Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fastflödespump till ls ventilpaket?

35 inlägg 5864 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
FTG mini

Re: Fastflödespump till ls ventilpaket?

AKKAMAAN  
#875761Gjorde en principskiss över två varianter, A och B
Varianten B ger effektivare körning av aggregatet då aggregatventilen kan erhålla fullt pumptryck utan de tryckfallsförluster kranpaketet genererar.
Båda varianterna behöver en 3/2 solenoidventil
1742739965_kran_och_aggregat.jpg

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875763Tog bild på kranens paket. Vad snälla nu är som vill hjälpa mig.🙂

TS

AKKAMAAN  
#875768Det är en ganska gammal riktningsventil du har från Nordhydraulik. Har inte hittat några specifikationer för ventiilen RS-158. 5an är svår att tyda men ser ingen annan siffra i den positionen.
Angående din bild på hela ventilen så skulle jag behöva se en bild på på sidan av utloppsgaveln
Dessutom verkar det som både pumptryck och tankretur är anslutet till inloppsgaveln. Kan du posta en bild på detta också?!
För övrigt så bör du kontakta Nordhydraulic eller moderföretaget Hydac för mera info om din kranventil samt om de har en serienippel tillgänglig.
Phone: +46 612 71 72 00 eller 0621-271 72 00
1742748694_centrum_retur_serie_nippel.jpg

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875770T2 står det på den övre som borde vara 1/2och den pluggen är större än den undre som det står T1. På modellen b som du ritade, behövs inte det vara en överströmningsventil innan 3/2 an?

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875773Förstår att jag inte kommer kunna köra kranen just när 3/2 ventilen styr över på jobon. Vet ej vad som blir bäst i mitt fall eller om det spelar någon roll rent funktionsmässigt. Kommer bli rätt paltigt för mig hur som helst att kunna dra i flerspaks paketet och trycka på knapparna samtidigt.😅

TS

AKKAMAAN  
Valmet665. skrev:Förstår att jag inte kommer kunna köra kranen just när 3/2 ventilen styr över på jobon.

Det ska inte vara nån 3/2 ventil där du ritat in den. Det är bara ett "T". Det som styr över tryck och flöde till aggregatventilen är 3/2 ventilen, nedströms serienippeln på kranventilen, som stänger så flödet inte kan gå till tank

Om du har båda paketen i serie så ska hela flödet gå igenom flödesmotståndet i kranventilen innan det når aggregatventilen. Det innebär att kranventilen kommer att funger som en strypning och orsaka tryckfall. Om vi säger att pumptrycket är 190 bar och flödet är 60 L/min. Det ger 19 kW hydraulisk effekt. Efter kranpaketet kommer trycket att vara "180" bar och flödet 60 L/min när det når aggregatpaketet. Det ger en hydraulisk effekt på 18 kW. Du har tappat 1 kW som värmeförlust i kranpaketet.
De effektförlusten slipper du om du parallell kopplar paketen. Både aggregatventilen och kranventilen att ha tillgång till 19 kW

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875775P1, T7 står det på portarna i inloppsgaveln.

TS

AKKAMAAN  
#875781Bra. Vad står det på utloppsgaveln och hur ser den ut på gaveln?

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875783T2 på den övre större pluggen troligen 1/2. T1 på den nedre mindre pluggen . Finns bild på den några inlägg tillbaka i tråden.

TS

AKKAMAAN  
Valmet665. skrev:T2 på den övre större pluggen troligen 1/2. T1 på den nedre mindre pluggen . Finns bild på den några inlägg tillbaka i tråden.
Ooops, missade den bilden. Ser tyvärr ut som att det måste till en alternativ utgångsgavel för att kunna använda serie nippel. Det ska vara en gavel med utgång där den blå punkten är
1742759533_utgangsgavel_serienippel.jpg

T2 står det på den övre som borde vara 1/2och den pluggen är större än den undre som det står T1.

OK

På modellen b som du ritade, behövs inte det vara en överströmningsventil innan 3/2 an?

Det sitter redan en överströmningsventil vid inloppet till kranpaketet och den fungerar för både kranpaketet och aggregatpaketet oavsett om du serie kopplar enligt A eller parallell kopplar enligt B de båda ventilpaketen

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875804Jaha, det var ju synd. Finns det något annat sätt att få till det utan en serienippel? Till exempel så som jag kluddade på din kopplingsbeskrivning.

TS

AKKAMAAN  
Valmet665. skrev:Jaha, det var ju synd. Finns det något annat sätt att få till det utan en serienippel? Till exempel så som jag kluddade på din kopplingsbeskrivning.

Det finns alltid ett sätt.
1742762139_kran_och_aggregat_version_c.jpg

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875816Det får bli alt c till att börja med och testa. Då behöver jag bara inörskaffa 1 överflödningsventil.

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875817Något liknande innan 3/2 an

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#876830Nu har jag idag em fått fart på aggregatet.👍 men jag behöver justera in överströmmaren, 150 bar fabriksinställt, så jag ska låna en klocka så jag kan ställa upp det lagom högt. Tack för all hjälp. Jag får lägga upp nån bild framöver när jag blivit varm i kläderna😅

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).