren att utforma villkoren helt olika.
Vissa samma hela dygnet, andra olika för mån-fre/lör-sön.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#876564Har Ellevio och dom mäter högsta timmens förbrukning vid tre tillfällen olika dagar i månaden. Som här har jag kört pelletspressen vid tre tillfällen 1-2 timmar i taget. Det var det som var tanken att kunna göra det. Men dom månaderna jag inte har någon vedproduktion så är elförbrukningen väldigt låg. Så i detta fallet får jag betala i runda slängar 500 kr i effektavgift för 3-4 timmars pelletspressande. Så det går ju inte att göra på det sättet längre. Det här var före införandet men visar skillnaden och hur det blir.

Så till skillnad mot vad systemet var tänkt för så måste man köra intensivt när man håller på. Det går inte att sprida ut produktionen till enstaka stunder då och då. Vill man stå mitt i nätterna så klarar man sig med halva kostnaden hos Ellevio.

Kör man däremot vedmaskinen intensivt dagligen som jag gör under våren 2-3 månader så blir det annat och det säger jag inte något om. 500 kubik i månaden blir cirka 1 kr kubiken utslaget. Men just det att man inte kan starta en elintensiv maskin vid enstaka tillfällen utan att det ska kosta många hundra kr är bra korkat.

Användarvisningsbild

Bax  
#876569Ja det känns inte bra. Risken är att vi slutar som i USA, där alla dylika maskiner drivs av en förbränningsmotor, då har vi misslyckats betänkligt.

Användarvisningsbild

svampbob  
Bax skrev:Ja det känns inte bra. Risken är att vi slutar som i USA, där alla dylika maskiner drivs av en förbränningsmotor, då har vi misslyckats betänkligt.

Ja det verkar gå åt det hållet och jag förstår de som väljer bensinmotor. Hakki pilke har nu bensinmotor som alternativ.
Jag har 35 A huvudsäkring och behöver det då och då. Det ska bli spännande att se hur det slår.

Användarvisningsbild

toker72  
#876794Har visserligen bara en enkel vedkap Lennartfors hydraulkombi och kan inte se på effekt avgiften när den gått spisen tvätt maskin torktumlare och bergvärmepumpen ger högre toppar än vedkapen har bara 16A huvudsäkring men ska byta till 20A nu när det inte kostar nått mera.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#876795kostar inte 20A mer än 16 numer? något ja missat isf..

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Camaro1969 skrev:kostar inte 20A mer än 16 numer? något ja missat isf..

Som en del bolag utformat sin taxa så är den fasta avgiften lika oavsett säkring och man betalar för topparna.
Jag hoppas starkt på effektavgiften, det kommer troligen sänka mina nätavgifter en del och jag får möjlighet att säkra upp utan höjda fasta kostnader.

Användarvisningsbild

toker72  
#876800Tror det var lika för säkring ända upp till 25A sen blir det dyrare 16A är på gränsen här så 20A bör räcka bra.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).