mån 03 mar 2025, 21:20#873650Va farsan som tipsade om denna, han va väldigt sugen tills han hörde pris på vagn respektive aggregat. Men det ger ju en intressant möjlighet att använda väldigt lätta maskiner för förstagallring.
ATV och UTV i skogen
Syketek testar skördaraggregat på ms48
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
mån 03 mar 2025, 21:46#873654Men när 70-åringen vill ut och sköta sin skog så är det värt att inte behöva lyfta sågen så mycket.
TS
mån 03 mar 2025, 22:22#873656
Jag är inte såld på konceptet, men undrar vad priset låg på för aggregatet?
MVH
Alias
MrZnake skrev:Va farsan som tipsade om denna, han va väldigt sugen tills han hörde pris på vagn respektive aggregat. Men det ger ju en intressant möjlighet att använda väldigt lätta maskiner för förstagallring.
Jag är inte såld på konceptet, men undrar vad priset låg på för aggregatet?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 03 mar 2025, 22:37#873658Är det Jobo st35 så kostar det runt 170000,så man får nog ligga i för att komma nära +-0.
tis 04 mar 2025, 05:55#873665
En nagelfil är ännu lättare. Ta den och kom tillbaka sen och rapportera.
Skogsola skrev:En motorsåg är ännu lättare.
En nagelfil är ännu lättare. Ta den och kom tillbaka sen och rapportera.
tis 04 mar 2025, 08:53#873676Vill man utnyttja aggregatets kapacitet och få till vettiga gallringar är det nog valet av basmaskin prio 1. Problemet med ATV och kranvagn är att det funkar men blir för nätt och lätt.Man bör nog ha den här eller liknande kombo om man inte vill slösa allt för mycket tid och pengar.
mån 10 mar 2025, 11:37#874275Tanken för gubben var snarare att använda hjulingen som basmaskin istället för att gå upp på en p25 eller gammal gallringsskördare. Han tänkte nog inte så mycket att det måste vara yrkesmässigt men att ha möjligheten att gallra i eget bestånd givet en mindre investering än att dundra på med en skördare eller traktohängd stegmatare.
TS
Re: Syketek testar skördaraggregat på ms48
tis 11 mar 2025, 14:56#874481Kunde man inte bygga om en vagn till en självgående basmaskin?
Liksom en Kranman P25, fast effektivare med kran och aggregat.
Två styrbara boggin, och kran åt annat håll. 🤔
Liksom en Kranman P25, fast effektivare med kran och aggregat.
Två styrbara boggin, och kran åt annat håll. 🤔
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
tis 11 mar 2025, 18:34#874505Finns ju detta alternativet också,om inte annat framgår prisbilden.
https://kranman.com/produkt/processor-for-vagn/
https://kranman.com/produkt/processor-for-vagn/
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).