Skogsnyheter

Norra Skog ökar omsättning och vinst 2024

53 inlägg 18411 visningar 11 följer Svara, dela mm...  

Re: Norra Skog ökar omsättning och vinst 2024

wigge  
Torbjörn Johnsen skrev:
wigge skrev:933 miljoner är investerat i verksamheten sedan fusionen(2020-2024), merparten av dessa pengar vad som går att hitta har landat i Sävar och Kåge såg.
Intjäningskalkylen för detta skulle jag vilja se.
Är det rätt att satsa på datortomografin för att såga kvalitet, för att i nästa led inte få rätt betalt för det?

Mvh bekymrad medlem.

Sävar såg tror jag saknar hyvleri. Enligt Norras sajt finns hyvelkapaciteten i Kåge och Hissmofors. Alltså måste virke från Sävar flyttas en gång extra på lastbil för att hyvlas. Eller säljas ohyvlat. Norra hyvlar mindre än 20% av trävaruproduktionen som jag tolkar det från deras sajt (155 000 hyvlat av 800 000 m3sv).

mVår produktion uppgår årligen till närmare 800 000 kubikmeter sågade trävaror, 155 000 kubikmeter hyvlade trävaror,

https://www.norratimber.se/industrier/

Vet ej om dom har hyvleri eller ej, har aldrig varit på besök där. Det sägs iaf att det är en toppmodern anläggning i övrigt.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Sandström87 skrev:Hur tycker du omsättningen verkar då? Och har du läst verksamhetsbeskrivningen för sävar såg? Tycker eran journalistik börjar likna kvällspressen. Tycker du omsättningen verkar rimlig för ett sågverk? Lägg ner lite tanke innan ni postar så kanske ni kommer med relevanta saker från ni ägare av skogsforum

Nej den ser ju inte ut att motsvara verksamheten i sågverket, det har du rätt i. Det innebär ju då att hela sågverkens resultat redovisas i den föreningsägda koncernen och att det bara är lite "skvalp" i någon form av anläggningstillgång som fins i det här och de andra helägda aktiebolagen?

Om vi tittar på årets eller tidigare års bokslut så går det tyvärr inte att utläsa sågverkens omsättning och resultat enskilt utan allt är ihopbakat. Det finns en graf som visar vart pengarna kommer in (omsättnngen) och där anges att 1,916 miljarder kommer från "Industri" vilket väl kan antas vara sågverken.

Pengarna från Husum redovisas konstigt nog som en positiv post under rörelsens kostnader under rukbriken "Andel i intresseföretags resultat i föeningen" med 141,5 miljoner kr. Det rimligaste hade väl varit att redovisa denna intäkt under finansiella intäkter, i egenskap av utdelning till aktieägare?

Jag tycker fortfarande att det är en svaghet gentemot medlemmar och ägare att inte särredovisa sågverksindustrins ekonomi på samma sätt som t ex Södra och skogsbolagen gör. D v s både nettoomsättning och rörelseresultat:

TS

wigge  
Torbjörn Johnsen skrev:Det är 13 mil från Sävar till sågen/hyveln i Kåge. Eller 40 mil till Hissmofors... Varför inte prioritera en hyvellinje i Sävar? Eller är det kanske planerat?

Nu har jag fått förhoppningsvis lite klarhet i detta...
Det hyvlades i Sävar tidigare, iom fusionen mellan Norra Skogsägarna och Norrskog så flyttades hyvelutrysningen till anläggningarna i Jämtland som jag förstått det.

Användarvisningsbild

Elis76  
#873682Norra Timber hyvlar i Kåge och Hissmofors.
Hoppas det sätter punkt för gissningsleken.

Vill någon ha mera detaljerad produktionsinformation, står det var och en fritt att kontakta respektive platschef.

https://www.norratimber.se/industrier/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#873695OK, men då borde en modern hyvellinje i Sävar stå högt upp på önskelistan över investeringar? Framför allt granen bör ju stiga skapligt i värde genom hyvling? Då kan man hoppa över ett förädlingsled och sälja till bättre betalande kunder som utomhuspanel, regelvirke mm. Att frakta ohyvlat från en såg till en annan (40 mil till Hissmofors eller 13 mil till Kåge) borde ju istället äta på marginalerna.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
Torbjörn Johnsen skrev:OK, men då borde en modern hyvellinje i Sävar stå högt upp på önskelistan över investeringar? Framför allt granen bör ju stiga skapligt i värde genom hyvling? Då kan man hoppa över ett förädlingsled och sälja till bättre betalande kunder som utomhuspanel, regelvirke mm. Att frakta ohyvlat från en såg till en annan (40 mil till Hissmofors eller 13 mil till Kåge) borde ju istället äta på marginalerna.

Var finns källinformationen om att ohyvlat virke fraktas från en såg till en annan? 🤔

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:OK, men då borde en modern hyvellinje i Sävar stå högt upp på önskelistan över investeringar? Framför allt granen bör ju stiga skapligt i värde genom hyvling? Då kan man hoppa över ett förädlingsled och sälja till bättre betalande kunder som utomhuspanel, regelvirke mm. Att frakta ohyvlat från en såg till en annan (40 mil till Hissmofors eller 13 mil till Kåge) borde ju istället äta på marginalerna.

Var finns källinformationen om att ohyvlat virke fraktas från en såg till en annan? 🤔

Jag fick den informationen på plats vid ett besök i Sävar för några år sedan. Tyckte det var konstigt att jag inte såg någon hyvling och frågade. Har funnits på i princip alla sågverk jag besökt i södra Sverige. Tror då att de körde gran till Hissmofors.

Utan hyvling kan man inte sälja konstruktionsvirke av gran till varken byggvaruhandel eller export utan man får sälja till mellanhänder som ska ha med sin andel samt att virket belastas med ytterligare transportkostnader.

TS

Robert84  
#873723Om jag minns rätt så hade Sävar ganska gamla grejer och usla lokaler så produktionen av hyvlat flyttades till Kåge istället.

wigge  
#87375537 minuter in i filmen finns svaret.

https://www.youtube.com/live/rlLjARz5Ms ... Lhm3eZqEup

Användarvisningsbild

Elis76  
#873768Vilket år var den här årsstämman?

wigge  
Elis76 skrev:Vilket år var den här årsstämman?

2022, avser då följaktligen 2021 års verksamhet.

wigge  
Elis76 skrev:Vilket år var den här årsstämman?

@Elis76 vill du inte skicka PM längre?

Användarvisningsbild

Slund  
#876420Någon som hört om det motioneras eller iaf diskuteras de låga priserna och dåliga transparensen på årets SBO:er, missade tyvärr min..

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#876421Finns motionerna publicerade någonstans på Norras sajt?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
wigge skrev:3 130 000 fub var Norras virkesfångst
372 000 fub var Meraskogs virkesfångst
Vilket bildar totalen för 2024 på 3,5milj fub
Alltså över 10% av totalen kommer från Meraskog…

Hittar inga jämförbara siffror för 2023, någon?

Här kommer inmätta volymer

2024
Norra: 3,13 miljoner m3fub
Mera Skog: 0,37 miljoner m3fub

2023
Norra: 3,03 miljoner m3fub
Mera Skog: 0,25 miljoner m3fub

2022
Norra: 3,27 miljoner m3fub

2021
Norra: 3,43 miljoner m3fub

2020
Norra: 3,55 miljoner m3fub

Numera kör Norra även massavedståg från terminalen i Karlstad till Husum.
https://www.norraskog.se/pressrum/pressmeddelanden/norra-skog-satsar-pa-tag-och-okar-jarnvagstransporterna-med-36-procent/

Den 31 mars hade föreningen ett rotstående lager om 3 miljoner kubikmeter vilket motsvarar en normal årsproduktion.
För Q1-2025 har man kontrakterat mer virke än budgeterat.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).