Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fastflödespump till ls ventilpaket?

35 inlägg 5935 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Fastflödespump till ls ventilpaket?

Valmet665.  
#875643Hej på er jag har köpt en beg jobo st 75 combi. Min plan är att hänga den i kranspetsen på en moheda 10t kärra med 2.60 tl kran. Mest vill jag köra den på på grävlasraren, en valmet 9000. Men först vill jag ha igång den på vagnens hydraulik. Jag tänkte att det borde gå. Men nu så har jag stött på patrull! Jag har kopplat returen på kranens ventilpaket på pumpsidan på jobons pumpsida. Signalkabel från datorn på "skördraggregatet" styr över oljan via en 3/2 ventil från nämnda retur (T). Har även en överströmningsventil som är fjäderbelastad på kransidan. Men jag sköt sönder rotorn på kranen när jag inte använde tillräckligt med olja när 3/2 ventilen vinklade ut oljan till aggregatet (öppna kvistknivarna). Så jag behöver nog någon form av sofistikerad överströmmningsventil? Dela gärna med er av all tänkbar info relaterad till det jag skrivit om. Känner mig lite uppgiven just nu😟

TS
FTG

Re: Fastflödespump till ls ventilpaket?

AKKAMAAN  
Valmet665. skrev:Jag har kopplat returen på kranens ventilpaket på pumpsidan på jobons pumpsida.

Det här måste du förtydliga.
Har du kopplat kranpaketets retur till "jobons pumpsida". Är det då ett försök till att seriekoppla kranpaketet med jobons ventilpaket?
Det kan du inte göra "obestraffat". Du måste sätta en serienippel i kranpaketets utgång. Kranpaketet borde ha ytterligare en returport som då används för kranpaketets retur till tank. När du inte kör någon kranfunktion så får jobon hela pumpflödet.
Om du gör detta utan serienippel så riskerar du spräcka kranpaketet då kranpaketets returkanaler inte klarar några höga tryck.

Sedan nämner du i rubriken "fastflödespump till ls ventilpaket". Är det kranpaketet som är "ls ventilpaket"?
LS för fastflödespump är möjligt om LS paketet är byggt för LS med fastflödespump. Däremot kommer det inte att fungera om LS paketet är byggt för variabel pump. Så detta får du ockkså lov att förtydliga...

AKKAMAAN  
Men jag sköt sönder rotorn på kranen när jag inte använde tillräckligt med olja när 3/2 ventilen vinklade ut oljan till aggregatet (öppna kvistknivarna).

Antar att du med "rotorn" avser rotatorn.
sköt sönder
menar du då att rotatorn sprack?
För att det ska bli mera förståeligt så bör du rita upp en skiss på hur du har kopplat hela systemet

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875663Jag tanken var att prova seriekoppla ihop systemen.Egen hydraulik i form av pump på kraftuttag. Och att den fjäderbelasrade (övertrycksventilen) som sitter på kransidan kunde flöda över när inte den olja aggregatet ville ha. Men jag märkte att det blev pannkaka. Returen från Kranens ventilpaket mår väl inte bra av höga tryck. Men det var enda sättet jag fick till i mitt lilla huvud med att alltid ha fri retur. Men så blev ju inte fallet när aggregatet med ls control bara skulle öppna kvistningskninvarna kanske 10 minutliter, medan fastflödespumpen skottar på 60-70 ingen bra ekvation.😅

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875666Bultförbandet var nog inte 100% på rotatorn. Så 4 av 8 bultar gick av och jag sprayade lite olja. Men det har jag lagat idag. Haft lite läckage på stickan sen tidigare så bultförbandet på rotatorn har väl blivit lite misshandlat när allt stått på sniskan i parkerat läge mer än 1 gång🙉.

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875669Ja, ventilpaktetet som oljan ska igenom först är det fritt flöde igenom, sk rundpumpning tills jag drar i 1 spak. Sen är det jobon som har LS. Skulle funka för min del att mata aggregatet direkt från pump med 3/2 ventil. Då kan jag inte köra kranen samtidigt som aggregatet går Men det får jag köpa. Undrar hur jag blir av med all olja som pumpen pumpar fram när inte aggregatet viĺl ha 60-70 liter.

TS

AKKAMAAN  
Valmet665. skrev:aggregatet med ls control
Tror inte aggregatet ska ha LS kontrol enligt definitionen av LS. Däremot mår ett upparbetningsaggreagt bäst av att arbeta med ett konstanttryck. Troligen har aggregatetsnriktningsventiler så kallat stäng centrumoch seriekopplar du det då nedströms kranpaketet med serienippel så kommer pumpen alltid att gå på överströmning vilket är katastrofalt för oljetemperaturen och bränsleförbrukningen.
Jag skulle sätta aggregatets hydraulik parallellt med kranpaketet. Sedan sätter du en serienippel i kranpaketets utgång. Sedan en elektrisk solenoid avstängningsventi nedströms serienippeln. Den ledningen ska sedan gå till tank/returfilter. Observera att det också måste gå en öppen retur från kranpaketet. Med aggregatets ventilpaket parallellt med sitt stängda centrum så blir avstängningsventilen en pålastningsventil för konstanttrycket. Signalen till avstängningsventilen kommer från aggregatets dator. Om inte aggregatets dator kan hantera tidsfördröjningar på den signalen så kan det kanske vara nödvändigt installera extern tidsfördröjning på öppnandet av pålastningsventilen så att du kan avbryta upparbetningen någon/några sekunder för kranpositionering utan att aggregatet tappar konstanttrycket. Hur som helst så kommer du med parallelkopplat kran och aggregat att alltid kunna köra både kran och aggregat samtidigt

AKKAMAAN  
Valmet665. skrev: Undrar hur jag blir av med all olja som pumpen pumpar fram när inte aggregatet viĺl ha 60-70 liter.

Läs min föregående kommentar.
Om aggregatet inte förbrukar hela flödet så måste du acceptera överströmning på tryckbegränsningsventilen i kranpaketet. Det finns ingen väg att kringgå detta med en fastflödespump. Det är ju sågmotor och matarvalsar(??) som kräver max flöde.
Men visst kan man med en flödesdelare och några elventiler bygga något som reducerar flödet till aggregatet närinte sågmotor och matarvalsar körs. Men det kan du fundera på i ett senare sked om dufår problem med varmgång av hydrauloljan

AKKAMAAN  
#875677Angående dessa 60-70 L/min så gäller väl det vid ett visst högre motorvarvtal. Planerar du att köra aggregat och kran på ett fast högre varvtal eller har du möjlighet att variera motorvarvtalet under körning med en gaspedal? I så fall med variabelt motorvarvtal så kan värmeproblemet reduceras betydligt

AKKAMAAN  
#875678Ventilpaketet till kranen, vilket fabrikat och model är det? Borde finnas en "typplåt" någonstans på paketet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#875680Jag kör en Arbro stroke med serienippel genom kranventilen via en elstyrd avlastningsventil som denna
https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... ?id=651161
Arbrons ventil har slutet centrum med.
Matar den med 60-70min/lit beroende på varv

AKKAMAAN  
gnisten83 skrev:Jag kör en Arbro stroke med serienippel genom kranventilen via en elstyrd avlastningsventil som denna

Ja det fungerar ju...
Hur går det att köra kran och aggregat samtidigt?

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875711Jag har gaspedal och kan gasa vid behov. Har bara 3/8 på portarna på trycksidan på kranens paket.😒

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#875737Jag försökte få iväg ett pm till dig gnisten. Förstår inte riktigt hur du byggt ihop det.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
AKKAMAAN skrev:
gnisten83 skrev:Jag kör en Arbro stroke med serienippel genom kranventilen via en elstyrd avlastningsventil som denna

Ja det fungerar ju...
Hur går det att köra kran och aggregat samtidigt?

IOM Arbron är i serie efter kranen så saktar Arbron ner eller stannar i rörelsen beroende på hur mkt jag ändrar kranen.
Blir så när man kör båda på samma rundpumpning

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).